ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت بتن زنده به کمک باکتری با قابلیت جذب دی اکسید کربن

محققان دانشگاه کلرادو بولدر آمریکا (University of Colorado Boulder) با استفاده از باکتری موفق به ساخت نوعی بتن زنده شدند که دی اکسید کربن را به کلسیوم کربنات تبدیل می کند. پژوهشگران برای تولید این ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۷ دی ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

محققان دانشگاه کلرادو بولدر آمریکا (University of Colorado Boulder) با استفاده از باکتری موفق به ساخت نوعی بتن زنده شدند که دی اکسید کربن را به کلسیوم کربنات تبدیل می کند.

پژوهشگران برای تولید این بتن از باکتری Synechococcus استفاده کردند و آن را با ژلاتین، شن و مواد مغذی ترکیب کرده و در قالب ریختند. باکتری پس از قرار گرفتن در برابر گرما و نور خورشید، بلورهای کلسیوم کربنات را اطراف ذرات شن شکل داد. این فرآیند مشابه تشکیل صدف در دریا است.

ژلاتین پس از سرد شدن، ترکیب را به یک ماده ژل مانند تبدیل کرده و با استخراج آب، قوام آن بیشتر می شود. این پروسه تنها چند ساعت زمان می برد.

محققان ماده زنده خود را به بتن تشبیه کرده اند که از ترکیب شن، سیمان و آب تشکیل می شود. البته این ماده بیشتر به ملات شباهت داشته و استحکام بتن معمولی را ندارد.

یکی از مزایای کمک گرفتن از باکتری در ساخت بتن این است که در صورت عدم استخراج کامل آب، به رشد ادامه می دهد. می توان با تقسیم یک بتن و افزودن مواد مغذی، آن را به دو قطعه بتنی تبدیل کرد.

در فرآیند تولید بتن زنده از فتوسنتز کمک گرفته می شود؛ به همین دلیل پژوهشگران می گویند می توان از این روش پروسه تولید بتن را با محیط زیست سازگار کرد.

این پروژه توسط آژانس پروژه های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) پشتیبانی شده و قرار است در همکاری با وزارت دفاع ایالات متحده تولید آن آغاز شده و برای اولین بار در سازه ها به کار رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی