ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

رکورد خودروسازان ایرانی برای حفظ محصولات قدیمی روی خط تولید [بخش دوم]

امروزه هر نسل از خودروهای تولیدی معمولا عمری کمتر از ده سال داشته و پس از چنین مدت کوتاهی جای خود را به نسل جدید می دهند.  اما اگر نگاهی به تاریخ داشته باشیم، با خودروهای ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۸ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

امروزه هر نسل از خودروهای تولیدی معمولا عمری کمتر از ده سال داشته و پس از چنین مدت کوتاهی جای خود را به نسل جدید می دهند.  اما اگر نگاهی به تاریخ داشته باشیم، با خودروهای بدون تغییر مواجه می شویم که عمری به مراتب طولانی داشته و چندین دهه با اتاق و تکنولوژی قدیمی تولید شده اند. در بخش اول این مطلب به بعضی از مدل های موجود پرداختیم، حال در بخش دوم و نهایی قصد داریم لیست مربوطه را تکمیل کنیم. اگر از بخش قبلی لذت بردید، دعوت می کنیم با این بخش نیز همراه دیجیاتو باشید.

مرسدس بنز G کلاس (2017-1979) – 38 سال

مرسدس بنز G کلاس قرار بود به یک اتومبیل نظامی تبدیل شود، اما شرایط به گونه ای رقم خورد که این خودرو در نهایت از خیابان ها سر در آورد. این شاسی بلند نمادین از سال 1979 تا سال 2017 با همان شکل و شمایل جعبه ای شکل خود به فروش رسید، با این تفاوت که گهگاه در پیشرانه ها و تجهیزات آن اندکی بازنگری می شد.

خودروهای بدون تغییر

پس از 38 سال G کلاس سرانجام در نمایشگاه خودروی دیترویت 2018 با نسل دوم جایگزین شد. این نسل از پلتفرم و پیشرانه های جدیدی سود برده و از لحاظ تکنولوژی در سطحی فراتر قرار دارد.

پژو 504 (2006-1968) – 38 سال

504 جزو محصولات موفق تاریخ پژو محسوب می شود. این اتومبیل سایز متوسط در سال 1968 رونمایی شد و در همان بدو ورود به بازار توانست جایزه خودروی سال اروپا را از آن خود کند. عمده موفقیت 504 در بازار کشورهای در حال توسعه حاصل شد. فرانسه، کنیا، آرژانتین، آفریقای جنوبی، نیجریه، اسپانیا، تایوان و چین کشورهایی بودند که در برهه ای از زمان به مونتاژ 504 پرداختند. تولید این خودرو در نیجریه تا سال 2006 ادامه داشت.

خودروهای بدون تغییر

جالب اینکه پژو 504 متعلق به محمود احمدی نژاد گران ترین 504 جهان شناخته می شود. این خودرو که مدل 1977 بود، با قیمتی معادل 2.5 میلیون دلار در یک حراجی به فروش رسید.

پیکان/هیلمن هانتر (2005-1966) – 39 سال

هیلمن هانتر در سال 1966 توسط گروه روتس راهی بازار شد. در طول 13 سالی که هانتر روی خط تولید قرار داشت، این خودرو به یکی از پرفروش ترین های بازار بریتانیا تبدیل گشت. همزمان با موفقیت در سرزمین مادری، شرکت ایران ناسیونال به سراغ گروه روتس رفته و با امضای قراردادی مجوز مونتاژ هیلمن هانتر در ایران را کسب کرد.

خودروهای بدون تغییر
هیلمن هانتر/پیکان در استرالیا

به واسطه این قرارداد مدل خاطره انگیز پیکان در ایران متولد شد، همان مدلی که ضمن رقم زدن خاطراتی خوش برای ایرانیان، بار صنعت خودروی ما را نیز برای دهه ها به دوش کشید. این سدان ساده و سر به زیر پس از 4 دهه، سرانجام در سال 2005 طی مراسمی نمادین با خطوط تولید وداع کرد.

خودروهای بدون تغییر

پیکان به لحاظ فنی تغییرات بسیار کمی به خود دید، اما شاید به یاد داشته باشید که در اواسط دهه شصت این اتومبیل با موتور پژو 504 هم تولید شد. تملک گروه روتس توسط شرکت پژو، یکی از دلایل این اتفاق بود.

مینی  (2000-1959)- 41 سال

بی شک مینی یک از مشهورترین دستاوردهای صنعت خودروی انگلستان است. شرکت BMC در سال 1959 و تنها پس از 27 ماه، طرح های اولیه مینی را به یک اتومبیل واقعی تبدیل کرد. نقطه قوت این هاچبک خیلی ریزنقش نه ظرفیت حمل چهار سرنشین، بلکه موتور چهار سیلندر آن بود که در قسمت عقب روی گیربکس چهار سرعته قرار داشت.

خودروهای بدون تغییر

طبق آمار در طول 41 سال تولید، 5.3 میلیون دستگاه مینی به مشتریان تحویل داده شده است.

لادا نیوا/4x4 (از سال 1977 تاکنون) – 43 سال و ...

لادا نیوا به منظور برآورده کردن نیاز مشتریانی که به دنبال خودرویی آفرود، جان سخت و البته ارزان قیمت برای تردد در سیبری بودند، توسعه یافت. اگر چه شرکت لادا میانه چندانی با بحث کیفیت ندارد، اما نیوا به دلیل سادگی اجزا و قطعات از استهلاک پایینی برخوردار بوده و به راحتی نیز قابل تعمیر است. این فاکتورها باعث شده اند نیوا با بروزآوری های جزئی، 43 سال با ظاهر و باطنی تقریبا یکسان تولید شود. با توجه به رونمایی لادا از یک مدل مفهومی در سال 2018، برخی معتقدند نیوا به پایان خط رسیده و بعد از 2022 دیگر ساخته نخواهد شد.

خودروهای بدون تغییر

سیتروئن  (1990-1948) - 42 سال

سیتروئن 2CV می تواند بهترین نمونه عینی برای واژه آناکرونیسم باشد! برخلاف اکثر اتومبیل های فرانسوی کنونی، 2CV فاقد هر گونه پیچیدگی بود و در ساخت آن مهندسین سیتروئن عملکرد را بر طراحی مقدم برشمرده بودند. همین سادگی و استفاده راحت از 2CV موفقیت بزرگی را برای فرانسوی ها به ارمغان آورد و سیتروئن توانست تا 42 سال به فروش آن ادامه دهد. در سال 1967 مدل معروف و نام آشنای ژیان (Dyane) بر مبنای 2CV تولید و روانه بازار شد.

خودروهای بدون تغییر
در مجموع 5.1 میلیون دستگاه از سیتروئن 2CV فروخته شد

هندوستان امباسادور (2007-1958) – 49 سال

چنانچه اهل فیلم های هندی باشید، حتما حضور یک خودروی قدیمی با ظاهری کلاسیک در اکثر آنها توجه شما را به خود جلب کرده است. این خودرو ساخت شرکت هندوستان موتورز بوده و امباسادور (Ambassador) نام دارد. امباسادور در واقع همان  آکسفورد سری III است که هندوستان موتورز امتیاز تولید آن را از کمپانی موریس موتورز انگلستان خریداری کرده است.

خودروهای بدون تغییر

نکته جالب اینکه در سال 2017 پژو در اقدامی مشابه با پرداخت 12 میلیون دلار برند امباسادور را از هندوستان موتورز خرید تا زمینه های بازگشت خود به بازار هند را فراهم کند.

فولکس واگن تایپ 2 (2013-1949) – 63 سال

تایپ 2 به عنوان دومین مدل شرکت فولکس واگن در سال 1949 معرفی شد. خودروی تجاری سبک ژرمن ها با اتاق هایی متفاوت قابل انتخاب بود، از این رو سریعا در بین مشتریان محبوبیت پیدا کرد. این اتومبیل دوست داشتنی علی رغم سن زیاد، در آمریکای لاتین پرطرفدار بود و تا سال 2013 در برزیل تولید شد.

خودروهای بدون تغییر

شاید اگر الزامات قانونی برای نصب ایربگ و ABS روی خودروها نبود، فولکس واگن کماکان تایپ 2 را روی خطوط تولید خود حفظ می کرد. طبق آمار این شرکت موفق به فروش بیش از 10 میلیون دستگاه تایپ 2 شده است.

فولکس واگن بیتل (2003-1938) – 65 سال

اما بیتل اتومبیلی است که طولانی تر از هر مدل دیگری روی خط تولید قرار داشته است. این خودروی نمادین اندکی قبل از جنگ جهانی دوم متولد شد. با وجود معرفی نسل های جدیدتر، فولکس واگن نسل اول بیتل را تا سال 2003 در مکزیک تولید کرد تا این مدل با 65 سال سن، رکورددار شود. چنانچه قوانین زیست محیطی سختگیرانه تر نمی شدند، احتمالا هنوز هم شاهد تولید بیتل بودیم.

خودروهای بدون تغییر

بد نیست بدانید پس از جنگ جهانی دوم خودروسازان انگلیسی و آمریکایی از جمله فورد قصد تولید بیتل را داشتند، ولی با بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که بیتل به لحاظ فنی و جذابیت از دید مشتریان نواقص زیادی دارد.

ناگفته نماند در مقاله اتوکار جای خالی خودروهایی چون پراید و نسل سوم نیسان جونیور (همان نیسان آبی خودمان!) به شدت احساس می شود! این دو به ترتیب از سال های 1987 و 1970 بی وقفه تولید می شوند. به این لیست می توان مزدا B2000 را نیز اضافه کرد، وانتی که در سال 1977 ریشه دارد!

با نگاهی به این فهرست واضح است که سهم کشورمان در تولید خودروهای قدیمی و تاریخ گذشته از هر کشور دیگری در جهان بیشتر است و عملا هیچ نقطه دیگری در کره خاکی نیست که صنعت گرانش به تولید چنین محصولات قدیمی ای مشغول باشند. از این رو می توان ایران را در این زمینه نیز پیشتار کره خاکی قلمداد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mr. J
    Mr. J | ۹ بهمن ۱۳۹۸

    پیکان هنوز هم که هست. بعد پیکان؛ آردی و روآ و پیکان وانت و آریسان و وانت مزدا کارا تولید شدن و میشن. پیکان همچنان به حیاتش ادامه میده اما در فرم متفاوت.

  • badboy0098
    badboy0098 | ۸ بهمن ۱۳۹۸

    به لطف دزدایی که مملکتو اداره میکنن تو همه چیز داریم از آخر اول میشیم !

  • Javad Fathi
    Javad Fathi | ۸ بهمن ۱۳۹۸

    خخخخخ
    پیش تاز ?

مطالب پیشنهادی