ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پرتاب ماهواره
علمی

پرتاب ماهواه‌ای مرموز توسط چین؛ برنامه فضایی شلوغ پکن در ۲۰۲۰

چین اولین پرتاب ماهواره TJS 5 خود در سال ۲۰۲۰ به فضا را انجام داد. این پرتاب مرموز، که با نظارت آژانس فضایی این کشور نیز صورت گرفته بود، دو روایت مختلف را به همراه ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۲ دی ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

چین اولین پرتاب ماهواره TJS 5 خود در سال ۲۰۲۰ به فضا را انجام داد. این پرتاب مرموز، که با نظارت آژانس فضایی این کشور نیز صورت گرفته بود، دو روایت مختلف را به همراه دارد؛ رسانه‌های وابسته به دولت ادعایی کاملا متفاوت نسبت به تحلیلگران مستقل دارند.

رسانه‌های چینی CCTV می‌گویند که راکت لانگ مارچ 3B، ماهواره‌‌ای از مرکز فضایی ژیجانگ به فضا حمل می‌کند. این رسانه ادعا می‌کند که راکت فوق قرار است در مدار زمین در ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری قرار گیرد:

این ماهواره با هدف ارتباطات، رادیو، تلویزیون و ارسال داده به فضا فرستاده شده است. یکی دیگر از اهداف این ماهواره نیز آزمایش توان عملیاتی بالا خواهد بود.

توان عملیاتی بالا این جا یعنی مقدار داده‌ای که در یک زمان مشخص از جایی به جای دیگر منتقل می‌شود. در ادامه نیز سازمان هوا و فضای چین، موفقیت این پرتاب ماهواره را تایید کرد. با این حال از آن‌جایی که چین معمولا می‌گوید که چه شخصی و با چه هدفی قرار است از ماهواره‌های این کشور استفاده کند، عنوان نکردن هدف پرتاب این ماهواره کمی شک برانگیز است. در نتیجه احتمال می‌رود که یکی از اهداف این ماهواره کاربردهای نظامی باشد.

در همین راستا در سال ۲۰۱۷ چین موشک TJS 2 خود را به فضا فرستاد و هدف آن را نیز مشخص نکرد. بعدها تحلیلگران عنوان کردن که از این پرتاب ماهواره برای تشخیص موشک‌های متخاصم استفاده می‌شود که تا به امروز صحت آن تایید نشده است. با این حال انتظار می‌رود که امسال هم مانند سال گذشته، دولت چین ۴۰ موشک و ماهواره دیگر به فضا پرتاب کند.

پرتاب ماهواره

اگر بخواهیم با نرخ پرتاب ماهواره پارسال مقایسه‌ای داشته باشیم، میبینیم که این کشور در یک مورد به فاصله ۶ ساعت از هم ماهواره‌ای به فضا پرتاب کرده است که یک مرکز فضایی بوده است. این پدیده نشان می‌دهد که دولت چین اهدافی بلند برای سال ۲۰۲۰ در نظر گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی