محققان ژاپنی برای نخستین بار سلول های ماهیچه قلب را که در آزمایشگاه کشت داده بودند با موفقیت به یک بیمار پیوند زدند؛ گامی بسیار بزرگ و ارزنده که انتظار می رود نیاز به پیوند قلب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

دانشمندان دانشگاه اوزاکا برای پرورش سلول های عضله قلب نخست سلول های بنیادی را از یک بزرگسال دریافت کردند و آن را به وضعیت یاخته ای قبلش درآوردند. از این مرحله به بعد دانشمندان امکان یافتند که سلول ها را به شکلی که می خواستند در بیاورند و در این مورد خاص هدف تبدیل آنها به سلول های عضله قلب بود.

در مرحله بعد سلول ها روی صفحات کوچک و تجزیه پذیر قرار داده شدند تا نواحی آسیب دیده از قلب بیمار را پوشش دهند. بیماری که عمل پیوند روی او انجام شد به کاردیومیوپاتی ایسکمیک مبتلا بود؛ یعنی زمانی که ماهیچه های قلب خون کافی را دریافت نمی کنند و این اندام برای پمپاژ خون با مشکل روبرو است. در برخی موارد مبتلایان به این بیماری باید تحت عمل پیوند قلب قرار بگیرند اما دانشمندان امیدوارند که سلول های عضلانی جدید پروتئینی را در خود داشته باشند که به بازتولید رگ های خونی و در نهایت بهبود عملکرد کلی قلب منجر شوند.

قرار است ۹ عمل مشابه به این طی سه سال آتی انجام شود

بیماری که عمل روی او انجام شد یکی از ۱۰ نفری است که طی ده سال آینده قرار است تحت عمل قرار بگیرند و حالا دوران نقاهت خود را در بیمارستان سپری می کند و قرار است که ظرف یک سال آینده تحت نظر باشد. در صورت موفقیت آمیز بودن عمل در دراز مدت، انتظار می رود که روش ابداعی به جایگزینی عملی برای پیوند قلب بدل شود چراکه تولید این سلول ها به مراتب راحت تر از پیدا کردن اهداکننده قلب خواهد بود و احتمال آنکه بدن بیمار این سلول ها را پس بزند نیز به مراتب کمتر است.