ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

این دست رباتیک عرق می کند [تماشا کنید]

پژوهشگران دانشگاه کرنل (Cornell University) نوعی دست رباتیک نرم ساخته اند که برای جلوگیری از کاهش عملکرد در دماهای بالا عرق می کند. این گیره رباتیک سه انگشت دارد که برای گرفتن اجسام به طور ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

پژوهشگران دانشگاه کرنل (Cornell University) نوعی دست رباتیک نرم ساخته اند که برای جلوگیری از کاهش عملکرد در دماهای بالا عرق می کند.

این گیره رباتیک سه انگشت دارد که برای گرفتن اجسام به طور همزمان خم می شوند. گیره ها به کمک چاپ سه بعدی تولید شده و از هیدروژل و مواد پلیمری تشکیل شده اند که توانایی ذخیره سازی مقادیر زیادی آب را دارند. انگشت ها دارای مجرایی هستند که آب در آنها جریان پیدا کرده که پس از بیرون ریختن از منافذ کوچک و تبخیر شدن، سطح گیره را خنک می کنند.

زمانی که دما پائین است منافذ بسته شده و در دماهای بالای 30 درجه سانتی گراد، لایه خارجی گسترش پیدا کرده و با گشاد کردن منافذ، سبب بیرون ریختن مایع تحت فشار از لایه زیرین می شود. مواد این دست رباتیک بدون نیاز به سنسورهای خارجی به طور خودکار نسبت به تغییرات دمایی واکنش نشان می دهند.

ظرفیت خنک کنندگی این گیره رباتیک 107 وات در کیلوگرم بوده که از لحاظ بهره وری عرق کردن از پستانداران پیشی می گیرد. برای مقایسه ظرفیت خنک کنندگی انسان در حدود 35 وات در کیلوگرم است.

دمای دست رباتیک مذکور با استفاده از این روش و با کمک پنکه، با نرخ 39.1 درجه سانتی گراد در دقیقه کاهش یافت که شش برابر سریع تر از ربات های مشابه بدون توانایی عرق کردن است.

ساخت دست رباتیک با قابلیت عرق کردن

یکی از محققان دانشگاه کرنل می گوید به کمک این تکنیک می توان ربات هایی ساخت که توانایی کار کردن طولانی مدت بدون مشکل گرم شدن بیش از حد را داشته باشند.

بسیاری از ربات ها از فلز ساخته می شوند که رسانای خوبی برای گرماست. ولی ربات های نرم که از آنها برای کارهای ظریف استفاده می شود، از پلاستیک ساخته می شوند که عایق خوبی بوده ولی رسانای گرما نیست.

البته در حال حاضر روشی برای بازیابی آب از دست رفته در ربات ابداع نشده است؛ این یعنی برای به کارگیری این تکنیک باید ربات هایی ساخت که توانایی نوشیدن مایعات را دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • هیواپناه
    هیواپناه | ۱۱ بهمن ۱۳۹۸

    ??من‌ههمون از عرق کردن دست بدمون میاد چکاریه آخه

مطالب پیشنهادی