ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سازمان نصر: دولت بین صنعت ماینینگ و دیگر صنایع فرق می‌گذارد

نشست خبری سازمان نظام صنفی رايانه‌ای با هدف بررسی «مشكلات فعالان حوزه استخراج رمزارز در كشور» برگزار شد و در آن تاکید شد که دولت نباید فرقی بین فعالان حوزه رمزارز با دیگر فعالان صنعتی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ دی ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با هدف بررسی «مشکلات فعالان حوزه استخراج رمزارز در کشور» برگزار شد و در آن تاکید شد که دولت نباید فرقی بین فعالان حوزه رمزارز با دیگر فعالان صنعتی کشور بگذارد.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اعلام این موضوع که رشد اقتصاد دیجیتال در دنیا فزون یافته و دولت نباید در برابر این حوزه از خود کندی و تعلل نشان دهد تاکید کرد که اتفاق مشابهی همچون برخورد دولت با استارتاپ‌ها در حال رخ دادن است که باید از آن جلوگیری کرد:

«زمانی که استارتاپ‌ها وارد کشور شدند، حاکمیت دچار دستپاچگی شد و نتوانست تصمیم درست بگیرد و الان این مواجهه نسبت به رمزارز و استخراج آن هم وجود دارد و هنوز دولت در مورد پیام‌رسان‌ها هم به جمع‌بندی نرسیده است.»

اثنی عشری با ذکر این نکته که در مصوبه هیات وزیران دولت تاکید بر بوده تا از نظرات بخش خصوصی برای تعیین تعرفه برق بهره‌جویی شود؛ اعلام می‌کند که چنین امری رخ نداده است: «در این مصوبه که به امضای معاون اول رئیس‌جمهوری رسیده، تاکیدشده دولت برای تعیین تعرفه برق برای استخراج رمز ارز، از نظرات فعالان بخش خصوصی بهره گیرد، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.»

صنعت ماینینگ

او با اشاره به افراد فعالی در این زمینه که امروز به زندان‌ها افتاده‌اند تاکید می‌کند که باید قوانین درستی راجع به این موضوع تصویب شود.

«افشین عاشوری» رئیس کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز با اشاره به مصوبه ۱۳ مرداد دولت اعلام کرد با توجه به اینکه استخراج رمز ارز یک صنعت شناخته شده، ولی تعرفه برق در آن با دیگر واحدهای صنعتی همخوانی ندارد و همین موضوع از دیدگاه وی باعث فلج شدن این صنعت جدید شده است.

عاشوری باور دارد که استخراج رمز ارز در کشور به راحتی باعث ارزآوری و درآمدهای میلیون‌دلاری می‌شود. او با اشاره به هزار مجوزی که از سوی وزارت صمت برای فعالان این حوزه صادر شده نیز می‌گوید: «مشکل اینجاست که آنان نتوانسته‌اند فعالیت کنند و با این تعرفه برق انگیزه‌ای برای فعالیت ندارند.»

«امیرحسین سعیدی نائینی» عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نصر نیز با اعلام این جمله که «تعیین تعرفه دو گانه برای صنعت فساد آور است.» اذعان دارد که دولت در این زمینه با فعالان حوزه شفاف برخورد نمی‌کند. به گفته سعیدی دولت هر کیلووات برق را ۹۷۵ تومان اعلام کرده که رقمی خارج از عرفی است که باید تعیین شود: «دولت تعرفه برق را میانگین برق صادراتی اعلام می‌کند، بنابراین اگر به کشوری با تعرفه ۲ سنت و به کشوری دیگر با تعرفه ۸ سنت برق صادر شود، تعرفه برقی که برای یک صنعتگر ایرانی برای استخراج رمزارز در نظر گرفته می‌شود ۵ سنت است.»

صنعت ماینینگ

به گفته سعیدی با تعیین این تعرفه فقط درآمد را از رمز ارز قطع نشده  بلکه از بخش‌های تجارت و معاملات صرافی نیز درآمد را قطع شده است.

«عباس آشتیانی» عضو کمیسیون بلاکچین نیز با انتقاد از رفتار دوگانه دولت از وزارت نیرو خواست که تعرفه برق دریافتی از دیگر واحدهای صنعتی نظیر فولادسازی را اعلام کند و قبوض آنها را منتشر نماید. او تاکید کرد که صنایع دیگر هم انرژی‌بر به حساب می‌آیند و با ذکر یک مثال خواستار این شد که به دولت به ماینینگ بها بدهد و بین صنایع مختلف تبعیضی قائل نشود:

 «باید توجه داشت که فولاد نیز یک صنعت انرژی‌بر است، علاوه بر اینکه برق زیادی مصرف می‌کند مصرف آبش نیز به‌شدت بالاست، چرا باید تعرفه برق صنعت ماینینگ با صنعت فولاد متفاوت باشد. اگر همان برق صنعت فولاد را در اختیار صنعت ماینینگ می‌گذاشتند درآمد ارزی برابر صنعت فولاد ایجاد می‌کردیم. اگر وزارت نیرو اجازه می‌داد و به صنعت ماینینگ نیز مانند فولاد فقط برق می‌فروختند ماهی ۱۰ میلیون دلار درآمد داشت.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hadi.TJ
    Hadi.TJ | ۳۰ دی ۱۳۹۸

    واقعا یه مشت حرف مزخرف و یک مقایسه واقعا مسخره انجام داده و انتظار هم داره که بر همین اساس قیمت برق برای ماینرها کاهش پیدا کنه؟ البته اگر دست های پشت پرده ای نباشن که بخوان یک سری رانت برای یک عده ایجاد کنن، مطمئنا دولت نباید زیر بار این حرف های صد من یک غاز بره...صنعتی مثل فولاد درسته که پرمصرف هست، ولی اشتغال زایی فراوونی داشته و تعداد زیادی رو گذاشته سر کار و اون سودی هم که از طریقش به دست میاد بین تمام کارمندانش تقسیم میشه...برای همین هم دولت برق رو با یارانه بهشون میده (بخاطر اشتغال زایی، نه بخاطر ارزآوری)... در صورتیی که ماینینگ، هیچگونه اشتغال زایی نداره و فقط یک فرد پولدار میتونه با خریدن تعداد زیادی دستگاه ماینر و نهایتا یک سوله با خنک کنندگی خوب، مقدار زیادی پول به جیب خودش بزنه، بدون اینکه حتی یک نفر دیگه رو درگیر کنه و سودی به اون بده...چطور این دو صنعت میتونن باهم مقایسه بشن؟ درضمن اگر هدف فقط ارزآوری باشه، خوب ما همین برق رو میفروشیم به کشورهای همسایه، که خواهان هم زیاد داره، و برای کشور ارزآوری میکنیم...دیگه اصلا چه نیازی به صنعت وزین «ماینینگ» هست؟ به نظرم اون فردی که این حرف هارو زده، خودشم میدونه داره حرف مفت میزنه ولی یا میدونه که قراره یک رانتی بهش برسه و اینجوری داره مقدمه چینی میکنه (که امیدوارم این نباشه)، یا اینکه فقط داره دست پا میزنه که سود خودش رو بالاتر ببره از این صنعت...وگرنه هیچ توجیحی وجود نداره برای اینکه برق ارزان قیمت (حتی ۱ سنت زیر قیمت برق صادراتی) به ماینرها داده بشه...

مطالب پیشنهادی