ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

احتمال برخورد دو ماهواره قدیمی در آسمان آمریکا

بر اساس برآوردهای یک شرکت ناظر بر زباله های فضایی، تلسکوپ از کار افتاده ایراس (IRAS) و ماهواره GGSE-4 از فاصله بسیار نزدیک از یکدیگر عبور کرده و در صورت برخورد، حجم بالایی زباله فضایی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۸ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

بر اساس برآوردهای یک شرکت ناظر بر زباله های فضایی، تلسکوپ از کار افتاده ایراس (IRAS) و ماهواره GGSE-4 از فاصله بسیار نزدیک از یکدیگر عبور کرده و در صورت برخورد، حجم بالایی زباله فضایی تولید خواهند کرد.

طبق محاسبات شرکت LeoLabs، «ماهواره نجومی فروسرخ» یا «ایراس» (IRAS) و ماهواره آزمایشی GGSE-4 فردا با سرعت 14.7 کیلومتر بر ثانیه و در ارتفاع 900 کیلومتری ایالت پنسیلوانیا، از فاصله 15 تا 30 متری یکدیگر گذر خواهند کرد. احتمال برخورد این دو ماهواره 1 در 100 است.

احتمال برخورد ماهواره ایراس با ماهواره آزمایشی GGSE-4

یکی از اساتید دانشگاه فلیندرز (Flinders University) می گوید:

«چنین برخوردهایی در گذشته رخ داده اما مسئله ای که این مورد را متمایز می کند فاصله 15 تا 30 متری بین آنهاست که فوق العاده نزدیک است. فضاپیماها در گذشته برای جلوگیری از برخورد با اجسامی که در فاصله 60 کیلومتری بوده اند، مجبور به تغییر مسیر شده اند. اگر این دو ماهواره با هم برخورد کنند، حجم زیادی زباله فضایی ایجاد خواهد شد. می توانیم بگوییم این برخورد یکی از خطرناک ترین برخوردهایی است که تاکنون دیده ایم.»

ماهواره ایراس طول و عرض و ارتفاعی برابر با 3.6 در 3.24 در 2.05 متر داشته و جرمش در زمان پرتاب 1083 کیلوگرم بود. ماهواره GGSE-4 بسیار کوچکتر بوده و تنها 4.5 کیلوگرم وزن دارد.

در صورتی که این دو ماهواره با هم برخورد کنند، ماهواره کوچکتر کاملاً نابود شده و حجم زیادی زباله فضایی ایجاد خواهد کرد. ماهواره بزرگتر اما به احتمال فراوان آسیب کمتری دیده ولی حجم بیشتری زباله فضایی پراکنده می کند.

البته برخورد این دو ماهواره خطری برای ساکنین زمین نداشته و نگرانی اصلی از زباله های فضایی ایجاد شده است. به گفته محققان قطعات ناشی از این تصادف ممکن است با ماهواره های سالم برخورد کنند.

درست است که این برخورد هنوز رخ نداده، ولی با توجه به افزایش تعداد ماهواره های از کار افتاده و همچنین ماهواره های جدیدی که به فضا پرتاب می شوند، احتمال برخورد بالا رفته و بالاخره در آینده رخ خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی