ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استخراج آب از هوا
علمی

کارآمدترین سیستم استخراج آب آشامیدنی از هوا ابداع شد

همانطور که می دانید آب هست ولی کم است و به همین خاطر محققان همیشه در پی یافتن راه هایی برای استخراج آب هستند. یکی از منابع مد نظر محققان هوای اطراف ما است که ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۱:۳۰

همانطور که می دانید آب هست ولی کم است و به همین خاطر محققان همیشه در پی یافتن راه هایی برای استخراج آب هستند. یکی از منابع مد نظر محققان هوای اطراف ما است که حاوی مقادیری از رطوبت است. تبدیل این رطوبت به شکل آب مایع کار دشواری است اما متخصصان لابراتوار فیزیک کاربردی جان هاپکینز (APL) به روشی دست یافته اند که از تمامی سیستم های استخراج آب از هوا کارآمدتر است.

در سیستم جدید APL از مواد «چارچوب فلزی- آلی» یا MOF استفاده شده که از نظر سطح مقطع هیچ ماده دیگری به پای آنها نمی رسد. این مواد از طریق تجمع یون ها یا خوشه های فلزی شکل گرفته و به خاطر خواص فیزیکی و شیمیایی خاص نظیر جذب انتخابی مولکول ها مورد توجه قرار گرفته اند.

استخراج آب از هوا

مساحت سطح MOFها آنقدر زیاد است که اگر امکان از هم باز کردن تنها یک گرم از آنها وجود داشت، برای پوشاندن یک زمین فوتبال کفایت می کرد. همین ویژگی ها MOF را به انتخابی مطلوب برای جذب و ذخیره آب تبدیل کرده است.

پیش از این در پروژه های مطالعاتی زیادی از این مواد استفاده شده که در بهترین حالت به ازای هر کیلوگرم MOF دانشگاه برکلی به بازدهی  ۰.۱ لیتر و دانشگاه MIT به بازدهی ۰.۲۵ لیتری دست پیدا کرده اند. دستاورد محققان APL اما به مراتب بهتر از این پروژه ها است و آنطور که Zhiyong Xia، مدیر این پروژه می گوید چارچوب فلزی- آلی شناسایی شده توسط آنها در هر روز قابلیت استخراج ۸.۶۶ لیتر آب به ازای یک کیلوگرم MOF را دارد.

تیم مذکور برای تولید این نسخه بهینه از MOF بیش از ده مدل مختلف از چارچوب های فلزی- آلی را تجزیه و تحلیل کرده و شرایط اثر گذار بر آنها نظیر دما و رطوبت را مورد مطالعه قرار داده اند. هدف بعدی آنها بهینه سازی این سیستم است که در نهایت می تواند به تامین آب سالم در مناطقی منجر شود که از دسترسی به این مایع حیات در تنگنا قرار دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۵ بهمن ۱۳۹۸

    اونقدر از آزمایشگاه نرفتن بیرون ریش هاشون اینقدر بلند شده

  • ali_mlk
    ali_mlk | ۱۵ بهمن ۱۳۹۸

    درود بر چنین انسان هایی که واقعا آدم هم لذت میبره و هم شرمش میشه از خودش که چکار میکنه توی این دنیا

مطالب پیشنهادی