ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف فسیل کوسه با قدمت ۳۳۰ میلیون سال در کنتاکی

فسیل کوسه کشف شده در کنتاکی آمریکا نشان می دهد این منطقه که امروزه صدها کیلومتر با دریا فاصله دارد، زمانی محل زندگی کوسه ها بوده است. محققان طی کاوش های خود در غار Mammoth Cave ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

فسیل کوسه کشف شده در کنتاکی آمریکا نشان می دهد این منطقه که امروزه صدها کیلومتر با دریا فاصله دارد، زمانی محل زندگی کوسه ها بوده است.

محققان طی کاوش های خود در غار Mammoth Cave واقع در ایالت کنتاکی آمریکا بقایای ۲۰ کوسه ماقبل تاریخ را پیدا کرده اند. یکی از این یافته ها سر کوسه عظیمی است که ۳۳۰ سال میلیون سال پیش در این ناحیه می زیسته و دندانش هایش از دیواره آهکی بیرون زده بود.

در دنیای باستان سرزمینی که امروز به عنوان آمریکای شمالی شناخته می شود، اقیانوسی بوده که در آن کوسه ها و هزاران جانور آبزی دیگر زندگی می کرده اند. با گذشت زمان و افت سطح آب، رسوبات به سنگ آهک تبدیل شده و غار Mammoth Cave شکل گرفته است.

فسیل هایی که از آن دوران باقی مانده معمولا در دیواره های غار پنهان شده اند و از اینرو مشاهده دندان های بیرون زده کوسه پدیده بسیاری نادری است. فسیل هایی که در این کاوش کشف شده اند متعلق به دوران «می‌سی‌سی‌پی پسین» هستند. نکته حائز اهمیت این است که بخشی از سر کوسه و از جمله آرواره و چانه آن هم در دیواره حفظ شده اند. هرچند کشف دندان کوسه به شکل سالم چندان غیرمعمول نیست اما یافتن غضروف در قالب فسیل به خاطر بافت نرم آنها دستاورد قابل توجهی است.

این گروه پس از بررسی های اولیه طول آرواره را ۷۶.۲ سانتیمتر تخمین زده اند. این جانور به گونه ای از کوسه ها با عنوان Saivodus تعلق داشته که با طول حدود ۶ متر تقریبا به اندازه یک کوسه سفید امروزی بوده است.

محققان بر این باورند که در تاریخ کوسه های بسیار بزرگتری می زیسته اند که طول آنها به مراتب بزرگتر از همنوعان امروزی آنها بوده است. برای مثال در ۱۹۹۴ دو زیست شناس دریایی به نام های Patrick J. Schembri و Stephen Papson مدعی شدند که گونه ای از کوسه ها به نام « سی.مگالودون» تا ۲۵ متر رشد می کرده اند.

 

تماشا کنید: کشف گونه جدید کوسه راه رونده در اندونزی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی