ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

با Xenobot آشنا شوید؛ اولین ربات زنده و خود درمانگر دنیا

دانشمندان با استفاده از سلول های بنیادی قورباغه اولین ربات زنده و خود درمانگر دنیا را ساختند. به گفته آنها این ربات، «نوع کاملاً جدیدی از موجود زنده» است. ربات های زنده با همکاری محققان ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۵ دی ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

دانشمندان با استفاده از سلول های بنیادی قورباغه اولین ربات زنده و خود درمانگر دنیا را ساختند. به گفته آنها این ربات، «نوع کاملاً جدیدی از موجود زنده» است.

ربات های زنده با همکاری محققان دانشگاه ورمانت (University of Vermont) و دانشگاه تافتس (Tufts University) ساخته شده و با در نظر گرفتن قورباغه پنجه دار آفریقایی، «Xenobot» نامگذاری شده اند.

ربات های مذکور به خاطر اندازه بسیار کوچک (کمتر از یک میلیمتر) می توانند در بدن انسان حرکت کنند. آنها توانایی جا به جایی، شنا کردن و کار گروهی را داشته و تا هفته ها بدون غذا زنده می مانند.

محققان برای ساخت ربات های مورد بحث سلول های بنیادی را از جنین قورباغه استخراج کرده و آنها را رشد دادند. آنها سپس سلول ها را برش داده و به کمک ابرکامپیوتر به شکل اعضای بدن که تاکنون در طبیعت دیده نشده، درآوردند.

به گفته دانشمندان سلول های پوستی ساختار را شکل داده و سلول های ماهیچه قلب نیز سبب حرکت مستقل ربات می شوند. این ربات ها قابلیت خود درمانگری نیز داشته و پس از برخورد جسم نوک تیز، خود را مداوا کرده و به حرکت ادامه می دهند.

به گفته محققان ربات Xenobot نه یک ربات سنتی است و نه یک موجود زنده؛ بلکه نوع جدیدی از موجود مصنوعی زنده و قابل برنامه ریزی است. این ربات ها شبیه حباب های صورتی رنگ و قابل حرکت بوده و در ساختار آنها هیچ چرخ دنده یا بازوی رباتیک به کار نرفته است. به گفته محققان این «ماشین های بیولوژیکی» توانایی دستیابی به اهدافی را دارند که از توان ربات های فلزی و پلاستیکی خارج است.

پژوهشگران با اشاره به اینکه ربات های معمولی با گذشت زمان فرسوده شده و اثرات مخربی روی سلامت و محیط زیست بر جای می گذارند، ربات Xenobot را دوستدار محیط زیست دانسته و به ضرر کمتر آن برای سلامتی انسان تأکید کردند.

از این ربات ها می توان در طیف گسترده ای از کارها از جمله پاکسازی ضایعات هسته ای، جمع آوری پلاستیک های بسیار ریز از دریا و درمان تصلب شرایین استفاده کرد. این ربات ها می توانند بدون غذا تا روزها و هفته ها در محیط های آبی فعالیت کنند؛ به همین دلیل می توان از آنها برای انتقال دارو در بدن نیز استفاده کرد.

علاوه بر این ها می توان از ربات Xenobot برای مطالعه بیشتر در مورد سلول ها نیز استفاده کرد که درب های جدیدی را به روی روش های درمانی پیشرفته و افزایش طول عمر انسان خواهد گشود.

محققان با ذکر اینکه دستاورد آنها تأثیر بسیار بزرگی در حوزه پزشکی ترمیمی (Regenerative Medicine) دارد، به چند مورد از موارد استفاده باورنکردنی ربات مورد بحث از جمله تصحیح نقص های مادرزادی، ریشه کن کردن پیری و تبدیل تومورها به بافت معمولی اشاره کرده و می گویند آنها برای احیاء سریع پس از عمل جراحی و درمان بیماری های دژنراتیو نیز کاربردی خواهند بود.

ربات Xenobot خواننده را یاد فیلم های علمی-تخیلی و ویران شهرهای آینده می اندازد؛ ولی محققان می گویند جای نگرانی نیست، چون Xenobot ها توانایی نمو و تولید مثل نداشته و با اندوخته غذایی خود تا حدود یک هفته زنده می مانند. البته طول عمر آنها در صورت قرارگیری در محیط های غنی از مواد مغذی تا چند هفته افزایش پیدا خواهد کرد.

Cnn
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی