ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با فعالیت بیش از صد واردکننده موبایل؛ رکورد واردات قانونی تلفن همراه شکسته شد

سامانه همتا در آخرین آمار خود اعلام کرده که رکورد واردات قانونی موبایل شکسته شد و در دی ماه ۹۸ بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه با فعالیت بیش از ۱۰۰ واردکننده قانونی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

سامانه همتا در آخرین آمار خود اعلام کرده که رکورد واردات قانونی موبایل شکسته شد و در دی ماه ۹۸ بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه با فعالیت بیش از ۱۰۰ واردکننده قانونی در کشور به بازار موبایل کشور تزریق شده است.

با آغاز فعالیت طرح رجیستری و قانونمند شدن واردات موبایل و همچنین جلوگیری از راه‌های غیرقانونی واردات موبایل نظیر موبایل‌های مسافرتی و خرید و فروش پاسپورت‌های مسافرین؛ به نظر می‌رسد که واردات موبایل تقریبا به طور کامل وارد راه قانونی خود شده است.

واردات قانونی تلفن همراه

بر اساس اعلام سامانه همتا میزان واردات قانونی گوشی موبایل قبل از طرح رجیستری، ماهیانه کمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه بود و مابقی نیاز کشور از طریق قاچاق تامین می شد؛ قاچاقی که پیش از این گردش مالی در آن چند هزار میلیارد تومان اعلام شده بود.

سرآغاز طرح رجیستری تقریبا همزمان با افزایش بی سابقه نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم همراه شده بود و از این حیث، قاچاقچیان موبایل روزنه‌ای را در واردات این کالا پیدا کرده بودند که ناشی از عدم اتصال سامانه گمرک به سامانه گذرنامه ناجا بود. با این روزنه راه برای ورود چمدانی تلفن همراه باز باشد و شرکت‌های واردکننده نیز به دلیل هزینه‌های بالاتر واردات رسمی تلفن همراه، انگیزه کمتری برای ورود به این عرصه داشتند.

در واقع در طول این مدت با وجود اجرایی شدن طرح رجیستری، واردکنندگان به مانند سابق، دستگاه‌های تلفن همراه را به شکل چمدانی وارد می‌کردند و در ادامه با استفاده از اطلاعات گذرنامه افرادی که حتی به خارج از کشور سفر نکرده بودند، گوشی‌ها را در سامانه همتا ثبت می‌کردند.

اما به نظر می‌رسد چندی پیش با تمهیدات جدیدی که دولت در برابر واردات مسافری در نظر گرفت (مواردی چون با برداشته شدن معافیت ۸۰ دلاری واردات مسافری گوشی، اعمال نرخ ارز بر اساس سامانه سنا برای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی و همچنین افزایش عوارض ورودی گوشی مسافری به ۲۶ درصد) ؛ حالا وضعیت کاملا تغییر پیدا کرده و شرکت‌های واردکننده موبایل بیشتر شده‌اند. شرکت‌های وارد کننده موبایل حالا به منظور کاهش قدرت خرید مردم حالا رو به واردات برندهایی با نرخ ارزان‌تر (نظیر شیائومی) به بازار کرده‌اند و انواع و اقسام برندهای جدید و جهانی که پیش از این در بازار ایران سهم چندانی نداشتند را وارد بازار نموده‌اند.

واردات قانونی تلفن همراه

سال گذشته بود که سخنگوی طرح رجیستری در گفتگو با دیجیاتو عنوان کرده بود ۷۶ شرکت درخواست مجوز واردات قانونی داشته‌اند و ۶۸ مورد از آنها در این زمینه فعال هستند؛ اما حالا بر اساس آمار سامانه همتا تعداد این واردکنندگان فزون یافته و در حال حاضر بیش از صد شرکت به طور قانونی در زمینه واردات گوشی موبایل به کشور فعالیت دارند. دهقانی نیا گفته بود که ثبت سفارش واردات رسمی ۲۷۵ درصد در چهار ماه اول سال ۹۸ افزایش پیدا کرده و نتیجه این موضوع به زودی در بازار مشخص خواهد شد.

واردات قانونی تلفن همراه

بر اساس گفته‌های دهقانی نیا اگر به آمار واردات موبایل از ابتدای سال ۹۷ تا انتهای اردیبهشت ماه ۹۸ یعنی زمان اتصال گمرک و ناجا نگاه کنیم، می‌بینیم که ۵۷ درصد موبایل‌ها مسافری وارد شده و ۴۳ درصد به شکل تجاری. در واقع به طور کلی باید گفت واردات مسافری در سال ۹۷ بیشتر از واردات تجاری بوده است. اما به نظر می‌رسد این آمار امروزه دگرگون شده باشد و سهم واردات قانونی افزایش یافته، آماری که رقم دقیق آن احتمالا به زودی از سوی سامانه همتا اعلام خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Javad Fathi
    Javad Fathi | ۷ بهمن ۱۳۹۸

    ای کاش برای کامپیوتر هم اینجوری بود.
    کامپیوتر فقط یه وسیله شخصی یا بازی نیست، یک وسیله تخصیصه که برای رشته IT خیلی مهمه و الان قیمتش نسبتا بالاست.

    • Aboalfazl Derakhshan
      Aboalfazl Derakhshan | ۷ بهمن ۱۳۹۸

      با این قضیه،بالاتر هم خواهد رفت، الان حداقل ۴۰۰ الی ۶۰۰ هزارتومن قیمت هر گوشی هزینه رجیستریه! گوشی بدون رجیستر رو اگه خودتون گذرنامه داشته باشید خیلی ارزون تر میتونید تهیه کنید.

مطالب پیشنهادی