ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف یک سیاره توسط نوجوان ۱۷ ساله در سومین روز کارآموزی در ناسا

اولین کاری که پس از ۳ روز رفتن به سر کار جدید انجام می‌دهید، به احتمال زیاد حرف زدن با همکار کنار دستتان است. اما این نوجوان پس از گذراندن تنها ۳ روز از دوره ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

اولین کاری که پس از ۳ روز رفتن به سر کار جدید انجام می‌دهید، به احتمال زیاد حرف زدن با همکار کنار دستتان است. اما این نوجوان پس از گذراندن تنها ۳ روز از دوره کارآموزی خود در ناسا یک سیاره جدید کشف کرده است.

ولف کاکیر (ٰWolf Cukier) که تنها ۱۷ سال دارد و دومین دوره کارآموزی خود را در ناسا پشت سر می‌گذاشت، پس از ۳ روز از آغاز دوره خود موفق شد سیاره‌ای جدید کشف کند که به دور دو ستاره می‌چرخد. این سیاره که «TOI 1338 b» نام دارد، ۷ برابر کره زمین جرم دارد. ستاره اولی که به دور آن می‌چرخد، حدود ۱۰ درصد بزرگ‌تر از خورشید بوده و دیگر ستاره چیزی در حدود یک سوم خورشید جرم دارد و کم‌نورتر است.

ولف کاکیر پس از گذراندن یک تابستان موفق در برنامه کارآموزی ناسا در تابستان ۲۰۱۸، بار دیگر به این برنامه دعوت شد تا این بار زیر نظر وزلین کوستوف (Veselin Kostov) دوره خود را به اتمام برساند. او در رابطه با توانایی‌ها کاکیر می‌گوید:

من به او توضیحی کلی و خلاصه از ماهیت کاری که انجام می‌دهیم دادم. بقیه کارهایی که او انجام داده را به تنهایی یاد گرفته است. او سرعت یادگیری بالایی دارد و بسیار سریع توانست درک خوبی از زمینه کاری ما به دست بیاورد.

ناسا

تابستان گذشته اولین بار بود که کاکیر با ماهواره TESS کار می‌کرد. این ماهواره با هدف نظارت بر اگزوپلنت‌های عبوری ساخته شده است و سیاره‌ای که کاکیر پیدا کرده نیز در همین راستا قرار می‌گیرد. ماهواره TESS با نظارت و بررسی دقیق شدت روشنایی سیارات به صورت دوره‌ای، سیارات عبوری را شناسایی می‌کند. اما کاکیر با دسترسی داشتن به یک فریم ورک که به او اجازه می‌داد داده‌های TESS را طبقه‌بندی کنند، توانسته سیاره خود را کشف کند.

کوستوف می‌گوید او در کشفیاتش متوجه یک تصویر شک برانگیز شده بود و پس از بررسی ۲-۳ ماه توانستیم تا ۹۹ درصد اطمینان بگوییم این یک سیاره است که به دور دو ستاره می‌چرخد. به گفته کوستوف، تنها به کمک ماهواره TESS می‌توان این سیاره‌ها را پیدا کرد. آینده کاکیر اما روشن خواهد بود و او امیدوار است بتواند در دانشگاه‌های پرستون یا MIT رشته اخترفیزیک را ادامه دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Hamed
    Hamed | ۲۲ دی ۱۳۹۸

    دوست من ناراحت نباش،ب اینده امیدوار باش⁦♥️⁩

  • MK
    MK | ۲۲ دی ۱۳۹۸

    ما هم تو ایران آیندمون روشنه

مطالب پیشنهادی