ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ابداع فورد برای جلوگیری از سرقت رینگ: تولید خودرو با پیچ و مهره اختصاصی

سرقت چرخ خودروها یکی از اتفاقات بسیار بدی است که اخیرا در کشور ما بیش از پیش شایع شده است. شاید فکر کنید که این اتفاق مخصوص ایران است، اما باید گفت در کشورهای توسعه ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

سرقت چرخ خودروها یکی از اتفاقات بسیار بدی است که اخیرا در کشور ما بیش از پیش شایع شده است. شاید فکر کنید که این اتفاق مخصوص ایران است، اما باید گفت در کشورهای توسعه یافته نیز شاهد وقوع پدیده ای مشابه هستیم. برای نمونه در روزهای گذشته سرقت هر چهار چرخ یک دستگاه شورولت کوروت C8 در خیابان های دیترویت آمریکا خیلی خبرساز شده بود.

جلوگیری از سرقت رینگ

دزدیده شدن چرخ ها به این دلیل افزایش پیدا کرده که سیستم های ایمنی دیگر به راحتی اجازه سرقت خودرو را نمی دهند. به همین جهت سارقین به سراغ قطعات جدا شدنی مثل چرخ ها می روند.

شرکت فورد برای مقابله با این پدیده، شیوه ای نوین ابداع کرده است. در این شیوه یک نرم افزار الگویی را بر اساس صدای هر فرد استخراج می کند. در گام بعدی الگوی بدست آمده با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی به پیچ و مهره ای منحصر به فرد تبدیل می شود.

جلوگیری از سرقت رینگ

فورد می گوید مثل مردمک چشم یا اثر انگشت، صدای هر فرد نیز می تواند به عنوان یک شاخص بیومتریک منحصر به فرد برای تشخیص هویت عمل کند. بنابراین پیچ و مهره های ساخته شده با این روش، کاملا اختصاصی بوده و باید با آچارهای مخصوص خود باز شوند، از این رو امکان باز شدن آنها از طریق آچارها و ابزارهای معمولی وجود نخواهد داشت.

جلوگیری از سرقت رینگ

احتمالا برخی خواهند گفت امکان کپی برداری طرح الگوها با استفاده از موم وجود دارد. اما مهندسین فورد فکر اینجا را نیز کرده اند، چرا که عمق الگوها متغیر بوده و در صورت بیرون کشیدن موم از درون آنها، شکل اولیه موم از بین می رود. خودروساز آمریکایی افزوده در شیوه ابداعی قرار نیست لزوما الگوها از صدای مالکین استخراج شوند، بلکه می توان از هر طرح دلخواه – مثل شکل پیست مورد علاقه مشتریان یا اشکال دیگر – برای ساخت پیچ و مهره های اختصاصی بهره برد.

Ford-3D-Printed-Nuts (5)

هنوز مشخص نیست که کمپانی فورد از چه زمانی روش نوین خود را به کار خواهد گرفت، همچنین اعلام نشده سفارش پیچ و مهره های اختصاصی برای مشتریان چقدر هزینه در پی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی