ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کاران رسماً شروع به کار کرد؛ یک موتور جستجوی کاریابی برای استخدام

صنعت اشتغال در کشور یک صنعت ۵ میلیارد دلاری است و پلتفرم «کاران» با راه‌اندازی موتور جستجوی آگهی‌های شغلی و دیگر ویژگی‌های مربوط به کاریابی قصد دارد تا به رشد این صنعت و کاهش میزان ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

صنعت اشتغال در کشور یک صنعت ۵ میلیارد دلاری است و پلتفرم «کاران» با راه‌اندازی موتور جستجوی آگهی‌های شغلی و دیگر ویژگی‌های مربوط به کاریابی قصد دارد تا به رشد این صنعت و کاهش میزان بیکاری در کشور کمک کند.

به گزارش دیجیاتو، «بهناز آریا» قائم مقام گروه کهکشان که در محصول کاران سرمایه‌گذاری کرده در نشست خبری این مجموعه اعلام کرد که آمار بیکاری در کشور تناقض دارد و چندین آمار مختلف در این‌باره ارائه می‌شود که ناشی از عدم شفافیت این موضوع است: «وزارت کار می‌گوید ۱۰.۵ درصد جمعیت فعال کشور (سه میلیون) بیکار هستند و آمارهای غیر رسمی حکایت از بیکاری ده میلیون نفر در سراسر کشور دارد. از آن‌سو آمار دیگری می‌گوید که ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها یعنی ۷ میلیون نفر بیکار هستند.»

آریا می‌گوید مرجعی وجود ندارد که بتوان در این باره به طور صد در صدی به آن استناد کرد و از آن‌سو بازار اشتغال کشور به سمتی رفته که هم کارفرمایان و هم کارجویان دنبال یکدیگر هستند اما یکدیگر را پیدا نمی‌کنند: «کارفرمایان می‌گویند نیرو نیست و کارجویان می‌گویند کار نیست.» او تاکید دارد که درباره شرح مشاغل نیز اطلاعات درستی در فضای مجازی و غیر مجازی وجود ندارد و بازار اشتغال یک بازار تجربی شده که دانش‌های اولیه درباره آن به سختی یافت می‌شود.

آریا با ذکر این نکته که بیشترین بیکاران در ایران به گروه معماری، هنر، زیست و سپس فناوری برمی‌گردد می‌گوید که بازار آنلاین اشتغال بیشتر حول محور مشاغل حوزه IT است. او صنعت کار در ایران را یک صنعت از نوع تحقیق و توسعه می‌داند که نیازمند شفافیت بیشتر و درآمدزایی است؛ امری که به گفته آریا پیش‌تر کلید اولیه آن توسط و او و تیمش زده شد ولی جوابی نگرفت تا اینکه آنها بار دیگر امروز در یک زمان درست مجددا با ایجاد کاران به سراغ رشد و توسعه این صنعت رفته‌اند.

«زهرا باقری» مدیرعامل کاران با اشاره به پیشینه فعالیت این پلتفرم می‌گوید که آنها حرکت‌های اولیه را در تیر ماه ۹۷ انجام دادند و محصول نهایی را در شهریور ۹۸ عرضه کرده‌اند که یک پلتفرم اشتغال است. به گفته باقری آنها تولید محتوای زیادی پیرامون مشاغل انجام داده‌اند و با کارشناسان و مدیران منابع انسانی بسیاری به گفتگو نشستند تا بتوانند نیازهای استخدامی کشور را دریابند و در نهایت موتور جستجوی مشاغل را ایجاد کردند:

«موتور جستجوی کاران را می‌توان «گوگلِ کاری» و استخدام دانست و یک مدل ایرانی از پلتفرم خارجی «Indeed» که در آن تمام آگهی‌های کار قرار می‌گیرد. این موتور جستجو در میان تمام آگهی‌های منتشر شده در سطح وب می‌گردد و بهترین نتیجه‌ها را ارائه می‌کند.»

کاران

باقری می‌گوید تا امروز ۴۸ هزار کارجو و ۷ هزار کارفرما در کاران حاضر شده‌اند و در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه در موتور جستجوی خود چه سایت‌هایی را ملاک قرار می‌دهند می‌گوید: «ما تقریبا همه سایت‌ها و آگهی‌های فضای مجازی را در نظر می‌گیریم و اگر موردی امروز در سایت وجود ندارد، به زودی به آن اضافه خواهد شد. ما حتی بخش همکاری با ما سایت‌ها و مجموعه‌های بزرگ را مد نظر قرار داده‌ایم و می‌خواهیم پلتفرمی جامع برای جستجوی مشاغل باشیم.»

باقری در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اندازه بازار فیزیکی کاریابی و سهم بازار آنلاین در این حوزه می‌گوید:

«در همه جای دنیا بازار آنلاین در این حوزه یک سهم سی چهل درصدی دارد و گمان می‌کنم این سهم در ایران هم حدودا رقمی مشابه داشته باشد اما در هر حال نباید فراموش کنیم که بسیاری از مشاغل و صنف‌ها و همچنان در یک فضای سنتی کاریابی می‌کنند. ما با تحقیق در مورد بازارهای مختلف،‌ دیدیم که در برخی صنف‌ها اصلا آگهی چه در فضای وب و چه در فضای سنتی یافت نمی‌شود و تیم تحقیق‌مان متوجه شد که بسیاری از بازارهای سنتی، از مواردی چون «معرفی» در این حوزه‌ها استخدام می‌کنند.»

کاران

باقری همچنین می‌گوید دفاتر سنتی کاریابی نیز همچنان فعال هستند و آمار وزارت کار می‌گوید سهمی زیر ده درصد از حجم استخدامی‌های کشور را دارند. او باور دارد که این دفاتر سنتی می‌توانند در بسترهای آنلاین چون کاران، فعالیت خود را به روز کرده و از یک بازار سنتی به سمت بازار مدرن پیش بروند و یک حرکت برد برد را انجام دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی