ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تغییر مسیر الوپیک
تکنولوژی

تغییر جهت در الوپیک: آغاز حرکت به سوی سرویس‌های کسب‌وکار محور

روزهای پایانی سال گذشته بود که استارتاپ «الوپیک» با ارائه یک سوپراپلیکیشن، نوید چندین سرویس جدید را به مشتریان خود داد و اسامی آنها را با لوگوهای گوناگون در سوپراپ خود درج کرد. الو پست، ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

روزهای پایانی سال گذشته بود که استارتاپ «الوپیک» با ارائه یک سوپراپلیکیشن، نوید چندین سرویس جدید را به مشتریان خود داد و اسامی آنها را با لوگوهای گوناگون در سوپراپ خود درج کرد. الو پست، الو تاکسی، الو مارکت و الو فود، همین سرویس‌های جدید بودند. حال با گذشت نزدیک به یک سال، به نظر می‌رسد الوپیک تغییرات دیگری را تجربه می‌کند و بعضی از این سرویس‌ها حذف و جای خود را به سرویس‌های تازه‌ای داده‌اند که از رویکرد جدید الوپیک برای تغییر مدل درآمدزایی خبر می‌دهد.

در جدیدترین نسخه سوپر اپلیکیشن الوپیک، سرویس‌های «الو فود» و «الو مارکت» حذف شده‌اند و در عوض می‌توان دو سرویس جدید یعنی «الو فروش» و «پیک اختصاصی» را مشاهده کرد. سرویس‌های جدید، رویکردی B2B دارند و راهکارهایی تازه‌ هستند برای استفاده‌ی سایر کسب‌وکارهای اینترنتی و حتی کلاسیک.

تغییر مسیر الوپیک

اما مهم‌ترین تغییرات در الوپیک به دو سرویس تازه با لوگوی جدید برمی‌گردد: «الوفروش» و «پیک اختصاصی» که هر دو بازار B2B را نشانه گرفته‌اند؛ امری که «مهدی نایبی» مدیرعامل این شرکت نیز آن را تایید کرده و آن را در مسیر اهداف تازه این شرکت معرفی می‌کند. به گفته نایبی وضعیت اقتصادی به جایی رفته که باید تصمیم‌های دقیق‌تری اتخاذ کرد و گاهی نیاز به تغییر مسیر حس می‌شود. او در رابطه با همین تغییر جهت به دیجیاتو می‌گوید:

«زمانی که الوپیک شروع به کار کرد، سرمایه‌گذاران خارجی را می‌شناختیم که به شدت تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار ایران و ما را داشتند؛ اما این موارد حالا از بین رفته و باید برای استراتژی بقا جنگید. به جرات می‌توانم بگویم هیچ سرمایه‌گذار درستی در ایران در حوزه استارتاپی وجود ندارد و اسامی بزرگ این حوزه در زمینه سرمایه‌گذاری استارتاپی ناوارد هستند. از همین رو ما استراتژی خودمان را عوض کردیم چرا که دیدیم ۹۵ درصد مشتریان ما شرکت‌ها و کسب‌وکارها هستند و نه شهروندان.»

به گفته نایبی، آنها با سیاست جدیدی که اتخاذ کردند مسیر را برای تعامل با شرکت‌ها و کسب‌وکارها هموار ساختند و این مسیر را ابتدا در همکاری با شرکت ملی پست آغاز کردند. نایبی تاکید می‌کند که آنها قصد دارند بازوی لجستیک کشور بشوند و این راه را از طریق رشد صنعت لجستیک بر اساس تکنولوژی و هوش مصنوعی می‌دانند. او در مورد احتمال یا عدم احتمال بازگشت مواردی چون الو مارکت و الو فود نیز به دیجیاتو می‌گوید:

«در حال حاضر اولویت ما استراتژی اول و مهم‌تر شرکت است. در حال حاضر ریحون و چیلیوری باهم کار می‌کنند و اگر بتوانند سهمی از بازار بگیرند و حرفی برای گفتن داشته باشند، ما می‌توانیم به عنوان بازوی لجستیک وارد عمل شویم تا صرفه‌جویی چند صد میلیارد تومانی برایشان صورت بگیرد. در واقع باید بگویم این طرح‌ها از بین نرفته‌اند بلکه سر فرصت و در شرایطی بهتر دوباره روی میز قرار خواهند گرفت.»

از سوی دیگر «محمدرضا کریمی» مدیر توسعه کسب‌وکار و فروش الوپیک نیز در گفتگو با دیجیاتو  در خصوص مسیر تازه‌ای که الوپیک انتخاب کرده می‌گوید:

«اساسا در حال حرکت به سمت بازار B2B هستیم؛ بازاری که سنگرش خالی مانده و استارتاپ‌ها و شرکت‌ها روی آن زیاد تمرکز نکرده‌اند، در حالی که بیشترین گردش مالی را دارد. قصد داریم الوپیک را به واحدی تبدیل کنیم که کلیه خدمات لجستیک شرکت‌های سنتی و مدرن را با توجه به زیرساخت خود فراهم کند و آنها را بی‌نیاز از هرگونه دریافت خدمات پراکنده از مکان‌های مختلف کند.»

به گفته کریمی، الوپیک سهم کافی در بازار On Demand (در بُعد B2C و مشتری-محور) دارد و حالا به فکر برداشتن قدم‌های بسیار بزرگتر است. او باور دارد آنها می‌توانند بخشی از نیازهای شرکت‌های بزرگ سنتی را حل کنند و بازوی تکنولوژی این شرکت‌ها در بخش لجستیک باشند. او در همین رابطه می‌گوید: «سرویس تلفنی الوپیک که چندی پیش راه افتاد هم برای جذب همین مشتریان سنتی بود. می‌خواهیم هرچه بیشتر با این افراد تعامل داشته باشیم و آنها را مدرن‌تر کنیم.»

تغییر مسیر الوپیک

مدیر توسعه بازاریابی الوپیک اعلام می‌کند که سرویس الوفروش یک سرویس برای تمامی اشخاص و فروشگاه‌های اینترنتی خانگی و کوچک و بزرگ است؛ سرویسی که در آن خدمات «پرداخت در محل» به روشی آسان تحقق پیدا می‌کند: «فروش اینترنتی محصولات همچنان باچالش بی‌اعتمادی خریدار روبه‌رو است و با سرویس الوفروش، الوپیک لینکی برای پرداخت را به مشتریان می‌فرستد تا هنگام دریافت محصول از طریق پیک، پرداختی را به صورت آنلاین انجام داده و با خیالی آسوده خرید آنلاین انجام دهند. این امر به رشد و ارتقای فرهنگ خرید آنلاین در کشور کمک شایانی خواهد کرد.»

کارکرد سرویس پیک اختصاصی هم این است که شرکت‌ها می‌توانند از «پیک در اختیار» استفاده کنند. این پیک‌ها آموزش دیده‌اند و می‌توانند با برند و پوشش همان شرکت فعالیت نمایند. کریمی در این باره به دیجیاتو بیشتر توضیح داد و گفت: «پیکی که سازمان‌ها و شرکت‌ها برای کارهای خود استفاده می‌کنند، معمولا به شرکت تعهد خاصی ندارد. پیک‌های بخش اختصاصی ما اما حتی با پوشش خود برند سازمان فعالیت می‌کنند و آموزش دیده هستند تا خدمت مطلوبی را انجام دهند.»

تغییر مسیر الوپیک

پیش‌تر الوپیک برای راه‌اندازی سرویس الو مارکت گام‌های بزرگی برداشته بود و با خریداری استارتاپ دکان (فعال در زمینه خرید و فروش سوپر مارکتی) و عقد قرارداد با سوپرمارکت‌های دریانی، قصد داشت تا وارد بازار فروش محصولات تندمصرف (FMCG) شود. با این حال به نظر می‌رسد که وجود رقبای بزرگ و همچنین تغییر سیاست‌های شرکت و نگرش مدیران و توجه به بازار B2B، باعث شده که الومارکت فعلا کنار گذاشته شود.

از آن‌سو با توجه به ادغام ریحون در چیلیوری و تعطیلی سایت چنگال، احتمال کنار گذاشتن سرویس الوفود پیش‌بینی پذیر بود چرا که الوپیک در حال رایزنی با «ریحون» برای همکاری مشترک بود و بازیگر مطرح دیگری در این عرصه باقی نمانده تا الوپیک با همکاری آن بتواند سرویس الوفود را گسترش دهد. باید دید رویکرد جدید الوپیک در خدمت‌رسانی به کسب‌وکارهای آنلاین و کلاسیک تا چه حد موفق خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • porsesh
    porsesh | ۱ بهمن ۱۳۹۸

    فکر کنم تصمیم درستی گرفته باشند. پرداخت آنلاین در محل... جالب هست. البته با 24 ساعت مهلت تصمیم نهایی خریدار پول به حساب فروشنده واریز بشه...

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۱ بهمن ۱۳۹۸

      کمی مشکل داره پیشنهادت به نظرم. تضمین اینکه خریدار بعد ۲۴ ساعت واریز بکنه چجوری به وجود بیاد؟

      • porsesh
        porsesh | ۱ بهمن ۱۳۹۸

        منظورم این بود که جهت جلوگیری از سواستفاده فروشنده، حداکثر ۲۴ ساعت بعد از تحویل، خریدار محصول رو چک کنه اگر مشکلی نبود کد آزاد سازی رو ثبت کنه تا پول به حساب فروشنده واریز بشه... اگر هم کالا مشکلی داره مرجوع کنه تا پس از بررسی پول به حسابش واریز بشه. * اگر هم بعد از ۲۴ ساعت کد آزاد سازی رو وارد نکرد نیز به منزله رضایت هست و پول فروشنده به وسیله شرکت واسط واریز بشه ///// البته یکسری مسائل حقوق در این بین هست که من نتونستم رو کاغذ حلش کنم. مثلا خریدار بگه جنس مشکل داره و بجاش یه جنس مشابه رو مرجوع کنه... یا فروشنده بگه اون جنسی که مرجوع شده همون جنسی نیست که من ارسال کردم.

    • mamadreza
      mamadreza | ۱ بهمن ۱۳۹۸

      یعنی الوپیک پولو نگه داره و به فروشنده مهلت تست تحمیل کنه ؟ به چه منطقی ؟

مطالب پیشنهادی