ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیبروز سیستیک
علمی

محققین به روش جدیدی برای درمان بیماری فیبروز سیستیک رسیدند

در دنیایی که آنتی بیوتیک‌ها کارایی خود در قبال عفونت‌ها را از دست داده‌اند، افرادی بیشترین ضرر را می‌بینند که سنشان کم است یا بیمار هستند. بیماری فیبروز سیستیک یکی از این عفونت‌هاست که هر ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

در دنیایی که آنتی بیوتیک‌ها کارایی خود در قبال عفونت‌ها را از دست داده‌اند، افرادی بیشترین ضرر را می‌بینند که سنشان کم است یا بیمار هستند. بیماری فیبروز سیستیک یکی از این عفونت‌هاست که هر دو قشر را هدف قرار می‌دهد. این دلایل، کمپانی بیو دارویی آنتابیو را وا داشته است که راه‌حلی توسعه دهد و به بیماران آسیب‌پذیر کمک کند. اکنون می‌توان گفت که تلاش‌های این کمپانی نتیجه داده و آن‌ها توانسته‌اند ۴.۴ میلیون دلار برای توسعه راه‌حل خود جمع‌آوری کنند

سازمانی که این میزان سرمایه را در اختیار شرکت آنتابیو (Antabio) قرار داده است، CARB-X نام دارد. این سازمان عضو انجمن مقابله با باکتری‌های مقاوم نسبت به آنتی بیوتیک‌هاست. راه‌حل شرکت آنتابیو که تحت نام پروژه PEi نیز شناخته می‌شود، به عنوان یک درمان احتمالی کمکی در کنار آنتی بیوتیک‌‌ها برای درمان بیماری سودوموناس آئروژینوزا (Pseudomonas aeruginosa) در بیماران مبتلا به فیبروز سیستیک (Cystic Fibrosis) است.

فیبروز سیستیک

اگر خاطرتان باشد چندی پیش از دردسرهای بیماری سودوموناس آئروژینوزا برایتان گفتیم و در آن مقاله به این نکته اشاره شد که این بیماری نسبت به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم است و حتی به مرور زمان نیز می‌تواند مقاومت خود نسبت به آنتی بیوتیک‌های جدید را نیز افزایش دهد. این بیماری با ایجاد نوعی عفونت در ریه‌های بیماران، یکی از عامل‌های اصلی شیوع ذات‌الریه است.

راه‌حلی که شرکت آنتابیو ارائه می‌کند، باکتری‌ها را از بین نمی‌برد بلکه آن‌ها را غیرفعال می‌کند و با این کار احتمال حمله آن‌ها به ریه‌ها که منجر به عفونت می‌شود را از بین می‌برد. با بکارگیری این مولکول در کنار آنتی بیوتیک‌ها، باعث می‌شود تا مقاومت باکتری به درمان‌های دارویی از بین برود. مدیر ارشد این شرکت می‌گوید:

مولکول‌های ما در کنار آنتی بیوتیک درمانی باعث می‌شود تا آنتی بیوتیک‌ها بهتر کار کنند. انتظار ما این است که ظهور عفونت‌های خیلی شدید و حاد با نرخ کمتری اتفاق بیفتد که این کار روند درمان بیمار را به شدت بهبود می‌بخشد. همچنین توسعه ترکیب جدید ما به گونه‌ای بوده که بیمار را بیش از این آزار ندهیم.

فیبروز سیستیک

قرار است این مولکول در کنار آنتی بیوتیک به عنوان روش استنشاقی مصرف شود که با این روش، بیمار حتی نمی‌تواند تشخیص دهد روند درمان او تغییر کرده است. از آن جایی که تخمین توسعه دارو‌های بسیار سخت است، نمی‌توان زمان مشخصی را برای آماده شدن این روش درمانی پیشنهاد کرد، ولی خود شرکت آنتابیو انتظار دارد فاز نخست آزمایشات انسانی را در سال ۲۰۲۲ کلید بزند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Aboalfazl Derakhshan
    Aboalfazl Derakhshan | ۲۸ دی ۱۳۹۸

    البته که فیبروز کیستیک

    • کورش چایچی
      کورش چایچی | ۲۸ دی ۱۳۹۸

      اگر کمی جستجو کنید، به فیبروز سیستیک هم می‌رسید

مطالب پیشنهادی