ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اختصاص بیشترین سهم بودجه وزارت ارتباطات در ۳ سال اخیر به فعالیت فضایی

رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد که در سه سال اخیر بیشترین سهم بودجه‌ای وزارت ارتباطات به توسعه فناوری فضایی اختصاص داده‌شده است. «مرتضی براری»، در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد در سه ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد که در سه سال اخیر بیشترین سهم بودجه‌ای وزارت ارتباطات به توسعه فناوری فضایی اختصاص داده‌شده است.

«مرتضی براری»، در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد در سه سال اخیر، بیشترین سهم بودجه‌ای وزارت ارتباطات به موضوع فضایی اختصاص داده‌شده که در تاریخ بی‌نظیر بوده است.

براری تاکید کرده است که ساخت ایستگاه‌های زمینی دریافت اطلاعات، ساخت مرکز ذخیره و پردازش داده، هزینه ساخت و پژوهش پرتابگر و در نهایت هزینه ساخت ماهواره‌ها بخشی از سرمایه‌گذاری انجام شده است.

‏رئیس سازمان فضایی پیش‌ازاین نیز در توییتی از تحقق وعده‌ها برای توسعه زیرساخت‌های صنعت فضایی خبر داده بود:

«در راستای توسعه زیرساخت‌ها و ارائه خدمات به کسب‌وکارهای حوزه فضایی، احداث مرکز آرشیو و پردازش داده‌های ماهواره‌ای آغاز شد. در هفته پیش رو تجهیزات سخت‌افزاری این مرکز نصب و راه‌اندازی می‌شود. وعده عملی: ظرف یک ماه و نیم آینده این مرکز آماده ارائه سرویس و خدمت‌رسانی است.»

براری پیش‌تر گفته بود ایران جز ۹ کشور اول دنیاست که در باشگاه کشورهای صاحب چرخه کامل صنعت فضایی قرار دارد. در روزهای اخیر فعالیت‌های مضاعفی را در زمینه صنعت فضایی کشور شاهد هستیم و در آخرین این اقدامات قرار است ماهواره ایرانی ظفر توسط ماهواره‌بر بومی سیمرغ بر مدار زمین قرار بگیرند. این ماهواره در ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری مدار زمین قرار می‌گیرد. عملکرد ماهواره ظفر حداقل برای یک و سال نیم در نظر گرفته‌شده و با وزن ۱۱۳ کیلوگرم در مدار لئو (مدار پایینی زمین) قرار می‌گیرد. مدت گردش این ماهواره در شیب ۵۶ درجه مدار زمین حدود ۹۴ دقیقه طول خواهد کشید.

ماهواره های ظفر یک و دو، به سفارش سازمان فضایی کشور توسط دانشگاه علم و صنعت ساخته شده‌اند و آنطور که تیم سازنده گفته در قیاس با ماهواره نوید (که قبلا در این دانشگاه ساخته شد) قابلیت عکسبرداری رنگی با توانایی تفکیک بهتری دارند.

کاربردهای این ماهواره شامل پایش مرز دریاچه‌ها، پایش خطوط ساحلی، به‌روزرسانی نقشه کاربری اراضی، به‌روزرسانی نقشه مرز پهنه‌های کشاورزی، به‌روزرسانی نقشه پهنه‌بندی و پایش تغییرات دریاچه‌های دائمی و فصلی، شناسایی مناطق تخریب‌شده بعد از بحران در نواحی شهری، تهیه نقشه‌های ساختاری (شناسایی گسل‌ها و چین‌ها) و تعیین مرز گسترش شهری و پایش رشد مناطق شهری است.

گفتنیست چندی پیش وزیر ارتباطات هزینه ساخت ظفر ۱ و ۲ را کمتر از دو میلیون یورو و عمر مفید آنها را دو و نیم سال عنوان و اعلام کرد که ارزش عکس‌های ارسالی توسط ظفر در حدود ۱۰ میلیون یورو محاسبه شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • nexaen
    nexaen | ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

    آرش کامنت منو پاک نکن. این سانسور ها چه معنی میده؟

  • nexaen
    nexaen | ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

    شرط میبندم هدف اصلی پشت این هزینه ها نظامیه. یک سری دلیل واهی و پوچ و چند تا جمله ی هوادار-نگهدار هم ارایه میدن که بگن هدف ما توسعه ی فضایی و گرفتن عکس ده میلیون دلاریه. حرف های حکومت رو فقط با عملکردش تا به امروز رو بسنجین. خودتون متوجه تناقضات میشین.

  • Mohamad Mohebian
    Mohamad Mohebian | ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

    اگر قرار بود با 2 میلیون یورو بشه یه ماهواره کارآمد برای عکسبرداری به فضا فرستاد. الان همه کشورها 10 تا فرستاده بودن.

    • molavy
      molavy | ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

      هزینه مهندس و متخصص رو به ریال حساب کنی میشه

  • molavy
    molavy | ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

    خدا کنه راست باشه، از این دولت بعیده پول به این کار ها بده، همش دزدی و اختلاس و ...

    • badboy0098
      badboy0098 | ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

      تو بگو تو این چهل سال کدوم دزد نبودن !

مطالب پیشنهادی