ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مصوبات شورای عالی فضای مجازی؛ تصمیمات جدید برای سرعت اینترنت و تولید موبایل ایرانی

روز شنبه ۱۲ بهمن، در جلسه شورای عالی فضای مجازی تصمیمات مهمی در خصوص فضای مجازی، اینترنت، اقتصاد دیجیتال گرفته شد. شورای عالی فضای مجازی مصوب کرده است که تا سال ۱۴۰۴، صد درصد جمعیت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۵

روز شنبه ۱۲ بهمن، در جلسه شورای عالی فضای مجازی تصمیمات مهمی در خصوص فضای مجازی، اینترنت، اقتصاد دیجیتال گرفته شد. شورای عالی فضای مجازی مصوب کرده است که تا سال ۱۴۰۴، صد درصد جمعیت کشور به اینترنت پهن باند سیار با سرعت متوسط ۱۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشد و همچنین سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور به ۱۰ درصد برسد. اما نکته دیگر اینکه در این جلسه همچنین معین شد که تولید گوشی ساخت داخل نیز به ۲۰ درصد مصرف گوشی‌های کشور برسد.

بر اساس گزارشی که پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری منتشر کرده، اهداف جدیدی برای شبکه ملی اطلاعات مشخص شده است که بر همین اساس، پوشش صد درصد جمعیت کشور برای دسترسی پهن باند موبایل با سرعت متوسط ۱۰ مگابیت بر ثانیه و پوشش ۸۰ درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانوارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه باشد. همچنین مقرر شده است که تا سال ۱۴۰۴، ده درصد از جمعیت ایران به خدمات فیبر نوری منازل یا 5G متصل شوند.

در این جلسه همچنین مقرر شد حداقل ۳ قطب مرکز داده در سه استان کشور ایجاد شود تا شبکه متوازنی در سراسر کشور به وجود بیاید. گفتنیست تا به امروز یک قطب داده در منطقه اقتصادی پیام توسط بخش خصوصی در حال راه‌اندازی است و مراکز تبادل ترافیک اطلاعات نیز در تهران و شیراز و به زودی در تبریز وجود خواهند داشت.

در جلسه شورای عالی فضای همچنین مقرر شد کسب و کارها از اینترنت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه برخوردار باشند؛ سرعتی که برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ توسط فیبر نوری مورد بهره‌برداری قرار گرفت و آخرین آمار رگولاتوری نشان می‌دهد کاربران این فناوری در کشور زیر یک درصد هستند.

در جلسه شورای عالی فضای مجازی همچنین اعلام شد سهم اقتصاد دیجیتال تا سال ۱۴۰۴،  ده درصد اقتصاد کشور را شامل شود؛ موضوعی که وزیر ارتباطات نیز آن را در توییتر خود بازنشر کرد و آن را اولین گام هدف‌گذاری مهم برای جایگزینی اقتصاد نفتی با اقتصاد استارت آپی ایران تلقی کرد. موضوعی که البته مورد انتقاد فعالین جامعه استارتاپی قرار گرفت.

وزیر ارتباطات همچنین در رشته توییت خود از «باید»های دیگری نیز گفت که ظاهراً در مصوبات جلسه دیروز بوده‌اند (سایت شورای عالی فضای مجازی هنوز هیچ خبری از جلسه دیروز منتشر نکرده است). یکی از همین موارد، سرمایه‌گذاری خطرپذیر ۲۰۰ میلیون یورویی در سال است. این در حالیست که خود وزیر ارتباطات حجم سرمایه‌گذاری کنونی را ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده است. با این حال جهرمی به جذب سرمایه از بورس امیدوار است؛ امیدی که البته شرکت‌های بزرگ فناوری در ایران هم به آن چشم دارند.

اما یکی از تصمیمات مهم شورای عالی فضای مجازی در جلسه دیروز، این بود که گوشی‌های موبایل ساخت داخل باید ۲۰ درصد از مصرف کشور را تامین کنند. فاصله‌ای که در حال حاضر به شدت زیاد است و مشخص نیست دولت و حاکمیت آیا می‌توانند بدون محدودسازی واردات موبایل، به چنین هدفی دست پیدا کنند یا خیر.

آمار ۲۰ درصدی گوشی‌های تولید داخل در حالی اعلام می‌شود که سهم این گوشی‌ها در بازار فعلی ناچیز است و این آمار می‌تواند از طریق اجرا شدن سناریو‌های مختلفی که در این مطلب بیشتر به آن پرداخته شده محقق شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • Mohammad amirseifi
    Mohammad amirseifi | ۱۷ بهمن ۱۳۹۸

    شما اینترنت رو قطع نکن لازم نیست سرعت ببخشی جناب محترم،آبان ماه رو یادمون نرفته که یک هفته اینترنت رو قطع کردید.
    در ضمن شما تجهیزات لازم رو برای دادن سرعت بیشتر ندارید،یعنی اگه بخواهید هم نمیتونید پس اَلَکی وَعدِه نَدید

  • shadmehr12
    shadmehr12 | ۱۶ بهمن ۱۳۹۸

    یه فکری به حال خودروها کنید که هفته ای 700 نفر کشته نشند! موبایل و اینترنت بخوره تو ملاجتون

  • Reza Molodi
    Reza Molodi | ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

    من واقعا موبایل ایرانی رو نمی فهمم، اینا از ماجرای هواووی درس نمیگیرن؟؟ سیستم عامل برپایه اندروید؟؟ توکه میخوای بسازی، یا نساز یا هسته لینوکس رو بردار باهاش بساز، خدایی علاوه بر اختلاص، اینا هم دردسر

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی