ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سریعترین شی چرخنده دنیا
علمی

۳۰۰ میلیارد دور در دقیقه؛ سریعترین شیء چرخنده دنیا ساخته شد

محققان «دانشگاه پردو» در آمریکا که دو سال پیش سریعترین شی چرخنده دنیا را با سرعت ۶۰ میلیارد دور دقیقه ساخته بودند، حالا شی جدیدی تولید کرده اند که مدل قبلی در کنار آن کند ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

محققان «دانشگاه پردو» در آمریکا که دو سال پیش سریعترین شی چرخنده دنیا را با سرعت ۶۰ میلیارد دور دقیقه ساخته بودند، حالا شی جدیدی تولید کرده اند که مدل قبلی در کنار آن کند به نظر می رسد. روتور نانوی جدید این تیم بر مبنای همان تکنیک قبلی طراحی شده اما قادر است با سرعت ۳۰۰ میلیارد دور در دقیقه (rpm) به دور خود بچرخد.

شی جدید مثل مدل قبلی یک نانو ذره سیلیکا با ظاهری شبیه عدد 8 انگلیسی است که در خلا معلق شده است. این نانو ذره زمانی که به دور خودش شروع به چرخش می کند به عدد سرسام آور ۳۰۰ میلیارد دور در دقیقه می رسد. برای مقایسه بد نیست بدانید این عدد برای ستاره های نوترونی موسوم به «پولسار» که در جهان به چرخش معروف هستند و برای دریل دندانپزشکی به ترتیب از ۴۳ هزار و ۵۰۰ هزار rpm فراتر نمی رود.

سریعترین شی چرخنده دنیا

محققان برای رسیدن به این رکورد دو پرتوی لیزر را روی نانو ذره اکسید سیلیکون تابانده اند که یکی از آنها ذره را در جای خود محکم کرده و دیگری آنرا به چرخش وا می دارد. زمانی که فوتون ها به جسم برخورد می کنند، نیروی محدودی با عنوان فشار تابشی به آن وارد می کنند. این نیرو در حالت عادی بسیار ضعیفتر از آن است که اثری روی شی داشته باشد اما در خلا باعث شده جسم با سرعتی دیوانه وار به دور خودش بچرخد.

محققان بر پایه همین مفهوم در پی توسعه بادبان خورشیدی هستند که قرار است روزی فضاپیماها را با سرعت غیرقابل تصور به حرکت درآورد. به گفته محققان پردو این دستاورد علاوه بر رکوردشکنی می تواند به توسعه سیستم هایی برای اندازه گیری اثرات کوانتومی نظیر اصطکاک خلا و مغناطیس در مقیاس نانو منجر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • kalan
    kalan | ۲۹ دی ۱۳۹۸

    برام جالبه بدونم چطور تعداد چرخش رو محاسبه میکنن

مطالب پیشنهادی