ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تشخیص چهره
نرم افزار و اپلیکیشن

۶ موتور جستجوی استثنایی که چهره ها را جستجو می کنند

درست است که چهره آدم‌ها مثل اثر انگشت‌شان منحصر به فرد و در طول زمان ثابت نیست، اما این روزها به راحتی می‌توان چهره‌ها را ثبت و در اینترنت جستجو کرد. حالا در روزگاری زندگی ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

درست است که چهره آدم‌ها مثل اثر انگشت‌شان منحصر به فرد و در طول زمان ثابت نیست، اما این روزها به راحتی می‌توان چهره‌ها را ثبت و در اینترنت جستجو کرد. حالا در روزگاری زندگی می‌کنیم که تکنولوژی تشخیص چهره به مدد داده‌های دریافتی از دوربین‌های امنیتی و پروفایل‌های آنلاین، ابزار قدرتمندی برای جستجوی افراد و پایش تک تک اقدامات آن‌ها محسوب می‌شود.

اما اگر استفاده‌های ترسناک و امنیتی تشخیص چهره را در نظر نگیریم و به جنبه سرگرمی‌اش نگاه کنیم، این تکنولوژی می‌تواند کاربردهای جذاب خودش را هم داشته باشد. مثلا این که سلبریتی ای را پیدا کند که به میزان زیادی شبیه به شماست، و خیلی چیزهای جالب دیگر.

در این مقاله شش موتور جستجو را به شما معرفی می‌کنیم که به طور اختصاصی با تشخیص چهره کار می‌کنند. پس برای آشنایی با آن‌ها تا پایان مقاله همراه ما باشید.

جستجوی تصاویر گوگل: جستجوی معکوس چهره‌ها 

آیا خبر داشتید که در گوگل می‌شود جستجو را با عکس‌ هم انجام داد؟ شاید خبر داشتید و تا حالا امتحانش نکرده بودید.

تشخیص چهره

این سیستم جستجوی گوگل به شما اجازه می‌دهد که با بارگذاری یک عکس، به دنبال عکس‌های مشابه آن بگردید. برای این کار باید نسخه دسکتاپ سایت گوگل را باز کرده و وارد بخش Images بشوید. اینجا در فیلد جستجو، یک آیکن دوربین خواهید دید. روی آن کلیک کنید و حالا با گذاشتن آدرس اینترنتی یک عکس یا بارگذاری آن، غول موتورهای جستجو شروع به گشتن به دنبال تصاویر مشابه خواهد کرد.

به غیر از این، گاهی می‌توانید کدنویسی را هم چاشنی کار کنید و از طریق آن به دنبال چهره‌های مختلف بگردید.

تشخیص چهره

بدین صورت که با ورود به بخش جستجوی تصاویر گوگل، کلیدواژه مد نظرتان را بنویسید، اینتر را بزنید و در نهایت کد  “&imgtype=face” (طبیعتا بدون گیومه) را به انتهای آدرس اینترنتی اضافه کنید. با این کار نتایج جستجو بیشتر از قبل چهره محور می‌شوند و چهره‌های بیشتری مشاهده خواهید کرد.

PicTriev: وبسایت تشخیص چهره ها 

تشخیص چهره

وبسایت PicTriev در پیدا کردن چهره‌های شبیه به هم تخصص دارد. منتهی در کمال تأسف این ویژگی فقط به یافتن شباهت افراد با سلبریتی‌ها محدود شده است.

کاری که می‌توانید در این سایت بکنید، بارگذاری یک عکس JPEG یا PNG یا وارد کردن آدرس اینترنتی تصویر چهره‌ای است که در اینترنت دیده‌اید، تا PicTriev شبیه‌ترین سلبریتی به آن را برایتان پیدا کند.

یک کار جالب PicTriev آنالیز خصوصیات چهره‌ای است که بارگذاری شده. مثلا به شما می‌گوید که فرد داخل تصویر حدودا چند ساله است، چهره‌اش چقدر ویژگی‌های مردانه یا زنانه دارد و در نهایت کدام سلبریتی‌ها به فرد شبیه‌تر هستند.

تشخیص چهره

ویژگی جالب بعدی PicTriev مقایسه میزان شباهت چهره‌هاست. کافیست روی آیکن متر در گوشه بالا و سمت راست صفحه کلیک کنید و بعد دو تصویر بارگذاری نمایید. حالا یکی از دو گزینه similarity یا identity را برگزینید و باقی کارها را به PicTriev بسپارید.

TinEye: جستجوی معکوس تصاویر 

تشخیص چهره

جستجوی معکوس TinEye تقریبا شبیه همتای گوگلی‌اش عمل می‌کند. برای جستجوی در آن کافیست از یک آدرس اینترنتی یا بارگذاری تصویر دلخواهتان استفاده کنید.

TinEye شاید ایندکس جستجوی به‌روزی مثل گوگل نداشته باشد، اما گاهی نتایجی را به نمایش در می‌آورد که در غول موتورهای جستجو نخواهید دید. بنابراین ارزش تجربه و استفاده را دارد.

PimEyes: جستجوی دقیق چهره‌ها 

تشخیص چهره

مکانیزم جستجوی چهره PimEyes دقیقا مثل گوگل است و می‌تواند نتایج را از میان بیش از 10 میلیون وبسایت برایتان گلچین کند. این یعنی با نتایج دقیق و بسیار خوبی در آن مواجه خواهید شد.

تشخیص چهره

به عنوان مثال، شما می‌توانید در این وبسایت از چهار عکس به طور همزمان برای جستجوی چهره جنیفر انیستون استفاده کنید. در این صورت PimEyes به غیر از تصاویر اصلی، تصاویر دیگری از چهره انیستون را برایتان پیدا خواهد کرد.

اما متأسفانه PimEyes محدودیت عجیبی دارد و آن هم اینکه لینک نتایج را به شما نمایش نمی‌دهد، مگر آنکه نسخه پرمیوم را خریداری کرده باشید.

Betaface: مناسب برای مقایسه چندین چهره 

تشخیص چهره

وبسایت Betaface هم خدماتی مشابه PicTriev به شما ارائه می‌کند. در این وبسایت هم می‌توانید با بارگذاری یک عکس یا ارسال آدرس تصویری که در اینترنت یافته‌اید، به چهره‌های مشابه برسید. با این تفاوت که Betaface می‌تواند چندین چهره در یک عکس را به طور همزمان تشخیص داده و آن‌ها را ایزوله و جداسازی کند.

مرحله بعدی، مقایسه چهره‌هاست. همچنین جستجوی سلبریتی‌ها و جستجو در ویکی‌پدیا برای چهره‌های شناسایی شده هم از دیگر اقداماتی است که این وبسایت جالب برایتان انجام می‌دهد.

تشخیص چهره

Betaface یک ابزار بسیار تخصصی است و به همین خاطر برای بارگذاری و مقایسه تصاویر به طور انبوه کاربرد دارد. کافیست توضیحات نوشته شده در صفحه خانگی وبسایت را بخوانید و کمی با آن کار کنید تا استفاده‌های ویژه‌اش را متوجه بشوید.

How-Old.net: چند ساله به نظر می‌رسید؟ 

تشخیص چهره

این ابزار توسعه یافته به دست مایکروسافت، می‌تواند بر اساس یادگیری ماشینی سن تقریبی سوژه را حدس بزند. نکته جالب‌تر این که مایکروسافت با تست‌هایی که از طریق این محصول نرم‌افزاری انجام داده به نتایج بسیار جالبی هم دست یافته است. به عنوان مثال، کلاه به سر گذاشتن می‌تواند شما را جوان‌تر از چیزی که هستید نمایش دهد یا گذاشتن عینک باعث افزایش سن شما خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی