ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی آیپد
موبایل

مدیر سابق ویندوز: اپل با معرفی آیپد مایکروسافت را شوکه کرد

استیون سینوفسکی مدیر سابق واحد ویندوز به تازگی از دیدگاه خود نسبت به معرفی آیپد در ۱۰ سال پیش، یعنی زمانی که در تیم ویندوز بود گفته است. در زمان ویندوز اکس پی مایکروسافت تمام ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

استیون سینوفسکی مدیر سابق واحد ویندوز به تازگی از دیدگاه خود نسبت به معرفی آیپد در ۱۰ سال پیش، یعنی زمانی که در تیم ویندوز بود گفته است. در زمان ویندوز اکس پی مایکروسافت تمام تلاشش را به کار گرفت تا به ایده تبلت پی سی یا تبلت های دو در یک رنگ واقعیت بدهد اما این شرکت زمان، سخت افزار و نرم افزار مناسب را در اختیار نداشت و در نتیجه زمانی که اپل آیپد را در سال ۲۰۱۰ معرفی کرد بسیاری از مدیران مایکروسافت متعجب شدند.

سینوفسکی در حرف هایش تایید کرد که آیپد چالشی جادویی برای مایکروسافت محسوب می شد خصوصا اینکه شرکت مورد بحث تمام تمرکز ده ساله خود را روی اپلیکیشن های دسکتاپ، پن و مواردی از این دست قرار داده بود. سینوفسکی می گوید موفقیت آیفون ما را کور کرده بود و نمی دانستیم که اپل به کدام سمت در حرکت است.

مایکروسافت پیش بینی می کرد که اپل برای رقابت با نِت بوک های ویندوزی که در آن زمان فروش خوبی هم داشتند یک مک ارزان قیمت مبتنی بر قلم بسازد.

شایعات زیادی مطرح شده بود مبنی بر اینکه تبلت اپل قطعا کامپیوتری مبتنی بر مک است که با قلم کار می کند. چراکه نه؟ ۲۰ سالی می شد که صنعت به دنبال ساخت چنین محصولی بود. این در واقع پیش بینی مایکروسافت از محصول سخت افزاری بعدی اپل بود.

در حالی که همه انتظار معرفی چنین محصولی را داشتند استیو جابز از گجتی رونمایی کرد که بنابر تعریف اپل دسته سومی از سخت افزار تولیدی این شرکت بود و بین گوشی و لپ تاپ جای می گرفت و نت بوک ها با فروش ۴۰ میلیونی شان را به چالش کشید. همزمان مایکروسافت و شرکای آن در بخش پی سی روی نت بوک ها و لپ تاپ های ارزان قیمت تمرکز کرده بودند.

سینوفسکی ادامه می دهد:

ما می دانستیم که نت بوک ها (و اتم) راهی برای بهره گیری از تلاش هایی بودند که در جهت ساخت چیپ های کم مصرف اینتل برای گوشی ها انجام می گرفت.

آیپد فاقد استایلوس بود؛ قطعه ای که تلاش های قبلی مایکروسافت برای ساخت تبلت بر مبنای آن شکل گرفته بود. سینوفسکی در این باره می گوید:

این سوال در ذهنمان شکل گرفت که چطور می شود با چنین گجتی دیتا وارد دستگاه کرد یا با نرم افزارهای اداری کار کرد؟ مغز پی سی ها آنقدر به کیبورد، ماوس و قلم وابسته بود که ایده کار با گجت ها بدون آنها غیر عملی دیده می شد.

اما بزرگ ترین وعده اپل در مورد آیپد که ویندوز را به چالش می کشید عمر باتری ۱۰ ساعته آن بود؛ این در حالی بود که عمر باتری ها از ۴ ساعت فراتر نمی رفت و در این بازه صدای فن های آنها به شدت بلند می شد. اپل همچنین از پردازنده های مبتنی بر ARM استفاده می کرد که این خود یک برتری بود. ارتباط آسان 3G و قیمت ۴۹۹ دلار که مستقیما لپ تاپ ها را به چالش می کشید  از دیگر مزیت ها آیپد محسوب می شد.

سینوفسکی در ادامه چنین می گوید:

آیفون و آیپد تهدیدی علیه موجودیت کسب و کار پلتفرم مایکروسافت بودند. مایکروسافت بدون در اختیار داشتن پلتفرمی که بتواند توسعه دهندگان را تحت کنترل داشته باشد روح خود را از دست می داد و این حقیقت که آیپد یک سیستم عامل برای خود داشت میتوانست پیامدهای ناخوشایندی برای یک غول نرم افزاری نظیر مایکروسافت داشته باشد.

اما مایکروسافت با عرضه ویندوز ۸ به آیپد پاسخ داد؛ سیستم عاملی که المان های هوشمندانه اینترفیس ویندوز فون را به لپ تاپ ها و پی سی ها می آورد. این سیستم عامل عملکرد خوبی روی تبلت ها داشت با این حال برای کاربران لپ تاپ و پی سی که با عملکرد آن آشنایی نداشتند، کار با ویندوز ۸ گمراه کننده بود.

سرفیس آر تی محصول دیگری بود که در پاسخ به آیپد ساخته شد. پروژه ای که تا دقیقه آخر از شرکای سخت افزاری مایکروسافت پنهان ماند و تیم جداگانه ای از متخصصان مایکروسافت روی آن کار می کردند. سرفیس آر تی قرار بود به ویندوز ۸ جان بدهد و در کنار این سیستم عامل جدید معرفی شود.

کمتر از یک ماه بعد از انتشار ویندوز ۸، سینوفسکی مایکروسافت را به خاطر اختلافات داخلی با مدیران ترک کرد. تولید بیشتر از تقاضای سرفیس آر تی هم باعث شد که این پروژه زیان ۹۰۰ میلیون دلاری را به مایکروسافت وارد کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • MK
    MK | ۹ بهمن ۱۳۹۸

    مایروسافت می‌خواسته کسی رو که با ال‌اس‌دی مغزش باز شده رو پیش بینی کنه ؟? ذهن باز استیو جابز جادوی واقعی بود...

مطالب پیشنهادی