ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معرفی «نشان پرداخت» و «نشان بانک»؛ حرکت بانک ملی و آپ برای بانکداری دیجیتال

آپ و بانک ملی از محصولات «نشان بانک» و «نشان پرداخت» رونمایی کردند؛ دو محصولی که به باور مدیران دو مجموعه، می‌تواند گامی بزرگ به سمت بانکداری دیجیتال باشد. به گزارش دیجیاتو، نشست مطبوعاتی آپ ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۸

آپ و بانک ملی از محصولات «نشان بانک» و «نشان پرداخت» رونمایی کردند؛ دو محصولی که به باور مدیران دو مجموعه، می‌تواند گامی بزرگ به سمت بانکداری دیجیتال باشد.

به گزارش دیجیاتو، نشست مطبوعاتی آپ و بانکی ملی در رویداد «ملی شو ۳» (رونمایی از فناوری‌های بانک ملی) برگزار شد و در آن از «نشان بانک» و «نشان پرداخت» رونمایی شد؛ دو محصولی که بانکداری را به گوشی موبایل مشتریان می‌آورند.

در این رویداد، «مسعود خاتونی» معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران با تاکید بر اینکه دو کلمه آشنا در کنار هم قرار گرفته‌اند تا یک محصول جدید و نوین را خلق کنند، گفت: «سه دهه است که بانک‌ها به حوزه بانکداری الکترونیکی روی آورده‌اند؛ دهه اول دوران اتوماسیون بود و دهه دوم ورود به فضای بیرون شعبه و دهه سوم متعلق به دوران هوشمندسازی بود. دوران چهارم که الان در آن به سر می‌بریم دوران اقتصاد دیجیتال و بانکداری دیجیتال است و نشان بانک و نشان پرداخت آغاز گام اصلی این دوره است.»

«نشان پرداخت» یک روش دریافت و پرداخت پول است که در آن شما بدون نیاز به دستگاه کارتخوان، کارت بانکی و حتی پول نقد تراکنش خود را انجام خواهید داد. از سوی دیگر «نشان بانک» به مشتری اجازه می دهد در یک فضای مجازی، حضور خود را در شعبه بانک تجربه کرده و امور بانکی را خودش مدیریت کند.

به گفته خاتونی، بانک ملی هدفی را نشانه گرفته و نشان پرداخت همان هدف است؛ هدفی که می‌خواهد اپلیکیشن‌های بانکی را به مرحله‌ای جدید ببرد. خاتونی تاکید دارد که امروز حدود ۸۷ درصد تراکنش‌ها به صورت غیرحضوری است و ۱۳ درصد کارها در داخل شعبات صورت می‌گیرد و نشان بانک می‌خواهد این آمار سیزده درصدی را کاهش دهد:

«در کنار همه ابزارهای الکترونیکی که بانک ملی تدارک دیده، نشان پرداخت می‌خواهد امور بانکی چون نیاز به دسته چک، افتتاح حساب و دیگر کارها را به صورت آنلاین و با امنیت کامل انجام دهد. در واقع همه امور و فرایندی که مستلزم حضور مشتری در بانک است تحت نشان بانک در طول هفته و به طور ۲۴ ساعته در گوشی مشتری خواهد بود.»

خاتونی تاکید دارد که در این حالت مشتری خودش رییس و معاون شعبه است. معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران می‌گوید که آنها هیچ مدل درآمدزایی خاصی برای این ویژگی در نظر نگرفته‌اند و آن را نوعی خدمت ملی می‌دانند؛ همانطور که برای کارت به کارت آنلاین (که برای بار اول توسط بانک ملی ایجاد شد) درآمدزایی در نظر نداشتند.

خاتونی به تعداد کارتخوان‌های موجود در کشور اشاره کرد و گفت: «بیش از ۷ میلیون کارتخوان در کشور داریم که ۱۱ میلیارد در کشور ارزبری دارند. ما می‌خواهیم این فضا را تغییر دهیم.»

در نشان بانک و نشان پرداخت، از ابزارهای احزار هویتی مانند ثبت احوال و سامانه شاهکار استفاده می‌شود و«مهدی شهیدی» قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آسان ‌پرداخت تاکید دارد که این موارد امنیتی به زودی در آپ به درجه بالاتری خواهند رسید چرا که خدمات داخل اپلیکیشن تبدیل به خدماتی حیاتی شده که باید با اطمینان بیشتری صورت پذیرند. او با اشاره به ششصد هزار پذیرنده در سراسر کشور که نشان پرداخت را پذیرش می‌کنند گفت که نشان پرداخت یک دستگاه پوز برای هر ایرانی است که در گوشی او قرار دارد.

به گفته شهیدی آنها می‌توانند همکاری صورت گرفته با بانک ملی که از طریق اپ ایجاد شده را با هر بانک دیگری در کشور نیز پیاده سازی کنند و نوید این موضوع را می‌دهد که در صورت همکاری بانک‌ها، گستره این خدمات بیشتر و بیشتر خواهد شد. شهیدی معتقد است که در خدمات بانکی آپ احراز هویت واقعی انجام می‌شود و می‌گوید که امنیت این اپلیکیشن در روزهای آتی بیشتر خواهد شد: «شاید از مشترک بخواهیم که اینترنت وای‌فای را قطع کند و روی دیتا برود. ما باید مطمئن باشیم که سرویس را درست و به شخص درستی ارائه می‌کنیم.»

شهیدی می‌گوید که نمی‌تواند ابعاد تجاری این همکاری را باز کند ولی منکر این موضوع نمی‌شود که این همکاری برای دو طرف منافعی در بر دارد: «برخلاف کارت به کارت که دو سال است در آپ کار می‌کند و هیچ سودی برای ما به همراه نداشته؛ این قابلیت مدل‌های درآمدزایی خاصی برایمان دارد هر چند بیشتر از آن به فکر اعتباری هستیم که با این فرایند به دست می‌آوریم. ما دوست داریم هر ایرانی یک حساب فعال بانکی ملی داشته باشد و برای رسیدن به این امر مستقیم تبلیغ نمی‌کنیم، بلکه خدماتی را ارائه می‌دهیم که جمعیت را به سمت استفاده از حساب‌های این بانک ببرد.»

«بهرنگ فاطمی» معاون فروش آپ نیز با اشاره به این موضوع که نشان پرداخت و نشان بانک می‌توانند بانکداری خرد را در دست بگیرند تاکید می‌کند که این پلتفرم می‌تواند در کل شبکه بانکی کشور تحقق یابد. فاطمی همچنین می‌گوید اگر در هنگام کار با این دو محصول با خطا مواجه شویم، به این سبب است که به هر دلیلی مساله مهم احراز هویت برای آپ عملی نشده است.

مسئولان آپ در پاسخ به این سوال دیجیاتو. مبنی بر اینکه آیا احراز هویت فقط با تطابق سیم‌کارت و گوشی عملیاتی خواهد شد یا خیر می‌گویند: «مساله احراز هویت مساله خطرناکی است و برای آنکه بتوانیم به احراز هویت واقعی و صد در صدی دست یابیم؛ بعد از پر کردن فرم‌های اولیه در نشان بانک به مشتری می‌گوییم که یک بار برای همیشه مراجعه حضوری به بانک داشته باشد تا مبادا مشکلی پیش بیاید. این اتفاق یک بار فقط رخ خواهد داد و به خاطر امنیت خود مشتری خواهد بود.»

در همین راستا معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران به دیجیاتو می‌گوید که مشتریان می‌توانند در ساعات اداری به بانک‌ها مراجعه کنند و در ساعات غیر اداری به کیوسک‌های بانک ملی و اطمینان خاطر می‌دهد که این فرایند یک بار تکرار خواهد شد و پس از آن همه امور مبتنی بر وب خواهد بود.

در ادامه این مراسم وزیر اقتصاد کشورمان نیز از خدمات بانک ملی در راستای تحقق بانکداری دیجیتال تقدیر و تشکر نمود و گفت: «کوتاه کردن مسیر دستیابی به این مهم بدون به کارگیری فناوری های نوین میسر نخواهد بود. باید دانش بنیان کردن و بهره مندی از فناوری های نوین در کنار تامین مالی در این مسیر مورد توجه باشد. بانک ملی ایران به عنوان یکی از بانک های پیشرو در کشور در تمام اقصی نقاط کشور شعبه دارد و این بانک بهترین جا برای همین کار است.»

به گفته «فرهاد دژپسند» اگر از اقتصاد هوشمند استفاده شود 20 تا 25 درصد هزینه های بانکداری و 13 درصد هزینه های خلق محصولات مالی جدید کاهش می‌یابد و در مقابل بانک های بهره مند از اقتصاد هوشمند با رشد 17 درصدی درآمد مواجه خواهد شد.

گفتنیست در این همایش جدا از محصولات نشان پرداخت و نشان بانک از دو محصول جدید دیگر بانک ملی با نام «نئو همراه بام» (نسخه جدید با ویژگی‌ها و طراحی مدرن سامانه بام) و «هپ» (محصول آموزش محور کودکان بانک ملی) نیز رونمایی شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی