ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قربانیان کرونا
علمی

آمار قربانیان کرونا ویروس جدید در چین از تلفات سارس فراتر رفت

در هفته ای که گذشت چین رکورد تازه ای را به نام خود ثبت کرد؛ شمار افرادی که در این سرزمین به خاطر ابتلا به کرونا ویروس جدید جانشان را از دست دادند از تلفات ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

در هفته ای که گذشت چین رکورد تازه ای را به نام خود ثبت کرد؛ شمار افرادی که در این سرزمین به خاطر ابتلا به کرونا ویروس جدید جانشان را از دست دادند از تلفات شیوع سارس فراتر رفت؛ بیماری تنفسی فراگیری که دو دهه پیش از چین سر بر آورد و بسیاری را کام مرگ کشاند.

سارس و 2019-nCoV, هر دو با نام ویروس ووهان شناخته می شوند؛ جرم های توپی شکلی که هر دو از خانواده کرونا ویروس هستند. البته کرونا ویروس اشکال دیگری هم دارد که به صورت متداول باعث آلودگی و بیماری افراد می شوند اما مواردی نظیر سارس یا 2019-nCoV گونه جهش یافته ای از این ویروس هستند که اخیرا از حیوان به انسان انتقال یافته اند و می توانند باعث مرگ شوند.

تا دیروز بالغ بر ۱۷ هزار مورد ابتلا به کرونا ویروس جدید در داخل خاک چین گزارش شد و ۲۲ هزار مورد نیز مشکوک به این بیماری شناخته شدند. طبق آمارها ۳۶۱ نفر تاکنون بر اثر ابتلا به کرونا ویروس در چین به کام مرگ کشیده شده اند که این رقم بیشتر از ۳۴۱ نفر فوتی سارس در چین طی سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ است.

قربانیان کرونا

سارس تا پیش از اینکه تحت کنترل در بیاید بالغ بر ۸۰۰۰ نفر را در سراسر دنیا آلوده کرد و بیش از ۷۵۰ نفر را به کام مرگ کشاند (نرخ مرگ ۱۰ درصدی). در حال حاضر نرخ مرگ کرونا ویروس جدید در حدود دو درصد است و از آنجایی که علائم بیماری در بسیاری افراد مبتلا بروز نمی کند آمار مرگ بر اثر ابتلا به این ویروس از این هم پایین تر است اما حتی در اینصورت هم نباید فراموش کرد که کرونا ویروس جدید با سرعتی به مراتب بیشتر از سارس در حال شیوع است.

سازمان بهداشت جهانی گزارش داده که تا تاریخ سوم فوریه (۱۴ بهمن ماه) بالغ بر ۱۵۰ مورد ابتلا به کرونا ویروس جدید در بیش از ۲۰ کشور دنیا گزارش شده است. روز گذشته نیز مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا گزارش داده که تاکنون ۱۱ مورد ابتلا به این ویروس در این کشور ثبت شده است. این موارد نیز غالبا به افرادی مربوط می شد که پیشتر به نواحی آلوده چین سفر کرده بودند هرچند که مواردی از ابتلای فرد به فرد در آمریکا نیز مشاهده شده است.

تاکنون ۱۵۰ نفر در خارج از خاک چین به کرونا ویروس جدید مبتلا شده اند

روز یکشنبه این هفته نیز فیلیپین گزارش داد که فرد ۴۴ ساله ای بر اثر ابتلا به این ویروس درگذشته است و به این ترتیب نخستین مرگ بر اثر کرونا در خارج از خاک چین رقم خورد.

همین حالا که این مطلب را می خوانید دانشمندان سراسر دنیا در حال تحقیق در مورد این ویروس و بررسی منشاء احتمالی آن هستند. شواهدی به دست آمده که نشان می دهد شیوع این ویروس از اوایل آذر ماه آغاز شده؛ یعنی چند ماه قبل از برآوردهای اولیه!

در تحقیقی دیگر دانشمندان تلاش دارند که ثابت کنند این بیماری از خانواده نزدیک سارس است و منشاء آن خفاش ها بوده اند. شواهد امیدوارکننده ای هم بدست آمده که نشان می دهد با داروهای ضدویروسی فعلی میتوان موارد ابتلای جدی به کرونای جدید را درمان کرد و دست کم دوازده آزمایشگاه مختلف در سراسر دنیا تمام امکانات خود را به کار گرفته اند تا واکسن این بیماری مهلک را بسازند کما اینکه پیشتر یک شرکت آمریکایی اعلام کرده موفق به چنین کاری شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی