ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سرطان
علمی

کشف سلول ایمنی جدید برای درمان انواع سرطان

سرطان با تمامی مشکلاتی که دارد، در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است. با این حال مشکلات زیادی در حین درمان ممکن است برای بیماران پیش بیاید. همین مشکلات کافیست تا دانشمندان همواره به فکر ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

سرطان با تمامی مشکلاتی که دارد، در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است. با این حال مشکلات زیادی در حین درمان ممکن است برای بیماران پیش بیاید. همین مشکلات کافیست تا دانشمندان همواره به فکر راه‌های درمان کم‌هزینه‌تر و از آن مهمتر کم‌درد‌تر بیفتند. جدیدترین دستاورد دانشمندان، کشف سلول ایمنی است که می‌تواند سلول‌های سرطانی را شناسایی کرده و آن‌ها را بکشد.

دانشمندان موفق به کشف سلولی شدند که تا پیش از این احتمال کاربردی بودن آن در از بین بردن سلول سرطانی، غیر ممکن تصور می‌شد. با این حال با وجود این که این نوع درمان هنوز روی انسان‌ها تست نشده است، اما راه‌حلی انقلابی در ایمن‌درمانی انواع سرطان‌ها خواهد بود.

این سلول تحت پروژه توسعه ایمن‌درمانی سلول‌های CAR-T کشف شده است و دانشمندان می‌توانند با کشت کردن سولول‌های نوع T و برنامه‌ریزی آن‌ها، سلول‌ها را نسبت به پروتئین خاصی که تنها در سلول‌های سرطانی پیدا می‌شود حساس کنند و آن‌ها را از بین ببرند. مشکلی که در رابطه با درمان CAR-T وجود داشت، این است که دریافت کننده عمومی و کلی برای سلول نوع T یا (TCR) وجود ندارد که به کمک آن بتوان سرطان‌های مختلف را شناسایی کرد. همین باعث شده بود تا پیش از آن تصور شود این نوع از درمان اصلا وجود ندارد.

سرطان

محققین اما در آخرین دستاورد خود نه تنها این سلول را کشف کردند، بلکه کاربرد آن را نیز تایید می‌کنند. در تحقیقات آن‌ها، نوعی دریافت کننده سلول T کشف شده است که می‌تواند سلول‌های سرطانی را ردیابی کند و آن‌ها را از بین ببرد بی آن که به سلول‌های سالم آسیبی بزند. نکته مهم اینجاست که این دریافت کننده، می‌تواند عنوان سرطان را از بین ببرد و فقط محدود به یک نوع نیست.

نحوه کار این سلول این گونه است که سلول T می‌تواند با نشستن روی سطح مولکولی به نام MR1، سلول‌های سرطانی را از دیگر سلول‌های تشخیص دهد. با این حال دانشمندان عقیده دارند با وجود پیدا شدن این مولکول در تمامی سلول‌های بدن انسان، این سلول به نوع دیگری در سلول‌های سرطانی پیدا می‌شود و به کمک همین تفاوت است که می‌توان آن‌ها را از هم تشخیص داد.

سرطان

نویسنده ارشد این مقاله به نام اندرو سول (Andrew Sewell) می‌گوید:

روش‌های فعلی درمان بر اساس TCR تنها می‌توان یک سری سرطان‌ها را در سری کمی ار بیماران درمان کند. با این حال شناسایی سلول‌های سرطانی به کمک مولکول‌های MR1 و سلول‌های نوع T، افقی جدی را پیش روی ما می‌گذارد. این نوع درمان ما را به راه‌حلی همه‌کاره نزدیک خواهد کرد، زیرا یک سلول واحد از نوع T می‌تواند سلول‌های مختلف سرطانی را از بین ببرد. تا پیش از این، کسی به این نوع از درمان اعتقادی نداشت.

با وجود این که این روش هنوز در مراحل ابتدایی توسعه خود به سر می‌برد، نتایج تست روی حیوانات بسیار دل‌گرم کننده بوده. با وجود این می‌توان امیدوار بود با انجام تست‌های بیشتر، به زودی شاهد استفاده از این نوع درمان در بیماران مبتلا به سرطان باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی