ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تشخیص چهره
تکنولوژی

پایان حریم خصوصی؛ دسترسی اپ Clearview AI به سه میلیارد تصویر کاربران

چیزی به پایان دورانی که به صورت ناشناس در کوچه و خیابان پیاده روی می کردیم، باقی نمانده است. استارتاپ Clearview AI اپلیکیشنی را توسعه داده که قادر به شناسایی افراد و ارائه اطلاعات در ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۹ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۵

چیزی به پایان دورانی که به صورت ناشناس در کوچه و خیابان پیاده روی می کردیم، باقی نمانده است.

استارتاپ Clearview AI اپلیکیشنی را توسعه داده که قادر به شناسایی افراد و ارائه اطلاعات در مورد آنها بر اساس یک تصویر خاص است. بر اساس گزارش نیویورک تایمز بیش از ۶۰۰ نهاد مجری قانون در آمریکا و کانادا از مدت ها قبل بی سر و صدا سرگرم استفاده از آن بوده اند و این مساله نگرانی هایی در رابطه با نقض حریم خصوصی شهروندان در پی داشته است.

هرچند Clearview AI چندان شناخته شده نیست با این وجود سیستم قدرتمندی را خلق کرده که با تکیه بر پایگاه داده ای مشتمل بر حدود ۳ میلیارد تصویر، قادر به شناسایی افراد تنها با در اختیار داشتن تصویری از آنهاست. Clearview AI این تصاویر را از فیسبوک، یوتیوب و سایت های مشابه جمع آوری کرده است. ظاهرا این الگوریتم آنقدر قدرتمند است که حتی امکان شناسایی با عکس زوایای کناری چهره را هم دارد.

تشخیص چهره

هرچند نرم افزار تشخیص چهره این شرکت در برخی موارد به حل پرونده ها کمک کرده اما این نگرانی را در پی داشته که پلیس آن را برای ارعاب معترضان، تعقیب افراد و سوءاستفاده های دیگر بکار گیرد. بخشی از این نگرانی ناشی از عدم نظارت روی پروژه Clearview AI است. به عبارت دیگر تا همین اواخر نامی از این استارتاپ شنیده نشده و احتمالا به دفعات از برای شناسایی افراد استفاده کرده است. همچنین مشخص نیست این شرکت تا چه حد توانایی دفاع از داده ها در برابر مهاجمان سایبری را دارد.

علاوه بر این به نظر می رسد خود نرم افزار هم به روشنی قوانین فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی در رابطه با ممنوعیت جمع آوری انبوه تصاویر کاربران را زیر پا گذاشته است. فیسبوک در همین رابطه از قصد خود برای بررسی اوضاع و انجام اقدامات لازم در صورت تخطی Clearview AI از قوانین خبر داده است.

مورد دیگری که در رابطه با این نرم افزار نگران کننده است توسعه کدهای پایه آن به گونه ای است که امکان توسعه عینک هوشمند برای شناسایی افراد در خیابان را به سازنده می دهند. با این حال Hoan Ton-That، رییس Clearview AI مدعی شده که استارتاپ متبوعش تصمیمی برای اینکار ندارد.

در نهایت باید به دقت ۷۵ درصدی نرم افزار اشاره کنیم که ممکن است باعث شناسایی فرد بی گناه به جای مجرم اصلی شوند. از آنجا که سیستم تشخیص چهره Clearview توسط سازمان های استاندارد محک نخورده، احتمالا دچار چالش های مرسوم این حوزه نظیر تعصبات نژادی و جنسیتی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی