ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Electric-Car-Range-Test-Carwow
خودرو

مقایسه مسافت قابل پیمایش خودروهای برقی؛ نبردی تازه در دنیای خودروسازی

بی شک مسافت قابل پیمایش جزو فاکتورهای اصلی مربوط به یک خودروی برقی است و مشتریان توجه ویژه ای به آن دارند. این مساله اصلا بی دلیل نیست، چرا که از یک سو هنوز تعداد ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۸ دی ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

بی شک مسافت قابل پیمایش جزو فاکتورهای اصلی مربوط به یک خودروی برقی است و مشتریان توجه ویژه ای به آن دارند. این مساله اصلا بی دلیل نیست، چرا که از یک سو هنوز تعداد ایستگاه های شارژ به اندازه کافی نبوده و از سوی دیگر شارژ باتری این دسته از خودروها با سوکت های معمولی به صبری چند ساعته نیاز دارد.

در حال حاضر دامنه حرکتی خودروهای الکتریکی بر اساس استانداردهای مختلفی اندازه گیری می شود که مهم ترین آنها عبارتند از استاندارد اروپایی WLTP و استاندارد آمریکایی EPA. به دلیل اینکه در این استانداردها توانایی حرکتی اتومبیل های برقی در شرایط آزمایشگاهی ارزیابی می شود، معمولا ارقام اعلامی خوشبینانه بوده و تطابق کمتری با دنیای واقعی دارند. با این حال تجربه نشریات مختلف نشان داده استاندارد آمریکایی EPA مطابقت بیشتری با رانندگی های روزمره دارد.

خودروی برقی

برای اینکه مشخص شود برد حرکتی خودروهای الکتریکی تا چه حد به واقعیت نزدیک است، اخیرا مت واتسون و همکاران وی در Carwow به سراغ برخی از مشهورترین مدل های موجود در بازار رفته و عملکرد آنها را ارزیابی کرده اند. این مدل ها عبارتند از نیسان لیف، کیا e-Niro، آئودی E-Tron، جگوار I-Pace، مرسدس EQC و البته تسلا مدل 3 نسخه Long Range.

در این مقایسه جالب برای اینکه شرایط کاملا یکسان باشد، تمامی مدل ها به اتوبان برده شده و با استفاده از کروز کنترل با سرعتی ثابت و البته مجاز رانده شده اند؛ در حین حرکت هم دمای کابین خودروها با سیستم تهویه مطبوع روی عددی ثابت تنظیم شده است.

یافته های تیم Carwow نشان می دهند در سناریوی ترتیب داده شده مرسدس EQC تا 312 کیلومتر مسافت را پشت سر می گذارد که این رقم معادل 75 درصد از عدد رسمی موجود در کاتالوگ است. رتبه یکی مانده به آخر با 331 کیلومتر دامنه حرکتی به آئودی E-Tron رسیده؛ با این رکورد باید گفت کراس اوور پاک ارباب حلقه ها توانایی پیمایش 81 درصد از عدد حاضر در کاتالوگ خودش را دارد.

خودروی برقی

هاچبک برقی ژاپنی ها یعنی نیسان لیف در مقایسه Carwow به رکورد 334 کیلومتر در ساعت دست پیدا کرده که معادل 87 درصد از عدد تبلیغی است. جگوار I-Pace هم با پیمایش 359 کیلومتر، 76 درصد از رقم اعلامی از سوی سازنده را محقق کرده؛ باتری کیا e-Niro دیکر نماینده آسیا در این تست گروهی، پس از پیمودن 410 کیلومتر به طور کامل تخلیه شده که معادل 90 درصد از عدد رسمی است.

خودروی برقی

اما رتبه نخست به تسلا مدل 3 رسیده، خودرویی که پس از 434 کیلومتر حرکت متوقف شده است؛ این رقم معادل 78 درصد عددی است که در کاتالوگ مدل 3 به چشم می خورد. البته می توان اینگونه نیز نتیجه گرفت که اگر صحبت از صداقت باشد، کیا در صدر می ایستد، هر چند در صورت تغییر نوع تست، شاید رتبه ها عوض شوند. در جدول زیر می توانید نتایج تست Carwow را بطور خلاصه مشاهده فرمایید.

مسافت قابل پیمایش بر اساس کاتالوگ به کیلومتر مسافت پیموده شده در تست Carwow به کیلومتر درصد تحقق یافته از رقم کاتالوگ
تسلا مدل 3 LR 560 434 %78
کیا e-Niro 453 410 %90
جگوار I-Pace 470 359 %76
نیسان لیف 450 334 %87
آئودی e-Tron 410 331 %81
مرسدس EQC 416 312 %75

ناگفته نماند یکی از عواملی که معمولا باعث افت کارایی باتری ها می شود، هوای بسیار سرد روزهای زمستانی است. در دماهای پایین شارژدهی باتری ها کاهش پیدا می کند و این مساله ممکن است در نتایج تست Carwow دخالت داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی