ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

کدام لاستیک زمستانی در افزایش ایمنی رانندگی موثر است؟

با وجود این که در کشور ما استفاده از لاستیک زمستانی رایج نیست اما با تغییر اقلیم و وضعیت دگرگون آب و هوایی بیش از پیش نیاز به این دست از لاستیک ها احساس می ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

با وجود این که در کشور ما استفاده از لاستیک زمستانی رایج نیست اما با تغییر اقلیم و وضعیت دگرگون آب و هوایی بیش از پیش نیاز به این دست از لاستیک ها احساس می شود. این مسئله در دیگر کشورها نیز چندان جدی گرفته نمی شود و به همین جهت لاستیک سازان به دنبال تولید لاستیک به اصطلاح چهار فصل هستند. این دست از لاستیک ها با افزایش سطح تماس (چسبندگی) به زمین بهترین راه برای حفظ فرمان دهی و عدم از دست دادن کنترل خودرو را به ارمغان می آورند.

لاستیک زمستانی

بسیاری اعتقاد دارند که خودروهای چهارچرخ متحرک می توانند کنترل را به تنهایی حفظ کنند که لزوما اینگونه نیست. با این که خودروهای چهار چرخ در هر طرف خودرو کشش ایجاد می کنند اما همین مسئله می تواند در زمان لغزنده بودن مسیر تعادل خودرو را به خطر بی اندازد و نیاز به مهارت بالای راننده دارد.

در شرایطی که هیچگونه چسبندگی وجود ندارد، لاستیک ها نمی توانند خودرو را به جلو حرکت دهند و حتی در زمان ترمزگیری نیز ممکن است هر گونه رفتاری از چرخ ها صورت پذیرد. خودروهای چهارچرخ تنها می توانند چسبندگی شما به جاده را افزایش دهند و در باقی موارد کاری از دستشان بر نمی آید.

در زمان بارش برف مسئله دیگری نیز وجود دارد که باید آن را در نظر بگیرید و آن: فاق ( پهنا) لاستیک است. اگر رقابت اتومبیل رانی در مسابقات برفی را تماشا کنید یک وجه اشتراک بین تمامی آن ها مشاهده خواهید کرد و آن لاستیک های فاق کوتاه و یا لاغر است.

در مسیرهای برفی هر نوع لاستیکی هرچه موثر تر بتواند با سطح زمین ارتباط برقرار کند، قدرت چنگ زدن بیشتری دارد. لاستیک های پهن گرچه در مسیرهای پر پیچ و خم و پیست های اتومبیل رانی چسبندگی را افزایش می دهند اما در مسیرهای برفی خطرناک ظاهر می شوند، در چنین شرایطی تایرهای باریک زمستانی عملکرد بهتری دارند.

این مسئله را به خوبی در مقایسه خودروها در مسیر های یخ زده مشاهده خواهید کرد. در سال های اخیر و زمان بارش برف ویدیوهای زیادی از لیز خوردن خودروها منتشر می شود.

یک خودروی محور متحرک جلو کوچک همچون پراید با لاستیک زمستانی یا چهارفصل 185 از یک لندکروزر چهارچرخ متحرک با لاستیک ها تابستانه عملکرد بهتری دارد.

مسئله تنها عملکرد خوب در زمان بارش برف نیست و لاستیک های زمستانه به علت این که از مواد نرم تری برای عملکرد بهتر در زمان کاهش دما ساخته می شوند. در نتیجه در دمای زیر 7 درجه سانتی گراد چسبندگی بسیار خوبی را به شما می دهند.

در لاستیک های تابستانی برای ارتقا عملکرد و واکنش سریع تر به فرمان دهی راننده از شیارهای بیشتری در بخش مرکزی آن استفاده می شود که در لاستیک های زمستانه وجود ندارد.

با این وجود در بخش آج لاستیک زمستانی شکاف های کوچکی وجود دارد تا با دام انداختن برف عملکرد فرمان دهی خودرو را ارتقا دهد.

گرچه لاستیک های زمستانی نیز عاری از ایراد نیستند و سر و صدای بیشتری به علت مقاومت بیشتر تولید می کنند و همچنین در زمان خشک شدن جاده عملکرد آن ها به خوبی لاستیک های تابستانی نیست.

سوال آخری که باید به آن پاسخ بدهیم این است که چرا در صورت تنظیم نبودن باد لاستیک ها مصرف سوخت خودرو افزایش پیدا می کند؟ با چرخش لاستیک بر روی زمین، لاستیک به طور دائمی تغییر شکل پیدا می کند که این مسئله باعث مصرف انرژی می شود. زمانی که چسبندگی مناسبی بین لاستیک و زمین وجود نداشته باشد این تغییر شکل و قابلیت ارتجاعی آن به حالت اول خود باز می گردد و در این حالت تمامی انرژی مورد نیاز برای تغییر شکل بازیابی نمی شود. در نتیجه لاستیک با هر بار چرخ بر روش زمین انرژی بیشتری را به صورت گرما تلف می کند.

پیش از این در دو مطلب به رانندگی زمستانی پرداخته بودیم که می توانید این دو مطلب را در ادامه مطالعه کنید.

اصول رانندگی در زمستان؛ روش هایی برای لذت بردن از یخبندان

راهنمای جامع آماده سازی زمستانی خودرو

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • alireza kolbadi
    alireza kolbadi | ۸ بهمن ۱۳۹۸

    یعنی الان من ۸ حلقه لاستیک نیاز دارم؟

  • Meysam.n
    Meysam.n | ۷ بهمن ۱۳۹۸

    فقط کشته مرده ی اون مقایسه پراید با لندکروزر شدم!

  • ARRIIA
    ARRIIA | ۶ بهمن ۱۳۹۸

    در مورد عرض لاستیکها چی؟ تو زمستان، لاستیک پهن‌تر بهتر جواب میده یا لاستیک باریکتر؟ البته با در نظر گرفتن یکسان بودن جنس لاستیکها

    • saeed_u
      saeed_u | ۶ بهمن ۱۳۹۸

      باریک‌تر

مطالب پیشنهادی