ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

تولید محدود محصولات رنو در ایران آغاز شد

چندی پیش، مدیرعامل وقت سایپا در خصوص تعیین تکلیف مشتریان خودروها رنو ساندرو، با اعلام اینکه در حال حاضر تعهدات شرکت به مشتریان بیش از قطعات سی کی دی موجود در انبارهاست، گفت: «برای حفظ ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۰

چندی پیش، مدیرعامل وقت سایپا در خصوص تعیین تکلیف مشتریان خودروها رنو ساندرو، با اعلام اینکه در حال حاضر تعهدات شرکت به مشتریان بیش از قطعات سی کی دی موجود در انبارهاست، گفت: «برای حفظ منافع مشتریان طرحی را برای تأمین قطعات ساندرو پیش بینی کرده ایم. اما حالا خبر می رسد که ذخیره قطعات منفصله (CKD) رنو در کشور به صفر رسیده است و اگر ماجرای تولید نسخه های ایرانی تندر 90 و ساندرو جدی نشود، عملا تولید این خودروها در ایران خاتمه می یابد.»

ساندرو
ساندرو استپ وی از یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه که 1.6 لیتر حجم آن بوده بهره می برد این موتور قادر است تا 105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه وگشتاور 140 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه تولید کند. وظیفه ی انتقال قدرت این خودرو بر عهده ی گیربکس اتوماتیک 5 سرعته بوده که البته جعبه دنده 4 سرعته دستی هم قابل سفارش است.
مصرف سوخت داخل شهر این خودرو با حجم باک 50 لیتری، 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر، در خارج شهر 5.5 لیتر و به صورت ترکیبی 8.3 لیتر است.
طراحی کابین ساندرو استپ وی کاملا مشابه تندر 90 پلاس است و به طور کلی امکانات استپ وی شامل کنترل سیستم صوتی روی فرمان - USB - قابلیت پخش CD - به همراه 4 بلندگو، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی ، چراغ مه شکن جلو، آینه های جانبی برقی مجهز به گرمکن می شود. گفتنی است که طی دو، سه سال اخیر علیرغم سادگی طراحی و ضعف آپشن ها، ساندرو مورد توجه مشتریان ایرانی واقع شده و افراد زیادی با توجه به کیفیت و سابقه خوب محصولات رنو به این محصول روی خوش نشان داده اند اما حالا در پی تحریم یک جانبه امریکا بر صنعت خودروسازی و تعلیق فعالیت رنو در کشور، به نظر می رسد که پرونده تولید این خودرو در ایران بسیار زودتر از آنچه که تصور می شد بسته شده است.

ساندرو

سروش در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت با توجه به تعهدات خود، پیش بینی لازم را برای تأمین قطعات انجام نداده است، گفت: ثبت نام های این خودرو همه برای قبل از اردیبهشت 97 است. رنو در دوره قبل با وجود تحریم ها از کشور خارج نشد و به همین دلیل دوستان هم فکر می کردند که این بار هم به تعهدات خود پایبند بوده و از کشور خارج نمی شود.

اما پس از انتشار این توضیحات در خبرگزاری ها بود که نامه ای با امضای احمد کریم پور، به عنوان مدیر بخش فروش سایپا در فضای مجازی منتشر شد که از پیشنهاد جالب و عجیب این خودروساز برای مشتریان نگران رنو ساندرو حکایت می کرد. متن این ابلاغیه به شرح زیر است:

همانطور که از توضیحات اطلاعیه فوق مشخص است این پیشنهاد ها از سوی سایپا به مشتریان منتظر اعلام شده است و جنبه اجباری ندارد، از این رو شاید مشتریانی که تمایل به دریافت پراید و تیبا (یا ساینا) را نداشته باشند، می توانند با انتظار بیشتر، سرانجام به رنو ساندرو خود دست یابند. نکته جالب دیگر در خصوص این پیشنهادات به عدم ذکر نام محصولات برلیانس برای جایگزینی با رنو ساندرو مربوط می شود. در واقع با توجه به شباهت فنی و کلاس بدنه، انتظار می رفت که مشتریان ناکام از دریافت ساندرو بتوانند به سراغ محصولات خانواده برلیانس بروند، اما عدم ذکر نام این محصولات در طرح پیشنهادی سایپا می تواند به معنای احتمال کمبود قطعات CKD برای تولید تعداد بیشتری از خودروهای برلیانس باشد.

به روز رسانی: در نهایت یک روز پس از ابلاغ این بخشنامه، سایپا در قالب بخشنامه دیگری اجرای طرح جایگزینی ساندرو با پراید و تیبا را متوقف و بخشنامه مذکور را عملا لغو کرد.


طرح تبدیل محصولات خانواده رنو [به روز رسانی]

گروه سایپا که به دلیل بد عهدی شریک فرانسوی در تامین تعهدات خودروهای رنو به خریداران با مشکل مواجه شده بود، طرح جایگزینی این خودرو با سایر محصولات این شرکت را استارت زد.
جزئیات این طرح را می توانید در جدول ذیل مشاهده کنید:

طرح تبدیل خودروهای تندر پلاس اتوماتیک و دنده‌ای [به روز رسانی]

متقاضیانی که خودروهای تندر پلاس اتوماتیک و دنده‌ای را با موعد تحویل تیر و مرداد 97 پیش خرید کرده‌اند می‌توانند خودروی خود را به یکی دیگر از محصولات شرکت ایران خودرو تبدیل نمایند.
به دلیل محدودیت در عرضه خودرو های  تندر 90 پلاس اتوماتیک و  تندر 90 پلاس دستی با موعد تحویل تیر و مرداد 97 مشتریان محترم میتوانند در صورت تمایل و اختیاری نسبت به تبدیل به خودروهای زیر اقدام نمایند:
پژو پارس سال تحویل 45 روزه
پژو پارس دوگانه سوز تحویل 45 روزه
پژو 207 دستی تحویل 30 روزه

طرح جایگزینی خودروهای گروه رنو (تندر 90 و ساندرو) ویژه فروردین 98 [به روز رسانی]

گروه پارس خودرو با عرض پوزش از مشتریان محترم گروه رنو به دلیل تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی ایشان، فراخوان طرح‌های پیشنهادی جهت تعهدات مشتریان محترم که تاکنون دعوتنامه تکمیل وجه مابه‌التفاوت برای آنان صادر نگردیده است از ساعت 14 روز شنبه مورخ 98/01/31 به شرح ذیل اعلام مینماید.

کلیه خودروهای طرح ذیل با قیمت قبل (تیرماه 97) محاسبه خواهد شد.

مهلت اجرای طرح تا پایان وقت اداری روز پنجشنبه مورخ 98/02/12 بوده و قابل تمدید نخواهد بود.

1) طرح انصراف

- مشتریان محترم در صورت تمایل میتوانند نسبت به انصراف پذیرش خود اقدام نمایند. در این روش به منظور جلب رضایت حداکثری این گروه از مشتریان سود انصراف با نرخ 45% از زمان ثبت نام اولیه خودرو محاسبه خواهد شد و پس از انصراف امکان ثبت نام فروش فوری یکدستگاه خودرو از محصولات قابل عرضه شرکت سایپا با قیمت قبل (تیر 97) با قابلیت خرید انصرافی (صلح) برای مشتری فراهم میکند.

درصورتی که مشتری مایل به دریافت خودرو نمی باشد مبلغ اعلامی ظرف مدت 30 روز پرداخت خواهد شد.

2) طرح پیشنهادی تبدیل مدل خودرو

- مشتریان محترم در صورت تمایل میتوانند با استفاده از یکی از روش های ذیل نسبت به تبدیل خودرو رنو به سایر محصولات  قابل عرضه شرکت سایپا اقدام نمایند.

فروش فوری 15 روزه

طرح جایگزینی محصولات گروه رنو توسط سایپا و پارس خودرو

روش پیش فروش

طرح جایگزینی محصولات گروه رنو توسط سایپا و پارس خودرو
3) روش فروش فوری و پیش فروش

در این روش مشتریان محترم میتوانند پذیرش خودروی رنو را به پذیرش فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا طبق جدول ذیل تبدیل نمایند.

طرح جایگزینی محصولات گروه رنو توسط سایپا و پارس خودرو

روش پیش فروش

طرح جایگزینی محصولات گروه رنو توسط سایپا و پارس خودرو
4) طرح پیشنهادی الحاقیه قرارداد

مشتریان محترم میتوانند در صورت تمایل به انتظار تا تولید مجدد محصولات رنو و استفاده از ادامه سود مشارکت و جریمه تاخیر طبق قرارداد (37 درصد)به همراه محاسبه قیمت قدیم میتوانند نسبت به امضا الحاقیه قرارداد اقدام نمایند.

تبدیل قراردادهای خانواده تندر پلاس [به روز رسانی]

پیرو درخواست برخی از مشتریان ثبت نام کننده خودروهای تندر 90 پلاس دستی و تندر 90 پلاس اتوماتیک، تبدیل این تعهدات به سایر خودروهای قابل ارائه شرکت از روز جاری تا پایان ماه جاری تا پایان ظرفیت به شرح زیر ارائه شده است .
به اطلاع متقاضیان محترم می رساند پیرو درخواست برخی از مشتریان ثبت نام کننده خودروهای تندر 90پلاس دستی و تندر 90 پلاس اتوماتیک، تبدیل این تعهدات به سایر خودروهای قابل ارائه شرکت از روز جاری تا پایان ماه جاری تا پایان ظرفیت به شرح زیر ارائه شده است:

  • پارس_سال تحویل 30 روز
  • پارس ال_ایکس (کلاس 18) تحویل 45 روز
  • 207 دستی تحویل 30 روز
  • 206 صندوقدار تحویل 60 روز

ثبت تبدیل صرفا" با مراجعه حضوری و  با اخذ رضایت نامه و مدارک لازم نسبت به تبدیل انجام پذیر است .
نکات مهم :
بهای خودروهای ارائه شده در این شرایط تبدیل با قیمت معادل تعهد اولیه (قبل از دیماه 97) خواهد بود .
تحویل خودروهای ارائه شده در این شرایط تبدیل در اولویت خواهد بود .

طرح تبدیل قراردادهای خانواده تندر پلاس [به روز رسانی]

گروه صنعتی ایران خودرو طرح تبدیل رنو تندر پلاس را اعلام کرد.
به اطلاع متقاضیان محترم می رساند پیرو درخواست برخی از مشتریان ثبت نام کننده خودروهای تندر ۹۰ پلاس دستی، تبدیل این تعهدات به سایر خودروهای قابل ارائه شرکت از ساعت ۱۰ صبح روز جاری تا پایان ماه جاری تا پایان ظرفیت به شرح زیر ارائه شده است:

  • پارس سال تحویل ٣٠ روز
  • پارس ال_ایکس (١٨) تحویل ۴۵ روز
  • ٢٠٧ دستی تحویل ٣٠ روز
  • سورن توربوشارژ تحویل ٢٠ روز
  • تندر پیکاپ تحویل ٢٠ روز
  • دنا تحویل ٢٠ روز

ثبت تبدیل صرفا” با مراجعه حضوری و با اخذ رضایت نامه و مدارک لازم نسبت به تبدیل انجام پذیر است .
نکات مهم:
بهای خودروهای ارائه شده در این شرایط تبدیل با قیمت معادل تعهد اولیه (قبل از دی ماه ۹۷) خواهد بود .
تحویل خودروهای ارائه شده در این شرایط تبدیل در اولویت خواهد بود.

شمارش معکوس برای توقف تولید رنو در کشور؛ ذخیره CKD خودروساز فرانسوی در کشور به صفر رسید [به روز رسانی]

در حالی که شرکت‌های خودروسازی رنو، پژو و سیتروئن، پس از خروج آمریکا از برجام، ایران را ترک کرده‌اند، شرکت‌های خودروساز داخلی سعی دارند محصولات این شرکت ها را خود در ایران تولید کنند.

هیچ قطعه‌ای از رنو در دست نیست و احتمال جایگزینی موتور رنو با موتورهای ایرانی خانواده پژو وجود دارد

خروج رنو از ایران روی تولید خودروهای تندر 90 ایران‌خودرو و پارس‌خودرو و همچنین روی تولید رنو ساندرو نیز اثر گذاشت تا تولید این خودروها رسما متوقف شود. حالا طبق آنچه قائم مقام ایدرو گفته با توجه به خروج رنو از ایران محصولاتی مانند تندر 90 با موتور دیگری تولید خواهد شد.

بهزاد اعتمادی می‌گوید: «این موضوع در دستور کار قرار دارد ولی اکنون نمی‌توان نوع موتور را اعلام کرد؛ اما به ‎هر حال این موضوع در دستور کار است. ما اکنون در شرایط تحریم به سر می‌بریم. صنعت خودرو ایران تا آخرین قطعاتی را که شرکت رنو به ایران وارد کرده بود، به خط تولید منتقل و استفاده کرده است. اما اکنون دیگر هیچ قطعه‌ای از رنو در دست نیست.»

رنو در سال 97 فعالیت‌های خود را در ایران تعلیق کرد. تندر 90 که نسل اول داچیا لوگان محسوب می شود تحت لیسانس رنو و توسط شرکت رنو پارس در دو شرکت ایران خودرو و سایپا تولید می ‌شد.

تست تندر 90 با موتور EF7 و گیربکس BE  (مشترک با پژو 405 و پژو 206)

هرچند که قائم مقام ایدرو نوع موتور را ذکر نکرده است اما آنطور که شنیده می‌شود قرار است تندر 90 با موتور ملی یا همان EF7 شرکت ایران‌خودرو تولید و عرضه شود. ظاهرا کار طراحی و سوار کردن این موتور بر تندر 90 طبق درخواست ایدرو از شش ماه گذشته آغاز شده و تست این خودرو هم به خوبی به پایان رسیده است. قرار است علاوه بر موتور ملی EF7 از گیربکس پژو نیز برای این خودرو استفاده شود.

آن طور که شنیده می‌شود، گیربکس BE برای نصب روی تندرهای جدید استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد تمام اقدامات لازم مربوط به تولید این خودرو انجام شده است و در صورتی که قرارداد رسمی در این خصوص منعقد شود تولید محصولات رنو با موتور و گیربکس جدید انجام خواهد شد، به دین ترتیب میزان داخلی سازی این خودرو نیز به حدود 75 درصد افزایش می یابد. این درحالیست که در نسخه های عادی تندر 90 در حدود 60 درصد داخلی سازی شده بود.

این در حالیست که تولید تندر 90 با موتور ملی یا EF7 قطعا موجب افزایش قدرت و شتاب خودرو خواهد شد. ضمن اینکه به سبب ارزان‌تر بودن قطعات این موتور نسبت به موتور اصلی رنو تندر، هزینه نگهداری محصول به مراتب کمتر خواهد شد. اما نمی‌توان به این مورد نیز اشاره نکرد که به هرحال استهلاک این موتور نسبت به موتور اصلی بیشتر خواهد بود و پیچیدگی‌های بحث هماهنگ‌سازی قطعات جدید با این خودرو نیز چالش اصلی این طرح است.

بنابراین این احتمال به صورت جدی وجود دارد که شاهد کاهش کیفیت تندر 90 های ایرانیزه شده با موتور ملی نسبت به نسخه اصلی ساخت رنو باشیم.

تولید محدود محصولات رنو در ایران آغاز شد [به روز رسانی]

با ترخیص قطعات باقی مانده قبلی از محصولات رنو از گمرک، امکان تولید حدود 3 هزار دستگاه رنو ساندرو و پارس تندر در شرکت پارس خودرو فراهم شد تا به ترتیب زمانی ثبت نام مشتریان به تعدادی از آنها تحویل شود.

با پیگیری های انجام شده در ‌گروه خودروسازی سایپا و شرکت پارس خودرو محموله قطعات باقی مانده رنو از گمرکات کشور  ترخیص و امکان تولید حدود ۳ هزار دستگاه از محصولات خانواده رنو در پارس خودرو فراهم شد.

رنو

گفتنی است با تلاش های صورت گرفته برای تکمیل برخی از قطعات ناقص این محموله و با همکاری برخی از قطعه سازان داخلی تعدادی از این قطعات بومی سازی شده و بدین ترتیب امکان تولید محدود این خودروها فراهم شده است.

لازم به ذکر مجدد است که خودروهای تولید شده به ترتیب اولویت ثبت نام به مشتریان محترم تحویل خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • Javad Fathi
    Javad Fathi | ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

    اقا ثبت نام نکنیدااااا یهو دیدین اینم قطعه کم اورد بهتون پیکان میدن ?

  • Farbod Vahedian
    Farbod Vahedian | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

    جدا از موضوع خبر ساندرو یه تیکه اشغال با طراحی احمقانس حتی نکردن شب رنگ عقب رو جفت بندازن. یه تیکه اشغال با همان تخم ال 90

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی