ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مدارگرد MRO ناسا
علمی

ناسا تصویری از ریزش لایه‌های یخی در مریخ منتشر کرد

شاید فکر کنید ذوب شدن یخ تنها در زمین رخ می دهد اما مدار گرد شناسایی مریخ تصاویر جالبی را به زمین مخابره کرده که از ریزش چشمگیر یخ در سیاره سرخ پرده بر می ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

شاید فکر کنید ذوب شدن یخ تنها در زمین رخ می دهد اما مدار گرد شناسایی مریخ تصاویر جالبی را به زمین مخابره کرده که از ریزش چشمگیر یخ در سیاره سرخ پرده بر می دارد.

شباهت های مریخ به زمین باعث شده افرادی نظیر ایلان ماسک به فکر استعمار این سیاره و حتی نقل مکان به آنجا بیفتند با این حال به نظر می رسد که این سیاره کپی برداری از رویدادهای اقلیمی ناخوشایند زمین را شروع کرده است. بر اساس تصاویر که دوربین HiRise مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) ثبت کرده قطب شمال مریخ شاهد ریزش بلاک های یخی است.

به گفته Alfred McEwen، زمین شناس و عضو تیم  MRO HiRise در دانشگاه آریزونا این مدارگرد در فاصله سه سال دو تصویر را از یک محل ثابت در قطب شمال مریخ ثبت کرده و محققان با کنار هم قرار دادن آنها به ریزش این لایه پی برده اند.

مدارگرد MRO ناسا

به گفته کارشناسان ناسا ذوب شدن کلاهک یخی مریخ ارتباطی به گرمایش کره زمین ندارد و حتی روی خود مریخ هم اتفاق چندان مخربی محسوب نمی شود چرا که این سیاره به تجمیع یخ های خشک ادامه می دهد.

مدارگرد MRO ناسا از سال ۲۰۰۶ در حال گردش به دور مریخ و عکسبرداری از سطح این سیاره با ابزاری به نام «آزمایش علمی عکسبرداری با رزولوشن بالا» یا HiRISE است که به واسطه دقت بالا در کاوش سیاره سرخ به دانشمندان کمک بسیاری کرده است. این مدارگرد اواخر تابستان امسال هم عکس هایی را از به راه افتادن نوعی بهمن به زمین ارسال کرد که بر خلاف بهمن‌های برفی سفیدی که روی زمین می‌بینیم، به رنگ قهوه‌ای تیره بود. از دلایل وقوع پدیده های اقلیمی مشابه در سیاره های مریخ و زمین می توان به گرانش و تغییرات فصول اشاره کرد.

 

تماشا کنید: پانورامای دیدنی کاوشگر کیوریاسیتی از مناظر سیاره‌ی سرخ

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی