ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تشعشعات خورشیدی
علمی

ثبت اولین ویدیو از تشکیل شراره های خورشیدی [تماشا کنید]

ما می‌دانیم که خورشید ستاره‌ای فعال است که هر از گاهی کمی روشن‌تر از حالت معمولی می‌شود و انفجارهایی در آن رخ می‌دهد که به آن شراره های خورشیدی یا همان سولار فلر نیز می‌گویند. ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۹ دی ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

ما می‌دانیم که خورشید ستاره‌ای فعال است که هر از گاهی کمی روشن‌تر از حالت معمولی می‌شود و انفجارهایی در آن رخ می‌دهد که به آن شراره های خورشیدی یا همان سولار فلر نیز می‌گویند. همین کافی است تا محققین به دنبال مشاهده این تشعشعات بروند و از آن ویدیو یا فیلم تهیه کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا اولین ویدیو از نحوه شکل‌گیری این تشعشعات را ببینم.

محققین با علم اینکه سولار فلر عموما نزدیک لکه‌هایی خورشیدی رخ می‌دهد، آن را به تحرکات پلاسمایی ربط داده‌اند. با این حال ارکان دیگری از این شراره های خورشیدی باقی مانده که دانشمندان هنوز موفق به پیدا کردن آن نشده‌اند. یکی از آن‌ها مثلا نحوه پیش‌بینی کردن این تشعشعات است. از همین رو دانشمندان به سراغ رادیو تلسکوپ EOVSA رفتند و از فعالیت‌های شراره های خورشیدی به مدت ۳ سال (از سال ۲۰۱۷) فیلم‌برداری کردند. اکنون به کمک داده‌های آن‌ها می‌توان زمان و مکان دقیق رخ دادن این سولا فلرها را مشاهده کرد.

گرگوری فلایشمن (Gregory Fleishman) پروفسور فیزیک در دانشگاه نیوجرسی در این رابطه می‌گوید:

ما توانستیم حیاتی‌ترین مکان آزادشدگی انرژی مغناطیسی در هاله خورشید را مشخص کنیم. این تصاویر اولین تصاویری هستند که میکروفیزیک یک فلر را به تصویر کشیده‌اند؛ یا به عبارتی همان زنجیره پیچیده از فرایند‌هایی که در مقیاسی زمانی و مکانی کوچکی رخ می‌دهد تا تبدیل انرژی رخ دهد.

محققین در طی تحقیقات خود متوجه شدند که فرایندهای تشکیل شراره های خورشیدی، شباهت زیادی به انفجار اشعه‌های گاما دارد و همچنین مشابه تحقیقاتی است که در رابطه با انرژ‌ی‌های همجوشی شگل گرفته است. مهمترین دلیل موفقیت این دانشمندان اما مربوط به تجهیزاتی می‌شود که رادیو تلسکوپ EOVSA در اختیار آن‌ها گذاشته بود. این تلسکوپ به کمک تصویربرداری اپتیکال، ماورای بنفش، ایکس ری و طول موج‌های رادیویی مختلف توانست خطوط محیط مغناطیسی که در شراره های خورشیدی رخ می‌دهد را ثبت کند.

شراره های خورشیدی

دیل گری (Dale Gary) پروفسور فیزیک دانشگاه نیوجرسی که مدیر این پروژه نیز بود می‌گوید:

تشعشعات مایکروویو تنها مکانیزیمی بوده که به محیط میدان‌های مغناطیسی هاله خورشید حساس است. در نتیجه مشاهدات خاص و با طول موج بالای رادیو تلسکوپ EOVSA در پیدا کردن تغییرات سریع میدان مغناطیسی، نقشی بسیار کلیدی داشتند. این اندازه‌گیری از این جهت میسر شد که الکترون‌هایی که تراز انرژی بالاتری دارند، به صورت پیوسته در حال آزادسازی اشعه‌های حساس به میدان مغناطیسی در طول میدان مایکروویو هستند.

این داده‌ها به دانشمندان کمک خواهد کرد که چگونه شراره های خورشیدی، موج‌های ضربه‌ای را از خود تولید می‌کنند و به سفینه‌ها و فضانوردان آسیب می‌زند. در آینده محققین می‌خواهند عکس‌هایی روزانه از این شراره های خورشیدی را به کمک رادیو تلسکوپ EOVSA ثبت کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی