ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آیفون
تکنولوژی

در آزمایشگاه ۱۰ میلیون دلاری پلیس نیویورک برای قفل‌گشایی آیفون چه می‌گذرد؟

به نظر می‌رسد صبر پلیس نیویورک سر آمده و آن‌ها برای باز کردن قفل آیفون‌ها، خود دست به کار شده‌اند. دادستان منطقه‌ای منهتن عقیده دارد آیفون‌ها در دل خود شواهد و مدارک زیادی جای داده‌اند، ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

به نظر می‌رسد صبر پلیس نیویورک سر آمده و آن‌ها برای باز کردن قفل آیفون‌ها، خود دست به کار شده‌اند. دادستان منطقه‌ای منهتن عقیده دارد آیفون‌ها در دل خود شواهد و مدارک زیادی جای داده‌اند، در نتیجه باید رمزگشایی شوند. از همین رو او اخیرا از آزمایشگاهی ۱۰ میلیون دلاری رونمایی کرده که به صورت اختصاصی روی قفل‌گشایی آیفون متمرکز شده است.

در این آزمایشگاه که در شهر نیویورک واقع شده، دو کامپیوتر به صورت تصادفی در حال تولید رمز عبور هستند تا آیفون سارقین، مجرمین و قانون‌شکنان را باز کنند. بر اساس گفته دادستان منطقه منهتن نیویورک، «در صورت عبور از موانع اپل، این عمل شدنی است». برای مثال رمز ۴ رقمی هر آیفون ۱۰ هزار ترکیب مختلف دارد، در حالی که یک رمز ۶ رقمی بالغ بر یک میلیون حالت مختلف خواهد داشت.

از همین رو در این آزمایشگاه تمهیداتی صورت گرفته تا پس از اشتباه وارد کردن رمز عبور، آیفون با سرور ارتباط نگیرد و داده‌های داخل آن را پاک نکند. یکی از این تمهیدات، نگه داشتن آیفون‌ها داخل گاو‌صندوق‌هایی است که از هرگونه اتصال به سرورهای اپل و امواج الکترومغناطیس جلوگیری می‌کند.

آیفون

البته اپل فکر این جا را هم کرده و برای همین نمی‌گذارد بیشتر از تعداد مشخصی تلاش ناموفق در هر ساعت، رمز عبور آیفون را امتحان کنید. با این حال کامپیوترهای این آزمایشگاه، به منظور کشف شواهد احتمالی از جرایم صورت گرفته، پسوردهایی قابل حدس مانند، تاریخ تولد، سالگرد ازدواج و کد پستی را امتحان می‌کنند تا بالاخره وارد گوشی مجرم شوند.

در مقابل، قانون‌گذاران همواراه با اپل در تکاپو هستند تا این کمپانی گوشی‌های مجرمین را باز کند. اپل اما داده‌های خصوصی کاربران را جدی گرفته و از iOS 8 اعلام کرده که به هیچ عنوان با درخواست‌های مراجع قانونی مبنی بر استخراج داده‌ها از آیفون‌ها، موافقت نخواهد کرد. مورد دیگری که سر پلیس آمریکا را به درد آورده، بیشتر شدن تعداد افرادی است که گوشی خود را قفل می‌کنند. برای مثال، ۴ سال پیش ۵۲ درصد کاربران گوشی های خود را قفل می‌کردند، در حالی که اکنون این تعداد به بیش از ۸۲ درصد رسیده است.

آیفون

دادستان منطقه‌ای نیویورک می‌گوید:

این رویه، تاثیر بسزایی در پیشبرد پرونده‌های قضایی ما دارد. ناتوانی ما در استخراج شواهد و مدارک از گوشی‌های مجرمین، هم در پرونده‌های کوچک و هم در پرونده‌های بزرگ، تاثیرات زیادی روی نتایج آن‌ها گذاشته است.

با توجه به گفته‌های دادستان، می‌توان پیش‌بینی کرد که نرخ موفقیت آن‌ها نیز چندان قابل توجه نبوده است. او می‌گوید که آزمایشگاه آن‌ها می‌تواند تنها نصف آیفون‌های ارسال شده را باز کند. همچنین با انتشار نسخه‌های جدید iOS، این عمل سخت‌تر نیز می‌شود و در برخی موارد ممکن است حتی چندین سال نیز به طول بیانجامد.

ناگفته نماند که فشار مراجع قانونی روی اپل، منجر به عقب‌نشینی این کمپانی از ارائه رمزنگاری دوسویه برای داده‌های ذخیره شده در سرویس iCloud شده است. همچنین گفته می‌شود که اپل نسخه‌های پشتیبان گیری شده در سرویس ابری خود را در صورت لزوم در اختیار مراجع قانونی می‌گذارد.

آیفون

برای مثال در نیمه اول سال ۲۰۱۹ پلیس فدرال آمریکا از این کمپانی خواست تا پشتیبان iCloud بیش از ۶ هزار کاربر را در اختیارشان بگذارد. اپل اما با این قضیه چندان مشکلی ندارد و بر اساس شواهد موجود، با ۹۰ درصد این درخواست‌ها موافقت کرده است. البته فراموش نکنید که هر کاربری می‌تواند از راه دور داده‌های ذخیره شده در سرویس ابری اپل را برای همیشه پاک کند و در صورت تحقق این امر، هیچ کاری از دست هیچ کسی ساخته نیست.

آزمایشگاه پلیس نیویورک مثالی بزرگ‌تر از چندین مراکز کوچک قفل‌گشایی از آیفون‌هاست که اکنون در آمریکا وجود دارند. دادستان کل آمریکا نیز چندی پیش با ورود به این قضیه از اپل خواسته بود تا قفل گوشی دو فرد مسئول در یک تیراندازی را باز کند. دادستان منطقه‌ای نیویورک نیز امیدوار است روی موجی که داستان کل آمریکا راه انداخته سوار شود تا بتواند ۳ هزار آیفونی که در آزمایشگاه این شهر خاک می‌خورند را باز کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • min
    min | ۵ بهمن ۱۳۹۸

    نمیدونم چرا همه مردم از امنیت بالای اپل حرص میخورن?

  • Mohammad 13759
    Mohammad 13759 | ۲ بهمن ۱۳۹۸

    چه تبلیغاتی برای اپل داره میکنه مثلا شرکت اپل امنیتش از هواوی یا سامسونگ بیشتره اره باشه ما هم باور کردیم

    • elshan123
      elshan123 | ۲ بهمن ۱۳۹۸

      معلومه اینحوریع

      • iAmirHossein
        iAmirHossein | ۳ بهمن ۱۳۹۸

        کاری با اون شرکتا ندارم، ولی به نظرم سیاه بازیه. یادمه سر همون داستان شخص تروریستی که مثلا درگیری شدید بین اف بی آی و اپل پیش اومد، چند وقت بعدش اعلام کردن اپل همون اول کار دستگاه رو باز کرده. اینا همشون اطلاعات ما رو میفروشن فیسبوک، گوگل، اپل. شک نکنید و سنگشونو به سینه نزنید

مطالب پیشنهادی