ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

حذف صدها مقاله دانشگاهی از ژورنال‌های روسی به خاطر سرقت علمی

یک شرکت خصوصی مبارزه با سرقت ادبی به نام Antiplagiat، مقالات دانشگاهی روسیه را به سرقت علمی و محتواربایی متهم کرده است. این موضوع سبب شد تا آکادمی علوم روسیه (RAS) کمیسیونی را برای بررسی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

یک شرکت خصوصی مبارزه با سرقت ادبی به نام Antiplagiat، مقالات دانشگاهی روسیه را به سرقت علمی و محتواربایی متهم کرده است. این موضوع سبب شد تا آکادمی علوم روسیه (RAS) کمیسیونی را برای بررسی این اتهام تشکیل دهد.

بررسی های آکادمی علوم روسیه سرقت علمی توسط مقالات دانشگاهی روسی را تأیید کرد و علاوه بر شناسایی چندین مقاله کپی، مقالاتی را پیدا کرد که با اسامی مختلف در چندین ژورنال منتشر شده اند.

کمیته مذکور دستور جمع آوری 2528 مقاله از 541 ژورنال را داد که تاکنون تنها چند ژورنال مقالات را جمع آوری کرده اند. بسیاری از ژورنال ها از حذف برخی مقالات سرباز زده و بعضی از آنها نیز به هیچ عنوان حاضر به همکاری نشده اند.

جمع آوری مقالات علمی در روسیه به خاطر دزدی علمی

در بسیاری از کشورها اولویت انتشار مقالات با ژورنال های بین المللی است؛ ولی در روسیه بیشتر مقاله ها در ژورنال های بومی منتشر می شوند. حال انتشار این خبر شوک بزرگی به جامعه علمی روسیه وارد کرده است.

روسیه به طور تقریبی 6000 ژورنال دانشگاهی دارد که مقالات در بیشتر آنها به زبان روسی منتشر شده و اهمیت بالایی در جامعه آکادمیک این کشور دارند. تحقیقی که سال گذشته میلادی انجام شده نشان می دهد نویسندگان روس تعداد بیشتری مقاله در ژورنال های بومی نسبت به همتایان لهستانی، آلمانی یا اندونزیایی خود منتشر کرده اند.

سال 2018 سایتی به نام Dissernet که در زمینه ادبیات روسی فعالیت می کند، از شناسایی بیش از 4000 مورد سرقت علمی و وجود ابهام در نویسندگان 150 هزار مقاله از حدود 1500 ژورنال خبر داد.

طبق تحقیقات انجام شده توسط مؤسسه Antiplagiat، نویسندگان روسی چندین مرتبه مقالات خود را منتشر می کنند. این مؤسسه سپتامبر سال گذشته میلادی پس از بررسی 4.3 میلیون مقاله دانشگاهی روسی متوجه شد بیش از 70 هزار مقاله دست کم دو مرتبه منتشر شده اند. برخی مقالات نیز حداکثر 17 بار منتشر شده بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی