ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ایجاد با کیفیت ترین نقشه سه بعدی از مغز مگس میوه [تماشا کنید]

محققان گوگل در همکاری با مؤسسه پزشکی هاورد هیوز (Howard Hughes Medical Institute)، با کیفیت ترین نقشه سه بعدی از مغز مگس میوه را ایجاد کردند و به دستاورد مهمی در حوزه نگاشت مغزی (Brain ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

محققان گوگل در همکاری با مؤسسه پزشکی هاورد هیوز (Howard Hughes Medical Institute)، با کیفیت ترین نقشه سه بعدی از مغز مگس میوه را ایجاد کردند و به دستاورد مهمی در حوزه نگاشت مغزی (Brain Mapping) دست یافتند.

این نقشه 20 میلیون سیناپس از مغز مگس میوه (Fruit Fly) را که 25 هزار نورون را به هم متصل می کنند، نشان می دهد. به گفته محققان این نقشه، بزرگ ترین کانکتوم (نقشه جامع از اتصالات نورون در مغز) در ابعاد سیناپسی است که تا به امروز ساخته شده و از آن برای مطالعه در مورد رفتار این حیوان استفاده خواهد شد.

دانشمندان برای ایجاد نقشه، مغز مگس میوه را به قطعاتی با 0.02 میلیمتر ضخامت برش داده و سپس با کنار هم قرار دادن تصاویر آنها، نقشه سه بعدی از مغز جاندار را ایجاد کردند.

قسمت هایی از مغز که در این کانکتوم قرار دارند، مسئول کنترل عملکردهایی مثل یادگیری، حافظه، حس بویایی و مسیریابی هستند. محققان به دلیل ساده بودن ساختار مغز و در عین حال پیچیدگی در رفتار، به سراغ مغز مگس میوه رفتند.

باکیفیت ترین نقشه سه بعدی از مغز مگس میوه

دانشمندان می گویند پیدا کردن اتصالات هر کدام از نورون های مغز این حیوان با دست به 250 نفر و دو سال زمان نیاز دارد؛ ولی به لطف پیشرفت هایی که در زمینه تصویربرداری و یادگیری عمیق حاصل شده، آنها توانستند در مدت زمان بسیار کمتر به نتیجه دلخواه برسند.

جالب است بدانید این نقشه با وجود پیچیدگی های بسیار زیادی که دارد، فقط یک چهارم از 100 هزار نورون مغز مگس میوه را نشان می دهد. به عنوان مقایسه مغز انسان از 86 میلیارد نورون تشکیل شده که نقشه برداری از آن کاری بسیار زمانبر و پیچیده خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی