ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش پاییز کافه بازار: کاربران چه می‌خواهند، توسعه‌دهندگان چه می‌سازند؟

کافه بازار گزارش فصل پاییز خود را منتشر کرده است؛ گزارشی که در این فصل جزییات بیشتری از نیازهای کاربران و پاسخی که توسعه‌دهندگان به این نیاز می‌دهند، دارد. البته کافه بازار تعداد دقیق کاربران ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۲

کافه بازار گزارش فصل پاییز خود را منتشر کرده است؛ گزارشی که در این فصل جزییات بیشتری از نیازهای کاربران و پاسخی که توسعه‌دهندگان به این نیاز می‌دهند، دارد. البته کافه بازار تعداد دقیق کاربران خود را در فصل پاییز منتشر نکرده است، اما اردیبهشت ماه امسال خبر داده بود که از مرز ۴۰ میلیون کاربر اندروید عبور کرده است. در نتیجه این داده‌ها، مربوط به حدود ۴۰ میلیون دستگاه اندرویدی است که اپلیکیشن بازار را در موبایل خود نصب کرده‌اند. مهم‌ترین داده‌ها را در این مقاله مرور می‌کنیم.

موبایل‌های کاربران چه هستند؟

سامسونگ همچنان پیشتاز بازار ایران است. سهم این برند کره‌ای در بازار موبایل کشور ۶۲ درصد است که تقریباً تفاوت خاصی با فصل قبلی ندارد. پس از آن، هواوی با ۲۱ درصد در جایگاه دوم ایستاده است. در این میان ال‌جی و سونی هر کدام ۳ درصد و ایسوس، لنوو، شیائومی و نوکیا هرکدام فقط ۲ درصد از بازار موبایل ایران را در اختیار دارند.

البته گزارش کافه بازار دقیقاً نمی‌تواند آینه‌ای از وضعیت بازار موبایل کشور باشد، با این حال می‌توان گفت که دست کم دو سوم یا بیشتر از کاربران اندروید در ایران، این مارکت را نصب کرده‌اند و سهم‌ها، به احتمال زیاد با واقعیت بازار نیز برابری می‌کند.

اما کاربران کدام برند بیشتر از بازار خرید انجام داده‌اند؟ این گزارش اعلام می‌کند که ۶۳ درصد برنامه‌ها و ۶۴ درصد بازی‌ها را کاربران موبایل‌های سامسونگ خریده‌اند. پس از آن هواوی با ۱۸ درصد در جایگاه دوم است. کاربران موبایل‌های ال‌جی، اچ‌تی‌سی و نوکیا نیز کم‌ترین خرید‌ها را داشته‌اند.

بیشترین برنامه‌های بازار در چه‌ دسته‌هایی هستند؟

این نمودار سهم هر دسته از تعداد کل برنامه‌های بازار، و رشد آن‌ها در پاییز را نشان می‌دهد. در پاﯾﯿز ۹۸، دسته‌ی آموزش با سهم ۱۸ درصد، بیشترین سهم را در بین دسته‌های مختلف برنامه در بازار داشته است. اما از طرفی می‌بینیم که بیشترین سهم برنامه‌ها در بازار، به دسته خرید برمی‌گردد.

نمودار فوق هم به شکل مشخص، نشان می‌دهد که در هر دسته، چه تعداد برنامه‌ی جدید قرار گرفته است. آموزش، کاربردی و خرید، ۳ دسته‌ای بوده‌اند که بیشترین برنامه‌های جدید را به خود اختصاص داده‌اند. در پاﯾﯿز امسال، مجموعاً ۲ هزار و ۱۹۶ برنامه‌ی جدید به بازار اضافه شده است.

نمودار فوق نیز که برای اولین بار کافه بازار آن را در گزارش‌هایش فصلی‌اش گنجانده، نشان می‌دهد که چه برنامه و بازی‌هایی در چه دسته‌هایی بیشتر از ۱۰ هزار نصب فعال دارند. کافه بازار معتقد است «این نمودار، می‌تواند شاخصی برای استارتاپ‌ها باشد که ببیند چقدر زودتر از میانگین دسته به ده هزار نصب فعال رسیده‌ یا خواهند رسید.» باید دید در عمل، استارتاپ‌ها بر اساس این گزارش رفتار یا نوع فعالیت خود را تغییر خواهند داد یا خیر.

اما بازار همین داده را با جزییات بیشتری نیز ارائه کرده است. برای مثال این نمودار نشان می‌دهد که مدت زمان رسیدن هر دسته برنامه یا بازی به ۱۰ هزار نصب فعال چقدر بوده است. البته بر اساس توضیح بازار، در این نمودار تنها برنامه‌هایی در نظر گرفته شده‌اند که در انتهای فصل پاﯾﯿز فعال بوده و بیش از ۱۰ هزار نصب داشته‌اند. در بین بازی‌ها، دسته‌ی «کلمات و دانستنی‌ها» و در بین برنامه‌ها، دسته‌ی «رفت‌وآمد» کمترین زمان برای رسیدن به ۱۰ هزار نصب را داشته‌اند.

عملکرد فروش برنامه‌ها

کافه بازار در فصل پاییز، جزییات بیشتری از فروش برنامه و بازی‌ها را منتشر کرده است. نمودار «تعداد برنامه‌های فروش رفته» به شرح زیر است.

بازار می‌گوید در پاییز حدود ۲۳ هزار برنامه، درآمد داشته‌اند. دسته‌ی آموزش با ۶ هزار ۷۶۵ برنامه بیشترین سهم در فروش را داشته‌ است. از سوی دیگر در بازی‌ها، دسته‌ی «کلمات و دانستنی‌ها» با ۴۳۵ عدد بازی درآمدزا، ۳۸ درصد از درآمد بخش بازی را به خود اختصاص داده است.

در واقع اگر توسعه دهنده برنامه یا بازی هستید، نمودار فوق به خوبی کمک می‌کند تا متوجه شوید کاربران بیشتر در چه دسته‌هایی علاقه به هزینه کردن دارند یا از سوی دیگر، به چه دسته‌هایی که می‌توانند پتانسیل درآمدزایی داشته باشند، بی‌توجهی شده است.

نمودار فوق که رشد تعداد خریداران را نشان می‌دهد، به شکل مشخص برای توسعه‌دهندگان بازی یا برنامه‌های ایرانی کاربردی است و علاقه‌ی کاربران به دسته‌های مختلف را نمایش می‌دهد.

نمودار «تمرکز درآمد بازار محصولات دیجیتال» هم از نمودارهای جدید این فصل است. در این نمودار، می‌بینیم که در دسته‌های مختلف برنامه‌ها، سه دسته‌ی خرید، خبرها و نشریات، و نهایتاً برنامه‌های ورزشی بیشترین تمرکز را داشته‌اند. از سوی دیگر در دسته‌های سرگرمی، آموزش و سبک زندگی، این تمرکز به شدت پایین است.

تمرکز بالا یعنی در این دسته، تعداد بسیار کمی از رقبا، سهم بسیار زیادی از بازار را دارند. در تمرکز پاﯾﯿن، تعداد اپلیکیشن‌های بیشتری وجود دارد که هر کدام سهم کمتری از درآمد دارند. به کلامی ساده‌تر، اگر تمرکز پایین باشد، هیچ بازیگری با سهم عمده وجود ندارد.

بر همین اساس، این نمودار هم می‌تواند به تصمیم‌گیری به توسعه‌دهندگان جهت انتخاب مسیر تا حدی کمک کند.  (اگر به مباحث مشابه علاقه‌مند هستید، می‌توانید گزارش کامل کافه بازار را دانلود و آن را مشاهده کنید چراکه چندین نمودار مشابه که به تصمیم‌گیری بهتر توسعه‌دهندگان کمک می‌کند، در آن وجود دارد. لینک دانلود در انتهای همین مقاله است.)

تبلیغات در جستجو

اما بازار آخرین بخش از گزارش فصلی‌اش را به «تبلیغات در جستجو» اختصاص داده است؛ سرویسی که قرار است موتور درآمدزایی جدیدی برای کافه بازار و البته ابزاری برای افزایش نصب اپلیکیشن‌ها باشد.

بازار، تبلیغات در جستجو را در شهریور سال جاری معرفی کرد و حالا آمارهای مربوط به عملکرد آن را در پاییز، به اشتراک گذاشته است. مشخصا هم مهم‌ترین آمار، مربوط به نرخ هزینه به ازای هر نصب است که می‌توانید آن را مشاهده کنید.

اما نمودار فوق به ما چه می‌گوید؟ دسته‌ی رفت‌وآمد به شکل عجیبی گران‌ترین نرخ هزینه‌ به ازای نصب را داشته است که به حدود ۴ هزار تومان می‌رسد. علت بالا بودن عجیب این رقم، به احتمال زیاد رقابتی است که خود تاکسی‌های اینترنتی با هم دارند و با بالاتر بردن پیشنهاد، در این زمینه با هم رقابت می‌کنند. بعد از این، گران‌ترین دسته با هر CPI حدود ۲۵۰۰ تومان متعلق به دسته‌ی سبک زندگی است.

به نظر می‌رسد در دسته‌ی بازی‌های تفننی و ماجرایی هم رقابت وجود دارد چراکه CPI در این دو دسته نیز به ترتیب ۲۴۲۸ و ۲۲۹۵ است.

از سوی دیگر بازار، سهم تعداد نمایش آگهی در جستجو را در هر دسته در نمودار فوق به نمایش کشیده است. دسته‌های رفت‌وآمد، امور مالی و خرید، بیشترین نمایش تبلیغات را داشته‌اند.

چند آمار کوتاه

بازار می‌گوید که در پاییز امسال، کاربران بیشتر از ۲۰۲ میلیون بار در این پلتفرم چیزی را جستجو کرده‌اند. از این ۲۰۲ میلیون جستجو، ۸۹ درصد آن‌ها موفق بوده، یعنی منتهی به نصب یک برنامه‌ شده است.

اما ۳۲ درصد جستجو‌های موفق در بازار، مربوط به کلمات «موضوعی» بوده‌اند. یعنی کاربر به جای استفاده از نام اسنپ یا تپسی، از عبارتی تحت عنوان تاکسی آنلاین یا تاکسی اینترنتی استفاده کرده است. ۶۸ درصد جستجو‌ها هم به شکل مشخص یک برنامه را جستجو کرده‌اند.

در نمودار فوق، بازار نام ۲۰ برنامه‌‌ای که در پاییز امسال بیشتر جستجو شده‌اند را منتشر کرده است. واتس‌اپ، اینستاگرام و تلگرام بیشترین جستجو را به خود اختصاص داده‌اند که البته هیچ‌کدام ایرانی نیستند. اما با نگاهی کلی‌تر به این لیست، می‌توان دید که جستجو برای اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، حتی نمونه‌های داخلی آن، بیشتر شده است؛ اتفاقی که نمی‌توان آن را بی‌ارتباط به قطع اینترنت در آبان ماه دانست.

این نمودار، ۲۰ موضوعی که بیشترین جستجوها را در بازار داشته‌اند را به نمایش می‌کشد. در واقع این نمودار، مربوط به جستجویی است که کاربر نمی‌داند دقیقاً چه برنامه یا بازی را می‌خواهد و امیدوار است با جستجو، به نتیجه مناسبی برسد.

مشخصاً قابل توجه‌ترین بخش این نمودار، مربوط به جستجوی «فیلترشکن» یا «VPN» است. از بین ۲۰ عبارت پرجستجو، ۵ عدد از آن‌ها مربوط به همین موضوع است. اما از سوی دیگر ۱۰ عبارت دیگر، مستقیماً به دانلود نوعی بازی مربوط می‌شود. اساساً کلمه‌ی «بازی»، پرجستجوترین واژه در بازار بوده است.

می‌توانید فایل PDF گزارش کامل کافه بازار در فصل پاییز ۹۸ را از این اینجا دانلود کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • herogame
    herogame | ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

    بازار! بیاد آمار و ارقام بده! البته که وقتی توی یک کشور جهان سوم زندگی کنی که به علت کارهای شومی که میکنه از همه جا ترد شده و همه جور تحریمی روش هست باید هم همچین برنامه هایی قد علم کنن!

مطالب پیشنهادی