ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

 Dr Xiangguo Qiu
علمی

کرونا ویروس چین؛ تئوری های توطئه و اخبار کذب

تعداد موارد تایید شده ابتلا به ویروس کرونا در چین به رقم ۷۷۱۱ نفر رسیده و حالا دست کم ۱۵ کشور مختلف در دنیا موارد آلودگی به آن را گزارش داده اند. اما همزمان با ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۵

تعداد موارد تایید شده ابتلا به ویروس کرونا در چین به رقم ۷۷۱۱ نفر رسیده و حالا دست کم ۱۵ کشور مختلف در دنیا موارد آلودگی به آن را گزارش داده اند.

اما همزمان با شیوع سریع کرونا ویروس، خبرهای کذب در رابطه با آن میان مردم دهان به دهان می شوند. از زمان شناسایی این ویروس تاکنون تئوری های توطئه متعددی مطرح شده که از توصیه های نادرست پزشکی گرفته تا منشاء بیماری را شامل می شوند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به برخی از آنها:

توصیه های پزشکی نادرست

منشاء کرونا ویروس

همزمان با افزایش آمار قربانیان کرونا ویروس کاربران شبکه های اجتماعی نیز دست به کار شده اند و توصیه های هایی را برای درمان یا پیشگیری از این بیماری مهلک با مخاطبانشان مطرح می کنند که البته برخی از آنها از اساس نادرست هستند.

یکی از این توصیه ها که ۱۶ هزار مرتبه در فیسبوک به اشتراک گذاشته شده از کاربران فیلیپینی می خواهد که گلوی خود را مرطوب نگه دارند، از خوردن غذاهای ادویه دار اجتناب کنند و حجم زیادی ویتامین C مصرف کنند.

در جایی دیگر از مردم خواسته شده از سرما و غذا و نوشیدنی های کهنه دوری کنند و دست کم برای ۹۰ روز بستنی یا میلک شیک نخورند که ظاهرا هیچکدام از این موارد نقشی در جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس ندارند.

تنها توصیه سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا عدم مصرف محصولات حیوانی خام است

محض اطلاع شما تنها توصیه سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس عدم مصرف محصولات حیوانی خام یا کمتر پخته است. همانطور که در خبرها خواندید فعلا هیچ واکسنی برای این ویروس ساخته نشده اما توصیه هایی برای پیشگیری وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  • شستن مداوم دست ها
  • پوشاندن دهان و بینی با پارچه در زمان عطسه یا سرفه
  • پخت کامل گوشت و تخم مرغ
  • اجتناب از نزدیک شدن به افرادی که علائم یک بیماری تنفسی نظیر سرفه یا تب دارند

ویدیوهای مربوط به خوردن سوپ خفاش

منشاء کرونا ویروس

از همان ابتدای شیوع کرونا ویروس ارزیابی ها در رابطه با منشاء آن آغاز شد و ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر گردید که چینی ها را در حال خوردن خفاش نشان می داد.

در یکی از این ویدیوها زنی چینی یک خفاش پخته را جلوی دوربین می آورد و سپس تکه ای از آن را در دهانش می گذارد و مزه اش را با گوشت مرغ مقایسه می کند. این ویدیو خشم عمومی را به دنبال داشت و باعث شد که بسیاری از مردم دنیا عادات غذایی چینی ها را منشاء این بیماری بدانند.

اما در ادامه مشخص شد که ویدیو نه در ووهان و نه در چین ضبط نشده و به سال ۲۰۱۶ باز می گردد؛ در این ویدیو یک بلاگر شناخته شده را می بینیم که در طول سفرش به Palau در غرب اقیانوس آرام این غذا را تست میکند اما بعد از شیوع کرونا ویروس ویدیو مجددا در میان کاربران دست به دست شد.

شیوع برنامه ریزی شده بیماری

منشاء کرونا ویروس

همزمان با تشخیص نخستین فرد مبتلا به کرونا ویروس در آمریکا اسناد مربوط به چندین پتنت در توییتر و فیسبوک منتشر شد که نشان می داد متخصصان بهداشت و سلامت از سال ها پیش در جریان این ویروس بوده اند.

یکی از نخستین افرادی که اقدام به انتشار این اسناد کرد جورن ساتر یوتیوبر مشهوری است که به خاطر مطرح کردن تئوری های توطئه در مورد موضوعات مختلف شهرت دارد.

او در توییتی لینک مربوط به پتنتی را منتشر کرد که در سال ۲۰۱۵ در انگلستان ثبت شده بود و در مورد توسعه نسخه ای تضعیف شده از ویروس کرونا برای استفاده احتمالی در واکسن به منظور پیشگیری از بیماری های تنفسی انجام شده بود و در ادامه بسیاری از جمله مخالفان واکسیناسیون آن لینک را ریتوییت کرده بودند.

ساتر در توضیحاتش به این نکته اشاره کرده بود که بنیاد بیل و ملیندا گیتس از سرمایه گذاران Pirbright است که در زمینه ساخت واکسن های مختلف فعالیت دارد و اینطور نتیجه گرفته بود که ویروس یاد شده به نحوی عمدا تولید شده تا از این نهاد بودجه بگیرد.

نکته مهم در این باره آن است که پتنت مورد اشاره ساتر مربوط به کرونا ویروس جدید نیست و در عوض به نوع دیگری از آن مربوط می شود. در مورد ارزیابی او از سرمایه گذاری بنیاد خیریه گیتس هم باید به حرف های سخنگوی Pirbright اشاره کنیم که گفته سرمایه پروژه ساخت واکسن ویروس برونشیتیس توسط این بنیاد تامین نشده است.

برخی نیز این ادعا را مطرح کردند که آزمایشگاه های سری آمریکا این ویروس را با هدف ضربه زدن به چین و توقف روند پیشرفت آن تولید کرده اند که این مساله حتی از زبان شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز مطرح نشده است!

تئوری توطئه سلاح بیولوژیکی

براساس یکی دیگر از ادعاهای مطرح شده در این باره ویروس کرونا بخشی از برنامه پنهانی ساخت تسلیحات بیولوژیکی چین بوده که احتمالا از موسسه Virology در ووهان به بیرون انتشار پیدا کرده است.

پیروان این تئوری به مقاله واشنگتن تایمز استناد می کنند که در آن به صحبت های یک افسر اطلاعاتی اسرائیل در این باره اشاره شده. با این حال هیچ شواهدی دال بر صحت داشتن این ادعا وجود ندارد.

تیم جاسوسی

در ادعایی دیگر این ویروس به دو محقق چینی در آزمایشگاه میکروب شناسی کانادا ارتباط داده شده است.

گفته می شود دکتر Dr Xiangguo Qiu میکروب شناسی چینی که همراه با شوهرش در آزمایشگاه میکروب شناسی کانادا کار می کند  پیش از شیوع این بیماری سالی دو مرتبه از لابراتوار ملی ایمنی بیولوژیکی ووهان متعلق به آکادمی علوم چین دیدن میکرده و در همین بازدیدها پاتوژن های این ویروس را به ووهان فرستاده و شوهر این خانم نیز متخصص کرونا ویروس است. براساس این ادعاها خانم Qiu بعد از فاش شدن نقشش در این اپیدمی از کار اخراج شده. آزمایشگاه میکروب شناسی کانادا این ادعا را رد کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • GHAEM
    GHAEM | ۱۹ بهمن ۱۳۹۸

    خدا بدادمون برسه انشالله زودتر راه درمانش پیدا بشه کلی آدم بی گناه دارن تو چین تلف میشن و ممکنه بعدش به جاهای دیگه هم سرایت کنه

  • molavy
    molavy | ۱۱ بهمن ۱۳۹۸

    اگر بعد این ویروس یک ویروس عجیب تو آمریکا منتشر مشخص میشه کار آمریکا بوده و چین هم جوابش رو داده
    البته تو انتخابات آمریکا هم خیلی چیز ها مشخص میشه، مثل تعداد کشته‌های پایگاه آمریکا تو عراق و منطقه این ویروس و ...

    • Farcry2249
      Farcry2249 | ۱۱ بهمن ۱۳۹۸

      برادر ارزشی انقدر خودتون رو ج.ر دادید ولی آخر هیچ کشته ای درنیومد.از ساخت اون نامه جعلی تا زنگ زدن یه ایرانی به کانال آمریکایی.این ضربه مغزی هم که توی ترجمه خبر میشه ( آسیب دیدگی حاصل از موج انفجار ) هم بعد زلزله یا هر چیز دیگه ای پیش میاد.اگر بری یه سرچی کنی میبینی که درجنگ عراق آمریکا علاوه بر اینکه روزانه تعداد زخمی ها و یا حتی کشته شده هاش رو منتشر میکرد تعداد کسایی که از انفجار یا بمباران دچار موج گرفتگی م میشدن رو میگفت.

  • zanyar maryami
    zanyar maryami | ۱۱ بهمن ۱۳۹۸

    عجیبه این مقاله رو عینا چند روز قبل در بی بی سی فارسی مطالعه کردم ، ولی منبعش رو زدید دیجیاتو ??

مطالب پیشنهادی