ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

طلای سبک وزن ۱۸ عیار
تکنولوژی

ساخت طلای سبک وزن ۱۸ عیار به کمک پلاستیک

از دیرباز آرزوی هر کیمیاگری تولید طلا از مواد بی‌ارزش بود. اکنون دانشمندان دانشگاه ETH زوریخ توانسته‌اند به کمک پلاستیک، طلای سبک وزن ۱۸ عیار بسازند که خواص آن همانند طلای کاملا فلزی ۱۸ عیار ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

از دیرباز آرزوی هر کیمیاگری تولید طلا از مواد بی‌ارزش بود. اکنون دانشمندان دانشگاه ETH زوریخ توانسته‌اند به کمک پلاستیک، طلای سبک وزن ۱۸ عیار بسازند که خواص آن همانند طلای کاملا فلزی ۱۸ عیار بوده، ولی چگالی بسیار کمتری دارد. البته پیش از این که خوشحال بشوید، باید بگوییم که این طلای سبک وزن همچنان طلا بوده و این طور نیست که دانشمندان صرفا پلاستیک را به طلا تبدیل کرده باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه ساخت این دستاورد را مرور کنیم.

پیش از این که روش علمی آن را بررسی کنیم، کاربردهای طلای سبک‌وزن را بررسی خواهیم کرد. این نوع از طلا بیشتر در مصارف تزیینی مانند زیورآلات کاربرد دارد. زیرا طلای ۱۸ عیار استفاده شده فعلی، از آلیاژ‌های فلزی تشکیل شده که وزن آن را بسیار بالا برده و ممکن است چندان به  مذاق بسیاری از مردم خوش نیاید. طلای سبک وزن ۱۸ عیاری که دانشمندان دانشگاه ETH زوریخ ساخته‌اند، فلز‌های اضافی را با شبکه‌ای از پلاستیک جایگزین کرده‌ و توانسته‌اند چگالی آن را از ۱۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب به تنها ۱.۷ گرم بر سانیت‌متر مکعب برسانند.

طلای سبک وزن ۱۸ عیار

مواد کلیدی برای این دستاورد، لاتکس‌های پلیمری و فیبرهای پروتئینی هستند. محققین می‌گویند با نشاندن نانوکریستال‌های طلا در قالب دیسک روی ماتریکس پلاستیک، حفره‌های بسیار ریزی از هوا تولید کرده‌اند که چگالی و وزن آن را بسیار پایین می‌آورد. در زمان افتادن روی سطح، این طلای سبک وزن ۱۸ عیار، صدایی مانند پلاستیک از خود تولید می‌کند. با این حال محققین می‌گویند خواص ماده آن هیچ تفاوتی با طلای فلزی ندارد و حتی می‌توان سطح آن را مانند یک فلز معمولی جلا و صیقل دارد.

به دلیل سطح براق آن، این طلای سبک وزن ۱۸ عیار کاربرد بسیاری در صنایع جواهر‌سازی خواهد داشت. همچنین محققین با تغییر در ساختار آن می‌توانند سختی‌های متفاوتی برای آن نیز تولید کنند. همچنین برای ذوب این طلا نیز دمای کمتری نیاز است و شکل ذرات نانو نیز به محققین این اجازه را می‌دهد تا طیف‌های رنگی متفاوتی برای آن تولید کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی