ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

NEID ناسا
علمی

ابزار جدید ناسا کوچکترین سیاره‌های فراخورشیدی را شکار می‌کند

جدیدترین ابزار ناسا برای کاوش سیارات دور دست NEID نام دارد که برگرفته از سرواژه های «تحقیقات کاوش سیاره ای با طیف بین داپلر» است. این ابزار قدرتمند روی تلسکوپ WIYN واقع در رصدخانه ملی Kit ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۲ دی ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

جدیدترین ابزار ناسا برای کاوش سیارات دور دست NEID نام دارد که برگرفته از سرواژه های «تحقیقات کاوش سیاره ای با طیف بین داپلر» است. این ابزار قدرتمند روی تلسکوپ WIYN واقع در رصدخانه ملی Kit Peak آریزونا نصب شده و اخترشناسان نخستین تحقیقات خود را با آن انجام داده اند.

نخستین تصویر دریافت شده توسط NEID ناسا در ۲۵۳مین نشست جامعه اخترشناسان آمریکا در هاوایی به نمایش گذاشته شد. در این تصویر نورهای شناسایی شده از «پگاسی ۵۱»، به چشم می خورد که حدود ۲۵ سال قبل توسط «میشل مایور» و «دیدیه کلاز» به عنوان نخستین اگزوپلنت شناسایی شده بود.

کاربرد اصلی NEID اکتشاف و بررسی سیارات فراخورشیدی است اما برخلاف ابزارهایی نظیر تلسکوپ TESS به جای نور ساطع شده از ستاره ها به دنبال امواج گرانشی می گردد. زمانی که سیاره ای غول پیکر مثل مشتری به دور خورشید می گردد، گرانش سهمگین آن باعث می شود خورشید در هر ثانیه حدود ۱۳ متر عقب و جلو برود. هرچه سیاره بزرگتر و به ستاره نزدیکتر باشد، این تاثیر بیشتر می شود.

ابزارهای دیگر قادر به شناسایی حرکات زیر ۱ متر نیستند اما NEID حساس تر بوده و دقتی سه برابری دارد در نتیجه توانایی شناسایی سیارات سنگی کوچکتری را دارد که مثل زمین به دور ستاره ای مشغول گردش هستند.

ابزار NEID ناسا علاوه بر تعیین نوسان ستاره، امکان بررسی قطر، جرم و تراکم سیاره فراخورشیدی را نیز به اخترشناسان می دهد. با اطلاع از تراکم سیاره می توان به صخره ای یا گازی بودن آن پی برد و با در اختیار داشتن مدار هم می توان دمای سطح آن را تخمین زد.

در نهایت هدف از تمام این فعالیت ها یافتن سیاره های فراخورشیدی قابل سکونت در نزدیکترین فواصل ممکن است که شاید روزی بشر ناگزیر به آنجا نقل مکان کند؛ هرچند برنده نوبل فیزیک ۲۰۱۹ بر این باور است که پای انسان هرگز به سیارات فراخورشیدی باز نخواهد شد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • -mohsencc
    -mohsencc | ۲۲ دی ۱۳۹۸

    با سلام واحترام..... مطالب خیلی خوبی دارید.. اگر امکان داره از سیاره و خبرهای ناسا بیشتر بزارید و در مورد سیارات بیشتر توضیح بدید...ممنونم

مطالب پیشنهادی