ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رژیم غذایی
علمی

رژیم غذایی با پروتئین بالا احتمال سکته قلبی را افزایش می‌دهد

بر اساس تحقیقاتی که در دانشکده داروسازی دانشگاه واشنگتن صورت گرفته، مشخص شده افرادی که از رژیم غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین استفاده می‌کنند، خطر سکته قلبی بیشتری دارند. دلیل این گرفتگی شریان‌های ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

بر اساس تحقیقاتی که در دانشکده داروسازی دانشگاه واشنگتن صورت گرفته، مشخص شده افرادی که از رژیم غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین استفاده می‌کنند، خطر سکته قلبی بیشتری دارند. دلیل این گرفتگی شریان‌های قلبی و مرگ سلول‌های ایمنی عنوان شده است.

در این گزارش آمده است که با وجود مزیت‌های بالای رژیم پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین در کاهش وزن، کنترل قند خود و کم کردن اشتها، به دلیل ایجاد پلاک‌های شریانی، باعث پارگی رگ‌ها و همچنین گرفتگی آن‌ها می‌شود که ریسک سکته قلبی را افزایش خواهد داد که آن را به روشی بحث برانگیز تبدیل می‌کند.

رژیم غذایی

از همین رو، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد این رژیم غذایی به کلیه‌ها و به خصوص افرادی که چاق هستند، آسیب بیشتری می‌رساند. در ادامه، تحقیقات دیگری صورت گرفته است که این نوع از رژیم را زیر سوال می‌برد و به خصوص مشکلات و تهدیدهای احتمالی بیماری‌های قلبی را به چالش می‌کشد و پروتئین بالا را دلیل این خطرات معرفی می‌کند.

محققین متوجه شدند که این نوع رژیم غذایی، تعداد پلاک‌هایی که باعث گرفتگی شریان‌های قلبی می‌شوند را افزایش می‌دهد. همچنین در این گزارش آمده است که این پلاک‌ها از نوع ناپایدار بوده که احتمال گرفتگی عروق و حتی پارگی آن‌ها را نیز تشدید می‌کند. در همین راستا تحقیقاتی روی انسان‌ها و حیوانات صورت گرفته بود که نتایج فوق را تایید می‌کنند.

برای مثال چندی پیش محققین برای تعدادی موش، رژیم غذایی با چربی و پروتئین بالا تعیین کردند تا آن را نسبت به موش‌هایی با رژیم غذایی چربی بالا و پروتئین پایین مقایسه کنند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد زمانی که موش‌ها ۴۶ درصد از کالری روزانه خود را در قالب پروتئین دریافت کنند، ۳۰ درصد بیشتر از پلاک‌های شریانی را تولید می‌کنند، در حالی که وزنی در قیاس با گره دوم نگرفتند.

رژیم غذایی

در مرکز این تحقیقات اما سلول ایمنی ماکروفاژ قرار داشت که در این رژیم غذایی از بین می‌رود. محققین در تحقیقات خود روی موش‌ها متوجه شدند که پروتئین بالا باعث از بین رفتن این سلول‌های ایمنی می‌شود که عمده کار آن‌ها مبارزه با گرفتگی عروق است. در نتیجه پیشنهاد می‌شود که برای سلامت سلول‌های ایمنی و همچنین متعاقبا برای سلامت خود فرد، رژیم غذایی با پروتئین بالا برای مدت‌های طولانی استفاده نشود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی