ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هواوی Y9 پرایم 2019
نقد و بررسی‌

بررسی گوشی هواوی Y9 پرایم 2019

هواوی با گوشی های سری Y توانسته بسیاری از کاربران را به گوشی های اقتصادی و میان رده خود جذب کند. سری Y9 در بین میان رده های این دسته محسوب می شوند که معمولاً ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۵ دی ۱۳۹۸ | ۱۹:۲۹

هواوی با گوشی های سری Y توانسته بسیاری از کاربران را به گوشی های اقتصادی و میان رده خود جذب کند. سری Y9 در بین میان رده های این دسته محسوب می شوند که معمولاً در کنار ظاهر جذاب و کارایی قابل قبول، قیمت مناسبی هم دارند. Y9 پرایم 2019 از جدیدترین گوشی های این سری است که در چند ماه اخیر روانه بازار شده است. این گوشی با نمایشگر تمام صفحه بدون ناچ و دوربین سلفی جهنده، ظاهر مدرنی دارد که از نظر طراحی تنه به تنه گوشی های پرچمدار بازار می زند.

هواوی Y9 پرایم 2019 را می توان جایگزینی برای گوشی نه چندان قدیمی هواوی Y9 2019 دانست. رزولوشن و ابعاد نمایشگر و ظرفیت باتری هر دو گوشی یکسان است اما مدل جدید بهبودهایی را هم تجربه کرده. هواوی Y9 پرایم 2019 از چیپست کرین 710F بهره‌مند است که کمی کارایی بالاتری از کرین 710 دارد. علاوه بر این تمامی مدل های پرایم 2019 از رم 4 گیگابایتی بهره می برند در حالی که مدل قبل در نسخه هایی با رم 3 گیگابایت هم روانه بازار شد. دیگر تفاوت ها شامل مجهز شدن پرایم 2019 به درگاه USB-C و دوربین سه گانه (به جای دوگانه) و حذف ماژول عمق سنج از دوربین سلفی است. در بخش طراحی مهمترین تغییر، نمایشگر تمام صفحه و حذف ناچ بزرگ گوشی قبلی است. با تمام این موارد می توان هواوی Y9 2019 را یک به روز رسانی قابل قبول برای مدل پیشین دانست.

هواوی پی اسمارت زد یکی از گوشی هایی است که شباهت فراوانی به Y9 پرایم 2019 دارد و تقریباً تنها تفاوتش، فقدان ماژول دوربین عمق سنج در پشت گوشی است. با این حال پی اسمارت زد در بازار کشور ما حضور چندانی ندارد.

در ادامه مشخصات اصلی هواوی Y9 پرایم 2019 را مرور می کنیم:

  •  جنس بده ترکیبی از پلاستیک و شیشه
  • نمایشگر 6.59 اینچی با پنل LCD و رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل و نسبت 19.5 به 9
  • چیپست کرین 710F
  • 4 گیگابایت رم
  • 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی (قابل ارتقاء از طریق کارت حافظه)
  • دوربین پشتی سه گانه با حسگرهای اصلی 16 مگاپیکسلی، فوق عریض و عمق سنج
  • دوربین سلفی جهنده با حسگر 16 مگاپیکسلی
  • اندروید 9.0 به همراه رابط کاربری EMUI 9.0
  • باتری 4000 میلی آمپر ساعتی
  • حسگر اثر انگشت خازنی در قاب پشتی
  • وزن 196.8 گرم و ابعاد 163.5 در 77.3 در 8.8 میلی متر
  • قیمت 2 میلیون و 700 هزار تومان

طراحی و کیفیت ساخت

هواوی Y9 پرایم 2019

جذاب ترین بخش های طراحی هواوی Y9 پرایم 2019، نمایشگر تمام صفحه و قاب پشتی با طراحی مشابه نسل اول گوشی های پیکسل هستند. هواوی در این گوشی دوربین سلفی را به شکل جهنده طراحی کرده تا خوشبختانه شاهد سوراخ کردن نمایشگر نباشیم. حاشیه های دو طرف و بالای نمایشگر نسبتاً باریک طراحی شده اند اما حاشیه پایین کمی بزرگ است. در حاشیه باریک بالای نمایشگر هم اسپیکر مکالمه جای گرفته که با ظرافت از دید مخفی شده است. در کل می توان گفت Y9 پرایم 2019 در نمای جلویی ظاهر بسیار مدرن و به روزی دارد.

گوشی در سه رنگ آبی یاقوتی، مشکی نیمه شب و سبز زمردی تولید شده است. مدلی که ما در اختیار داریم آبی است و قاب پشتی آن رنگ ماتی دارد که با یک لایه شفاف پلاستیکی پوشانده شده تا درخشش زیبایی ایجاد شود. اما یک سوم بالایی این بخش، کمی تیره تر است و همین تفاوت، ظاهر خاصی به گوشی داده است. با این حال قاب پشتی به شدت مستعد باقی ماندن اثر انگشت است و به سادگی آثار کثیفی را به رخ شما می کشد. لبه های اطراف گوشی جنسی پلاستیکی دارد که با روکش شبه فلزی آبی براق پوشیده شده و به نظر می رسد مستعد خط و خش افتادن باشد.

در لبه بالایی درگاه سیم کارت و یک حفره میکروفن در کنار دوربین سلفی پاپ آپ قرار گرفته اند، لبه سمت راست میزبان کلیدهای پاور و ولوم است و لبه سمت چپ هم خالی از هر گونه حفره یا کلیدی است. در پایین یک حفره میکروفن، سوراخ های اسپیکر اصلی، درگاه USB-C و مهمتر از همه یک پورت 3.5 میلی متری هدفون به چشم می خورد.

هواوی Y9 پرایم 2019در میانه بالایی قاب پشتی زیبای گوشی حسگر اثر انگشت در جایی قرار گرفته که به سادگی در دسترس است. در گوشه سمت چپ هم ماژول های سه گانه دوربین اصلی در کنار فلش LED تعبیه شده اند. نکته عجیب در طراحی این بخش جدا افتادن ماژول دوربین فوق عریض است که تا حدودی نظم این بخش را بر هم زده است.

Y9 پرایم 2019 با 196 گرم یک گوشی سنگین وزن به حساب می آید اما گوشی در دست تعادل خوبی دارد. کناره های قاب پشتی با شیب کم به دو طرف گوشی می رسند و فریم گوشی هم در این قسمت کمی برآمدگی دارد که موجب می شود گوشی در دست اصطکاک مناسبی داشته باشد و احتمال افتادنش کاهش یابد.

اما یکی از نگرانی های بسیاری از کاربران گوشی های با دوربین جهنده، خراب شدن مکانیزم موتوری این دوربین ها بعد از مدتی استفاده است. به گفته هواوی، دوربین سلفی می تواند تا 15 کیلوگرم نیرو در برابر فشار را تحمل کند و بیش از 100 هزار بار تست دوام را سپری کرده است. علاوه بر این در بازه دمایی منفی 20 تا مثبت 60 درجه سانتیگراد آزمایش شده تا صحت کارکرد آن در شرایط سخت سنجیده شود. اگر دوربین سلفی بیرون باشد و ناگهان گوشی از دستتان سقوط کند، دوربین به طور خودکار به داخل باز می گردد تا از آسیب دیدن آن جلوگیری شود. اما با توجه به زمان یک ثانیه ای که دوربین برای بازگشت به جای خود نیاز دارد، گوشی باید از فاصله ای چند متری سقوط کند تا ماژول در امنیت کامل به داخل برگردد. در این صورت خرابی دوربین آخرین نگرانی‌تان خواهد بود.

در یک سال اخیر بسیاری از کمپانی ها حسگرهای اثر انگشت را به زیر نمایشگر گوشی های خود آوردند و هواوی هم از این جریان بازار تبعیت کرد. اما خوشبختانه Y9 پرایم 2019 از حسگر اپتیکال زیر نمایشگر بی بهره است و به جای آن از حسگر دقیق و کم دردسر خازنی در قاب پشتی بهره می برد؛ حسگری که سرعت بسیار بالایی هم دارد.

در کل باید بگوییم که هواوی Y9 پرایم 2019 در دست با کیفیت احساس می شود و حس یک گوشی پریمیوم را منتقل می کند. قاب پشتی طراحی زیبایی دارد اما به شدت مستعد جذب اثر انگشت است. نمایشگر تمام صفحه و بدون حفره هم ظاهر مدرنی به گوشی داده که به این زودی ها قدیمی نمی شود.

صفحه نمایش

هواوی Y9 پرایم 2019

هواوی برای میان رده خود پنل نمایشگر IPS را در نظر گرفته که رنگ ها را شاداب و زیبا به تصویر می کشد با این حال با نمایش زیبای پنل های امولد برخی میان رده های دیگر فاصله دارد. رزولوشن نمایشگر +fHD (یا به عبارتی 1080 در 2340 پیکسل) با نسبت تصویر 19.5 به 9 است. نمایشگر، با ابعاد 6.59 اینچی تراکم 391 بر هر اینچ دارد که کاملا مناسب است و با کیفیت به حساب می آید.

هواوی Y9 پرایم 2019 امکان انتخاب نحوه نمایش رنگ ها از بین دو گزینه Normal و Vivid (با اشباع بالاتر) را می دهد و علاوه بر این در صورت تمایل می توانید دمای رنگ را بین گزینه های پیش فرض، گرم، سرد یا میزان دلخواه خود تنظیم کنید.

هواوی Y9 پرایم 2019

یکی از قابلیت های دیگر امکان انتخاب رزولوشن نمایشگر است تا در صورت لزوم با کاهش رزولوشن شارژدهی افزایش یابد. به طور پیش فرض گزینه رزولوشن هوشمند (Smart Resolution) فعال است تا خود گوشی بسته به شرایط بهترین رزولوشن را انتخاب کند. با این حال در صورت تمایل می توانید رزولوشن پایین تر 1560 در 720 یا حداکثر رزولوشن (2340 در 1080) پیکسل را انتخاب کنید.

روشنایی نمایشگر در نور روز در مقام یک گوشی میان رده کافی به نظر می رسد و نمایشگر زیر نور خورشید هم خوانا است البته قطعاً به پای گوشی های پرچمدار نمی رسد.

رابط کاربری

هواوی Y9 پرایم 2019

هواوی Y9 پرایم 2019 با اندروید 9 به همراه نسخه 9.0 رابط کاربری اختصاصی هواوی (EMUI) با طراحی ساده اش روانه بازار شده است. به طور پیش فرض تمامی اپلیکیشن ها در صفحات اصلی نمایش داده می شوند اما اگر استفاده از اپ دراور را می پسندید کافی است به تنظیمات رفته و این قابلیت را فعال کنید تا آیکون اپلیکیشن ها در منوی جداگانه ای نمایش داده شوند.

آخرین صفحه سمت چپ رابط کاربری، فیدهای خبری گوگل و باکس جستجو را در خود جای داده است. البته اجباری به استفاده از این بخش ندارید و در صورت تمایل می توانید با رفتن به بخش تنظیمات این گزینه را غیر فعال کنید. اگر تِم، ظاهر آیکون ها یا فونت را نمی پسندید می توانید از بین چند مورد محدودی که هواوی به طور پیش فرض برای این گوشی در نظر گرفته انتخاب کنید.

هواوی Y9 پرایم 2019

برای دکمه های ناوبری دو انتخاب اصلی دارید؛ می توانید از روش پیش فرض نمایش کلیدها در پایین نمایشگر استفاده کنید یا با حذف آنها، از ژست های حرکتی بهره ببرید. ژست های حرکتی ساده و کاربردی هستند و کافیست از میانه پایینی نمایشگر انگشت خود را به بالا بکشید تا به صفحه هوم بروید. برای بازگشت به قبل باید از کناره های چپ یا راست نمایشگر انگشت خود را به سمت وسط بکشید. برای باز کردن صفحه برنامه های در حال اجرا هم باید از پایین نمایشگر به سمت بالا سوایپ کرده و انگشت خود را روی نمایشگر نگه دارید. در کنار این دو گزینه می توانید به طور همزمان از یک گزینه کلید شناور ویژه استفاده کنید.

در کل می توان گفت که رابط کاربری گوشی نرم و روان اجرا می شود و خبری از لگ یا کندی قابل توجه نیست. ظاهر طراحی رابط کاربری هم موضوعی است که تا حدودی سلیقه ای است اما به اعتقاد ما رابط کاربری هواوی Y9 پرایم 2019 در کل زیبا و کاربر پسند است.

سخت افزار

هواوی Y9 پرایم 2019

چیپست میان رده کرین 710F که بر مبنای معماری 12 نانومتری تولید شده از 8 هسته پردازشی در دو خوشه بهره می برد. یکی از خوشه ها شامل 4 هسته قوی تر کورتکس A73 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز هستند که وظایف سنگین تر را به عهده دارند. اما زمانی که پردازش ها سبک تر باشند 4 هسته کم مصرف‌تر کورتکس A53 این وظیفه را بر عهده می گیرند. وظایف پردازش گرافیکی هم به پردازشگر Mali-G51 MP4 محول شده است. رم گوشی در تمامی مدل ها 4 گیگابایت است اما امکان انتخاب حافظه داخلی 64 یا 128 گیگابایتی را دارید.

مشابه دیگر گوشی های سال های اخیر هواوی، این گوشی نیز از حالت پرفورمنس بهره می برد تا در صورت نیاز از حداکثر توان سخت افزاری گوشی بهره ببرید. برای بررسی دقیق کارایی گوشی به سراغ بنچمارک های آنتوتو، گیک بنچ 4 و 5 و پی سی مارک رفتیم. در ادامه نتایج این بنچمارک ها را در دو حالت نرمال و پرفورمنس مشاهده می کنید:

هواوی Y9 پرایم 2019
بنچمارک هواوی Y9 پرایم 2019 در حالت عادی
هواوی Y9 پرایم 2019
بنچمارک هواوی Y9 پرایم 2019 در حالت پرفورمنس

در بین بنچمارک های بالا تنها در پی سی مارک است که بین حالت معمولی و پرفورمنس گوشی تفاوت قابل توجهی به چشم می خورد. در مقایسه با گوشی های مجهز به کرین 710 از جمله هواوی پی 30 لایت (بررسی دیجیاتو)، با امتیاز انتوتو 132 هزار، این گوشی کارایی بالاتری ثبت کرده است. یکی از نکات عجیب که در بنچمارک انتوتو مشاهده کردیم نام گوشی بود که Y9S نشان داده می شد؛ موبایلی که تفاوت هایی با Y9 پرایم 2019 دارد.

پردازشگر Mali-G51 MP4 که وظیفه محاسبات گرافیکی را به عهده دارد تفاوت چندانی با قبل ندارد و همان طور که در نمودار زیر مشاهده می کنید تفاوت های حالت عادی و پرفورمنس گوشی هم اندک است.

هواوی Y9 پرایم 2019
نتایج بنچمارک گرافیکی هواوی Y9 پرایم 2019 در دو حالت عادی (چپ) و پرفورمنس (راست)

بر اساس نتایج بنچمارک های بالا می توان از هواوی Y9 پرایم 2019 انتظار اجرای بدون لگ بیشتر بازی ها را داشت. بر اساس تجربه ای که در کار با گوشی داشتیم، بازی های آسفالت 9 و Real Racing 3 بدون مشکل یا لگ و با کیفیت قابل قبول اجرا شدند.

کیفیت صدا

هدفونی که هواوی در جعبه این گوشی قرار داده طراحی بسیار قدیمی و کیفیت ساخت پایینی دارد و کیفیت صدای این هدفون هم به هیچ وجه رضایت بخش نیست. صدای بیس به شدت ضعیف است و توانایی پخش صداهای زیر با فرکانس های بالا را ندارد. اما زمانی که خروجی را با هدفون های حرفه ای تر آزمایش کردیم متوجه شدیم که هواوی Y9 پرایم 2019 به خوبی از پس پخش دقیق و تمامی فرکانس ها بر می آید و خروجی بسیار با کیفیتی دارد. شاید بهتر بود هواوی هیچ هدفونی را در جعبه موبایل قرار نمی داد.

هواوی Y9 پرایم 2019

یکی از قابلیت های کاربردی گوشی Huawei Histen است که تجربه استفاده از هدفون را بهبود می بخشد. Histen حالت مختلف پخش شامل Auto ،3D Audio ،Natural و Standard را در اختیارتان می گذارد که با هر کدام می توانید صدایی متفاوت را تجربه کنید. با انتخاب برخی از این حالت ها گزینه های دیگری از جمله اکولایزر و انتخاب نوع هدفون هم در اختیارتان قرار می گیرد. در کل می توان گفت Histen ویژگی کاربردی است و احتمالاً سبک پخش صدای مورد علاقه خود را در بین گزینه های متعدد آن پیدا خواهید کرد.

اسپیکر تکی گوشی کیفیت متوسطی دارد و گاه در ولوم های بالای 70 درصد صداها با اعوجاج پخش می شوند. حجم صدا هم کمی بالاتر از متوسط است و برای مکالمه کافی به نظر می رسد.

دوربین

هواوی Y9 پرایم 2019

دوربین سه گانه این میان رده هواوی یکی از نقاط قوت آن است. مشخصات کلیدی دوربین به این شرح هستند:

  • حسگر 16 مگاپیکسلی با لنز عریض و گشودگی f/1.8، مجهز به سیستم فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز
  • حسگر 8 مگاپیکسلی (فوق‌عریض با زاویه دید 120 درجه ای)
  • حسگر 2 مگاپیکسلی (‌عمق‌سنج)
  • فلش ال‌ای‌دی

هواوی در هیچ یک از دوربین های گوشی از لرزشگیر اپتیکال استفاده نکرده و شاید بتوان اصلی ترین کمبود دوربین اصلی را در همین مورد دانست. در ادامه تصاویر رابط کاربری دوربین را مشاهده می کنید:

هواوی Y9 پرایم 2019

رابط کاربری گوشی طراحی ساده ای دارد و به راحتی هر آنچه را که نیاز دارید پیدا می کنید. از اسلایدر پایین می توانید به حالت های اصلی عکاسی شامل فوتو، Aperture (برای تغییر مجازی گشودگی دیافراگم)، نایت، پرتره، ویدیو و بخش More (سایر گزینه های عکاسی یا فیلم برداری از جمله ویدیوی اسلوموشن، عکس برداری حرفه ای، پانوراما، تایم لپس و ...) دسترسی داشته باشید. در منوی بالا هم بسته به گزینه عکاسی انتخابی، تنظیمات اصلی و فعال کردن هوش مصنوعی و فلاش در دسترس قرار گرفته‌اند. به گفته هواوی، هوش مصنوعی این گوشی توانایی شناسایی بیش از 500 صحنه در 22 دسته بندی را دارد تا بسته به شرایط، عکس های ثبت شده بهبود داده شوند.

در حالت های اصلی از جمله فوتو، ویدیو و HDR می توانید از گزینه های سمت راست، بین 0.6 تا 6 برابر زوم کنید.البته بهترین کیفیت ها در زوم های 0.6X (دوربین فوق عریض) و 1.0X (دوربین اصلی) به دست می آید و کیفیت دیگر زوم ها چنگی به دل نمی زند. در ادامه تصاویر دوربین اصلی در نور مناسب را مشاهده می کنید:

هواوی Y9 پرایم 2019
عکس های دوربین اصلی در نور مناسب، تعادل رنگ و نور خوبی دارد.
هواوی Y9 پرایم 2019
در برخی موارد سایه ها تاریک ثبت می شوند. این نما را در حالت های نرمال و HDR ثبت کردیم با این حال HDR هم نتوانست از پس بهبود بخش های تاریک بر آید.

هواوی Y9 پرایم 2019

هواوی Y9 پرایم 2019

قابلیت HDR دوربین اصلی در بیشتر شرایط به خوبی تعادل رنگ و نور را در عکس ها برقرار می کند. در ادامه مقایسه ای بین عکس نرمال و HDR دوربین اصلی را مشاهده می کنید:

image
image

عکس های زیر با دوربین اصلی و در حالت HDR ثبت شده اند:

هواوی Y9 پرایم 2019 هواوی Y9 پرایم 2019 هواوی Y9 پرایم 2019

دوربین فوق عریض هم معمولاً در نور مناسب کارایی خوبی دارد. عکس های زیر با این دوربین گرفته شده اند:

هواوی Y9 پرایم 2019
دوربین فوق عریض، در نور مناسب عکس های متعادلی می گیرد.
هواوی Y9 پرایم 2019
گوشی به طور خودکار اعوجاج تصویر را تا حدودی بهبود می دهد. در این تصویر گوشه ها به طور محسوسی با کیفیت پایین تر نسبت به مرکز، ثبت شده اند.

هواوی Y9 پرایم 2019

هواوی Y9 پرایم 2019

در بسیاری از شرایط که دوربین فوق عریض در حالت عکاسی معمول، از ثبت عکس متعادل ناتوان است قابلیت HDR، تعادل نور و رنگ را به طور قابل قبولی برقرار می کند. در ادامه عکس های نرمال و HDR این دوربین مقایسه شده اند:

image
image

عکس HDR زیر با دوربین فوق عریض ثبت شده است:

هواوی Y9 پرایم 2019
در این عکس در لبه ستون های پنجره خطاهای رنگی به چشم می خورد که البته چندان آزار دهنده نیست.

در شب یا نور ضعیف، مهمترین کمبود دوربین اصلی هواوی Y9 پرایم 2019 یعنی فقدان لرزشگیر اپتیکال آشکار می شود، البته در یک گوشی میان رده انتظار حضور این قابلیت را نداریم. علاوه بر این از آنجایی که این گوشی از قابلیت ترکیب داده های پیکسل ها برای بهبود عکس در نور کم بی بهره است، عکس ها با نویز بالا ثبت می شوند. با این حال نایت مود گوشی به ثبت عکس های بهتر کمک می کند. در ادامه عکس های دوربین اصلی در نور ضعیف را مشاهده می کنید:

هواوی Y9 پرایم 2019
خوشبختانه بر خلاف گوشی آنر 9X (بررسی دوربین توسط ویجیاتو) که دوربین هایش شباهت فراوانی با این گوشی دارد، flare یا هاله های نوری شدید دیده نمی شود و میزان این خطاها به نسبت کمتر است.
هواوی Y9 پرایم 2019
عکس های دوربین اصلی در نور ضعیف نویز بالایی دارند.

هواوی Y9 پرایم 2019 هواوی Y9 پرایم 2019

موبایل میان رده هواوی از قابلیت نایت مود هم بهره می برد؛ البته این ویژگی تنها محدود به دوربین اصلی است. با استفاده از این قابلیت دوربین طی چندین ثانیه، تعدادی عکس ثبت می کند و با ترکیب آنها یک عکس نهایی با نور و رنگ متعادل تر را تحویلتان می دهد. نایت مود هواوی Y9 پرایم 2019 کارایی بسیار خوبی دارد و در حد یک گوشی میان رده عکس های زیبایی خلق می کند. در ادامه مقایسه ای بین عکس های نرمال و نایت مود را مشاهده می کنید:

image
image

در ادامه سایر عکس های نایت مود را مشاهده می کنید:

هواوی Y9 پرایم 2019
در برخی از عکس های نایت مود، مشکل شعاع های نوری افزایش می یابد.

هواوی Y9 پرایم 2019 هواوی Y9 پرایم 2019

دوربین عریض اما در شب کارایی مناسبی ندارد و بهتر است در این شرایط به طور کلی قید استفاده از آن را بزنید. عکس های این دوربین در شب و نور کم، فاقد جزئیات با نویز زیاد و خطاهای رنگی متعدد ثبت می شوند. در ادامه این عکس ها را مشاهده می کنید.

هواوی Y9 پرایم 2019 هواوی Y9 پرایم 2019 هواوی Y9 پرایم 2019 هواوی Y9 پرایم 2019

هواوی میان رده خود را به دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f2.0 مجهز کرده است. کیفیت این دوربین در روز مناسب است اما در شب عکس هایی با نویز زیاد می گیرد.

هواوی Y9 پرایم 2019
عکس دوربین سلفی با فلاش. زمانی که فلاش این دوربین را فعال کنید، اطراف نمایشگر به رنگ سفید در می آید و به خوبی چهره را روشن می کند.

هواوی Y9 پرایم 2019 هواوی Y9 پرایم 2019

یکی از قابلیت های هواوی Y9 پرایم 2019 امکان ثبت عکس های پرتره با دوربین اصلی و سلفی است. در حالت پرتره، امکان تنظیم دو ویژگی اصلی را در اختیار دارید: نوع نور پردازی و سطح زیبایی. برای نور پردازی گزینه هایی از جمله Circles و Hearts و نور پردازی روی صحنه در نظر گرفته شده. در هر کدام از این افکت ها نورپردازی چهره یا نورهای پس زمینه به شکل های متفاوتی ثبت می شوند.

هواوی Y9 پرایم 2019
یکی از افکت های جالب، «Hearts» است که نورهای پس زمینه را به شکل قلب در می آورد. این قابلیت معمولاً خروجی خوبی دارد اما گاه چهره به خوبی از پس زمینه تفکیک نمی شود و بخش هایی از صورت، محو می شود.
هواوی Y9 پرایم 2019
در این تصویر، دوربین بخش هایی از هر دو گوش را بریده.

در حالت پرتره همچنین امکان تغییر میزان زیبایی (Beauty Level) بین سطح 0 تا 10 را دارید. با استفاده از این ویژگی چین و چروک های چهره حذف می شود و به عبارتی چهره ها سافت به نظر می رسند.

هواوی Y9 پرایم 2019

هواوی Y9 پرایم 2019
سطوح بالا از جمله 10، چهره ها را به شکل غیر طبیعی سافت می کند و انتخاب سطح این قابلیت بستگی به سلیقه شما دارد.

از قابلیت های جالب دوربین اصلی، امکان تغییر گشودگی دیافراگم لنز به صورت مجازی برای ثبت عکس های بوکه است. هواوی نام این قابلیت را Aperture گذاشته و امکان انتخاب گشودگی بین 0.95 تا 16 را می دهد. کیفیت عکس های بوکه در مقام یک گوشی میان رده قابل قبول هستند اما گاه خطاهایی در عکس ها به چشم می خورد.

هواوی Y9 پرایم 2019

هواوی Y9 پرایم 2019
بوکه دوربین سلفی. گوشی معمولاً برای محو کردن پس زمینه تلاش زیادی می کند اما در محو کردن پیش زمینه ناکام می ماند. در این عکس بخش هایی از برگ ها به طرز غیر منطقی محو شده اند.
هواوی Y9 پرایم 2019
در بسیاری از تصاویر بوکه بخشی از پس زمینه به گونه ای محو می شود که انگار روی لنز را بخار گرفته یا لنز کثیف است.

فیلم برداری هواوی Y9 پرایم 2019 

دوربین اصلی و فوق عریض هواوی Y9 پرایم 2019 قابلیت فیلم برداری 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارند. البته امکان انتخاب نرخ 60 فریم بر ثانیه را هم تنها برای دوربین اصلی دارید. از آنجایی که همه دوربین های گوشی فاقد لرزشگیر تصویر اپتیکال هستند، کوچکترین لرزشی بر ویدیوها اثر می گذارد. در نور روز هر دو دوربین کیفیت متوسطی دارند و در کمال تعجب، در نور متوسط ویدیوهای دوربین فوق عریض با روشنایی بالاتری نسبت به دوربین اصلی ثبت می شوند. در شب و در نور ضعیف هر دو دوربین کیفیت چندان بالایی ندارند و ویدیوهای دوربین فوق عریض به شدت تاریک و همراه با نویز ثبت می شوند.

دوربین سلفی در روز کیفیت قابل قبولی دارد. نکته مثبتی که در این دوربین به چشم می خورد تطبیق بسیار سریع نور سنجی با شرایط محیط است تا تقریباً همیشه چهره ها را روشن و واضح ثبت کند. دوربین سلفی هم در شب تصاویر با نویز بالا ثبت می کند و چندان نمی توان روی کیفیت در این شرایط حساب کرد.

از قابلیت های دیگر دوربین اصلی، ثبت ویدیوهای اسلوموشن با کیفیت 720p و نرخ 480 فریم بر ثانیه است. کیفیت این ویدیوها متوسط اما نسبتاً روان است.

در کل باید گفت که تمامی دوربین های این گوشی کیفیت قابل قبولی دارند. با این حال دوربین فوق عریض در شب ناامید کننده عمل می کند. در مورد دوربین اصلی اما نایت مود به خوبی کیفیت و تعادل عکس ها را بهبود می دهد.

باتری

هواوی Y9 پرایم 2019

هواوی Y9 پرایم 2019 از باتری 4000 میلی آمپر ساعتی بهره می برد که کاملاً برای این گوشی کافی است. در مدتی که از گوشی استفاده کردیم شاهد شارژدهی تا 2 روز بودیم و به این ترتیب می توانیم بگوییم دوام باتری این گوشی خوب است. هواوی Y9 پرایم 2019 در تست باتری اپلیکیشن پی سی مارک با روشنایی 50 درصدی نمایشگر 11 ساعت و 31 دقیقه دوام آورد. در مقایسه باید اشاره کنیم که گلکسی A50 با باتری 4000 میلی آمپر ساعتی در حدود 10 ساعت دوام می آورد. با این شرایط می توان گفت که گوشی در یک استفاده سنگین به راحتی از پس یک روز شارژدهی بر می آید و در استفاده معمول می تواند تا نزدیک به دو روز دوام بیاورد.

اما شارژر، بخش نا امید کننده ماجرا است؛ چرا که گوشی تنها از شارژ 10 واتی پشتیبانی می کند که برای شارژ سریع باتری پر ظرفیت گوشی به اندازه کافی پرقدرت نیست. در آزمایش های ما شارژ صفر تا 100 درصد گوشی 2 ساعت و 23 دقیقه زمان برد که به نسبت طولانی به حساب می آید.

سخن پایانی

هواوی Y9 پرایم 2019

هواوی Y9 پرایم 2019 میان رده خوش ساخت و زیبایی است که با نمایشگر تمام صفحه، دوربین سلفی جهنده و دوربین سه گانه با کیفیت، در کنار قیمت مناسب می تواند یک انتخاب جذاب باشد.

سخت افزار این گوشی از پس اجرای بازی های نیمه سنگین بر می آید. در حال حاضر برخی از گوشی های میان رده از رم بالاتر 6 گیگابایتی بهره می برند که البته قیمت بالاتری هم دارند. دوربین اصلی هواوی Y9 پرایم 2019 در مقام یک میان رده کیفیت بالایی دارد و در نور خوب عکس های مناسبی می گیرد اما در شب به زحمت می افتد. با این حال نایت مود این گوشی آن قدر کیفیت خوبی دارد که با خیال راحت روی آن حساب کنید.

باتری از مزایای این گوشی است و به راحتی یک روز کاری سنگین را تاب می آورد. اگر هم کارهای سبک داشته باشید می تواند تا نزدیک به دو روز از شارژ بی نیازیتان کند. اما زمانی که کارتان به شارژر بیفتد باید تا بیش از 2 ساعت برای یک شارژ کامل صبر کنید.

در نهایت هواوی Y9 پرایم 2019 با قیمت 2 میلیون و هفتصد هزار تومان (مدل با حافظه داخلی 128 گیگابایت) می تواند یکی از انتخاب های جذاب در رده قیمت کمتر از 3 میلیون تومان باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سروش ساغریچیها
    سروش ساغریچیها | ۲۵ دی ۱۳۹۸

    با توجه به قیمت ، گوشی فوق العاده ای هست . میشه گفت بهترین گوشی موجود در بازار در این رنج قیمتی . مشخصاتش حیرت انگیزه .

مطالب پیشنهادی