ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

رکورد خودروسازان ایرانی برای حفظ محصولات قدیمی روی خط تولید [بخش اول]

امروزه هر نسل از خودروهای تولیدی معمولا عمری کمتر از ده سال داشته و پس از چنین مدت کوتاهی جای خود را به نسل جدید می دهند. این مساله با عواملی چون بازار رقابتی، بروزآوری ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

امروزه هر نسل از خودروهای تولیدی معمولا عمری کمتر از ده سال داشته و پس از چنین مدت کوتاهی جای خود را به نسل جدید می دهند. این مساله با عواملی چون بازار رقابتی، بروزآوری محصولات با آخرین تکنولوژی ها و استفاده از روش های تولید بهینه تر ارتباط دارد. اما اگر نگاهی به تاریخ داشته باشیم، با خودروهای بدون تغییر مواجه می شویم که عمری به مراتب طولانی داشته و چندین دهه با اتاق و تکنولوژی قدیمی تولید شده اند. برخی از این مدل ها هنوز هم در حال تولید بوده و قرار نیست به این زودی ها دست از سر مشتریان بردارند!

نشریه انگلیسی اتوکار در یکی از جدیدترین مقالات خود به سراغ این دسته از خودروها رفته است. نکته جالب این مقاله حضور پر رنگ مدل هایی است که برای ایرانیان بسیار آشنا هستند. در مطلب حاضر قصد داریم چکیده ای از مقاله مذکور را برای شما مخاطبین گرامی دیجیاتو ارایه کنیم.

فورد مدل تی (1927-1908) – 19 سال

فورد مدل T اولین خودروی تولید انبوه دنیا لقب گرفته است. قیمت این خودرو به گونه ای تعیین شده بود که هر فرد دارای شغل ثابت می توانست به راحتی آن را خریداری کند. در سال 1917 یک دستگاه فورد مدل T قیمتی برابر با 500 دلار آمریکا داشت. این رقم در صورت برابرسازی معادل 9600 دلارِ امروز می شود.

خودروهای بدون تغییر

مدل T در اوایل قرن بیستم مفهوم حمل و نقل را برای آمریکایی ها متحول کرد و به آنها این امکان را داد که بدون نیاز به اسب یا قطار بتوانند به گشت و گذار بپردازند. بین سال های 1908 تا 1927 فورد موفق به فروش 15 میلیون دستگاه مدل T در 12 کشور مختلف شد.

سوزوکی جیمنی (2018-1998) – 20 سال

شاسی بلند کوچک ژاپنی ها یعنی سوزوکی جیمنی در سال 1970 متولد شده و از آن تاریخ تاکنون در چهار نسل مختلف به بازار راه پیدا کرده است. نسل اول این خودرو 11 سال و نسل دوم آن 17 سال روی خط تولید قرار داشتند. اما نسل سوم که در سال 1998 معرفی شد، تا همین دو سال پیش به حیات خود ادامه داد تا با 20 سال تولید جزو مدل هایی باشد که بیشترین عمر را داشته است.

خودروهای بدون تغییر

پژو 206 (از سال 1998 تاکنون) – 22 سال و ....

هاچبک کوچک 206 در سال 1998 به عنوان جایگزینی برای 205 معرفی شد. آنچه که 206 را از رقبا متمایز می کرد، اتاق های متنوع آن بود؛ طوری که این خودرو در نسخه های دو و چهار درب هاچبک، استیشن و روباز (سقف جمع شونده) به فروش رسید. البته همانطور که در جریان هستید، بعدها در برخی بازارها مثل ایران، نسخه سدان نیز به جمع خانواده 206 اضافه شد.

طبق آمار پژو توانسته تا الان حدود 10 میلیون دستگاه 206 به فروش برساند. این خودرو در بازارهایی مثل اروپا و آمریکای لاتین از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر مناطق برخوردار است. علی رغم پا به سن گذاشتن، 206 کماکان در کشور ما تولید شده و بعید است که در آینده نزدیک بازنشسته شود.

خودروهایی با بیشترین عمر
از سال 2006 پژو 206 با کمی تغییرات ظاهری در چین به عنوان سیتروئن C2 فروخته شد

بد نیست اشاره کنیم با موفقیت داچیا در عرضه خودروهای ارزان قیمت، مدیران پژو تصمیم گرفتند نسخه ای کم آپشن و ارزان تر از 207 را با نام 206 پلاس راهی بازار کنند. در اقدامی بدیع، این نسخه در ایران با همان نام 207 به فروش می رسد!

رنجرور (1996-1970) – 26 سال

در سال 1970 رنجرور به عنوان نسخه ای ارتقا یافته از محصولات لندرور راهی بازار شد تا نظر مثبت آنهایی که به دنبال خودرویی تفریحی با قابلیت تردد در هر جایی هستند را جلب کند. در دهه 80 میلادی این خودرو رده های بالایی بازار را نشانه گرفت و به دلیل استقبال بالا از اتومبیل های شاسی بلند تا سال 1996 تولید آن ادامه پیدا کرد. پس از ورود به بازار آمریکا در سال 1987، بسیاری از اسکی بازان از این خودروی انگلیسی برای رفت و آمد به پیست استفاده می کردند، به همین جهت پارکینگ پیست ها معمولا مملو از رنجرور بود.

خودروهای بدون تغییر

جیپ واگنیر/گرند واگنیر (1991-1963) – 28 سال

جیپ واگنیر زمانی گل سر سبد شاسی بلندهای لوکس به حساب می آمد. به دلیل اینکه این خودرو از لحاظ طراحی و فنی اشتراکی با CJ نداشت، برای شرکت جیپ از اهمیت زیادی برخوردار بود. فضای کافی برای حمل تمامی اعضای خانواده و توانایی های آفرود مناسب افراد بسیاری را به سمت واگنیر هدایت می کرد. مثل رنجرور، واگنیر نیز با بهبود عایق بندی و افزایش آسایش کابین، به تدریج به مدلی لوکس تبدیل شد. این خودرو در سال 1991 جای خود را به گرند چروکی داد.

خودروهای بدون تغییر

تویوتا سنچری (mk1, 1967-1997) - سی سال

تویوتا سال ها قبل از تاسیس برند لکسس، به تولید مدلی لوکس با نام سنچری (Century) مشغول بود. نسل اول این لیموزین تشریفاتی در سال 1967 معرفی شد. تویوتا با این سدان 5.12 متری قصد داشت مشتریان ثروتمند و افرادی که به دنبال تمایز بودند را جذب کند. سنچری در سال 1971 به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز شد؛ در سال 1982 هم تویوتا سیستم ارتباطی مولتی پلکس فیبر نوری را به پرچمدار خود اضافه کرد.

خودروهای بدون تغییر

پژو 405 (از سال 1987 تاکنون) – 33 سال و ...

بسیاری 405 را یکی از بهترین ساخته های شرکت پژو می دانند، البته با در نظر گرفتن زمان عرضه! این خودرو به قدری نسبت به زمان عرضه مناسب بود که موفق شد در سال 1988 به عنوان خودروی سال اروپا دست پیدا کند؛ همچنین 405 آخرین محصول پژو بود که طعم حضور در بازار ایالات متحده را چشید.

13-peugeot-40524-autocar_0
پژو 405 فروخته شده در بازار بریتانیا با مه شکن و سانروف

سدان پرطرفدار پژو به غیر از فرانسه در کشورهای دیگری چون انگلستان، آرژانتین، اندونزی، شیلی، مالزی، لهستان و زیمباوه نیز مونتاژ شد. با وجود توقف تولید در این کشورها، ایران، آذربایجان و مصر هنوز به تولید 405 ادامه می دهند.

PEUGEOT-405-2751_16

لندرور دیفندر (2016-1983)  33 سال

دیفندر ریشه در اولین محصول لندرور داشته و به بخاطر توانایی بالا در عبور از انواع پستی و بلندی ها همواره یکی از گزینه های اصلی علاقه مندان آفرود بوده است. این شاسی بلند نمادین تا همین چهار سال پیش روی خط تولید قرار داشت، اما به دلیل عدم تطابق با قوانین جدید لندرور مجبور شد بالاخره پس از 33 سال آن را بازنشسته کند.

17-land-rover21_1

بیش بینی می شود نسل جدید دیفندر که سال گذشته معرفی شد، با تکیه بر تکنولوژی های پیشرفته و طراحی ظاهری بروز موفقیت های نسل قبلی را بیش از پیش تکرار خواهد کرد.

تویوتا لندکروزر سری 70 (از سال 1984 تاکنون) – 36 سال و ....

لندکروزر سری 70 با دیفندر تقریبا هم سن و سال است؛ اما برخلاف لندرور، شرکت تویوتا توانسته این شاسی بلند محبوب را در برخی کشورهایی که دارای مناطق صعب العبور زیاد هستند، حفظ کند. بی تردید جان سختی لندکروزر سری 70 و موتور توربودیزل V8 آن در حیات طولانی مدت آن نقشی پر رنگ دارند. این شاسی بلند ژاپنی در اتاق های مختلف و در سه کشور ژاپن، ونزوئلا و پرتغال تولید می شود.

خودروهایی با بیشترین عمر

این مطلب در بخش دوم ادامه می یابد...

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی