ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ابر زمین
علمی

کشف ابر زمین احتمالی در نزدیک ترین منظومه ستاره ای به خورشید

در سال ۲۰۱۶ میلادی اخترشناسان سیاره ای احتمالا مسکونی به نام Proxima b را حول ستاره ای به اسم Proxima Centauri پیدا کردند که تنها ۴.۲ سال نوری تا زمین فاصله داشت. حالا محققان سیگنال دیگری را ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ دی ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

در سال ۲۰۱۶ میلادی اخترشناسان سیاره ای احتمالا مسکونی به نام Proxima b را حول ستاره ای به اسم Proxima Centauri پیدا کردند که تنها ۴.۲ سال نوری تا زمین فاصله داشت. حالا محققان سیگنال دیگری را رهگیری کرده اند که به باورشان متعلق به ابر زمینی است که حول همان ستاره می گردد و میتواند همان مقصد گم شده بعدی برای بشر باشد.

شاید بد نباشد اشاره کنیم که Proxima Centauri نزدیکترین ستاره به خورشید ماست و همراه با ستاره دوگانه ای در منظومه آلفا قنطورس قرار دارد. Proxima Centauri یک ستاره سرخ رنگ کوتوله با جرم کم است که با نام ستاره های کوتوله کلاس M شناخته می شوند و دست بر قضا فاصله اندکی تا ستاره دوگانه Alpha Centauri AB دارد.

این ستاره ها در خوشه ستاره ای قنطورس قرار دارند که با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست. بعد از کشف سیاره اول حول Proxima Centauri محققان اعلام کردند که احتمال وجود سیاره دیگری در این منظومه وجود دارد. اخترشناسان برای دریافت سیگنال های نوری این سیاره و شناسایی آن از آرایه تلسکوپی Atacama Large Millimeter/submillimeter در شیلی استفاده کردند.

مولفان مقاله منتشر شده در این باره (روز گذشته در نشریه پیشرفت های علمی منتشر شد) موفق شدند با کمک این آرایه تلسکوپی دیتای این منظومه ستاره ای را با سرعت شعاعی ۱۷ ساله بررسی کنند و مشخص نمایند که آیا سیگنال های دریافتی به سیاره دیگری تعلق دارند یا خیر.

ابر زمین

متد سرعت شعاعی برپایه جاذبه و اثر داپلر استور است. براساس اثر داپلر بر اثر حرکت یک منبع یا اجرام شناسایی شده به سمت یکدیگر یا فاصله گرفتن آنها از هم، نور نیز با فرکانسی مشخص افزایش یا کاهش می یابد.

همچنین باید در نظر داشت ستاره هایی که سیاره ای به دورشان می گردد، کاملا هم در جای خود ثابت نیستند و در واکنش به نیروی جاذبه ناشی از سیاره های خود در مدارهای دایره ای کوچک، حرکت میکنند. این حرکات طول موج آن ستاره را عوض میکند و بسته به موقعیت سیاره از سرخ به آبی تغییر می دهد. ستاره شناسان با شناسایی این تغییرات می توانند سیاره های دیگر را پیدا کنند.

البته این احتمال هم می رود که سیگنال ها به خاطر میدان مغناطیسی ستاره مورد نظر ایجاد شده باشند و محققان فعلا نمی توانند این احتمال را مردود اعلام کنند اما سیگنال هایی که آنها دریافت کرده اند در یک دوره ۱۹۰۰ روزه رخ داده اند؛ این خود نشانه محکمی است بر اینکه سیاره دیگری ممکن است وجود داشته باشد.

فابیو دل سوردو مولف این مقاله و از محققان دپارتمان فیزیک دانشگاه Crete در این باره گفت:

حتی نزدیک ترین منظومه سیاره ای به ما هم میتواند خبرهای جالبی برایمان داشته باشد. Proxima Centauri میزبان یک منظومه سیاره ایست که نسبت به آنچه می پنداشتیم پیچیده تر است و نمی دانیم قرار است پرده از روی چه حقایقی کنار رود.

cnn
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • zanyar maryami
    zanyar maryami | ۲۷ دی ۱۳۹۸

    پروکسیما سنتوری فقط ۴.۲ سال نوری با ما فاصله داره نه ۴.۲ میلیون سال نوری !! اگه این شکلی بود که اصلا تو کهکشان ما نبود

مطالب پیشنهادی