ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

یخچال های قطب جنوب
علمی

ثبت اولین ویدیو از اقیانوس زیر لایه های یخی قطب جنوب [تماشا کنید]

یخچال های قطب جنوب تاثیر چشمگیری روی تغییرات اقلیمی دارند و ذوب شدن آنها می تواند سطح آب اقیانوس ها را تا حد زیادی بالا ببرد. از اینرو پایش دائمی تاثیر گرمایش جهانی بر این ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

یخچال های قطب جنوب تاثیر چشمگیری روی تغییرات اقلیمی دارند و ذوب شدن آنها می تواند سطح آب اقیانوس ها را تا حد زیادی بالا ببرد. از اینرو پایش دائمی تاثیر گرمایش جهانی بر این مناطق اهمیت بالایی دارد اما این مطالعات به خاطر شرایط محیطی خشن کار ساده ای نیست. دانشمندان برای غلبه بر این مشکل یک زیردریایی خودکار به نام Icefin طراحی کرده اند که به سنسورهای شیمیایی، صوتی و بیولوژیکی مجهز بوده و توانایی فیلمبرداری از زیر یخچال ها را دارد.

تصاویر جالبی که این ماشین از نواحی زیر یخچال Thwaites در قطب جنوب ثبت کرده نخستین ویدیویی محسوب می شوند که از لایه های زیرین یک یخچال در جنوبگان به ثبت رسیده. Icefin با تکیه به بدنه مقاوم و ابزارهای پیشرفته به آسانی امکان مطالعه و اکتشاف مناطقی را دارد که دسترسی به آن برای محققان سخت است. وقتی از مناطق با محیط خشن صحبت کنیم منظورمان تنها قطب جنوب نیست بلکه نواحی خارج از کره زمین نظیر قمر انسلادوس در سیاره زحل و اقیانوس های زیر پوسته آن را نیز شامل می شود.

یافته های Icefin تنها به تصاویری جالب منتهی نشده و حقایقی شوکه کننده را از تاثیر گرمایش جهانی بر قطب جنوب به همراه دارد. به گفته این تیم تحقیقاتی روند ذوب یخ های این یخچال و نواحی اطراف آن طی سه دهه اخیر تقریبا دو برابر شده و ذوب یخچال Thwaites به تنهایی عامل ۴ درصد از بالا آمدن سطح آب دریاها است.

Britney Schmidt، دانشیار دانشگاه جورجیا و محقق اصلی پروژه Icefin درباره اهمیت Icefin در مطالعات می گوید:

 به Icefin افتخار می کنیم چون دریچه جدیدی را به روی مطالعه یخچال ها و لایه های یخی باز می کند. ما با استفاده از همین ابزار برای نخستین بار توانسته ایم کیلومترها پایین تر از سطوح یخی به اکتشاف پرداخته و لحظه ای شبیه به برداشتن نخستین قدم ها روی کره ماه را تجربه کنیم.

انتقال و راه اندازی Icefin در یکی از خشن ترین نواحی کره زمین با چالش های متعددی از جمله وزش بادهای شدید و سرمای استخوان سوزی همراه بود که گاهی اوقات به منفی ۳۰ درجه سانتیگراد هم می رسید. از همه اینها مهمتر ایجاد حفره ای به طول بیش از ۸۰۰ متر در لایه های یخی برای ارسال Icefin به درون اقیانوس بود که در نهایت به کمک دریلی از آب داغ انجام شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی