ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

دنا پلاس اتوماتیک به خط تولید رسید؛ مشخصات فنی، آپشن ها، قیمت و شرایط فروش

در انتهای سال 95 دنا پلاس توسط ایران خودرو معرفی شد و در تاریخ 12 اردیبهشت 96 خط تولید آن افتتاح شد. دنا پلاس، فیس لیفت خودروی دنا ایران خودرو است با سطح امکاناتی بیشتر. حدود ...

سبحان نظری
نوشته شده توسط سبحان نظری | ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۵

در انتهای سال 95 دنا پلاس توسط ایران خودرو معرفی شد و در تاریخ 12 اردیبهشت 96 خط تولید آن افتتاح شد. دنا پلاس، فیس لیفت خودروی دنا ایران خودرو است با سطح امکاناتی بیشتر. حدود دو سال پیش ایران خودرو خبر از همکاری با کمپانی پانچ بلژیک، برای ساخت دنا پلاس اتوماتیک داد.

پس از بازگشت تحریم های خودروسازی، خبری از این خودرو منتشر نشد تا اینکه خبرگزاری رسمی ایران خودرو، ایکوپرس، اعلام کرد بزودی دنا پلاس اتوماتیک با گیربکس شش سرعته به بازار عرضه خواهد شد. سرانجام در دهه فجر بهمن مال 1398 عرضه این خودرو به بازار نهایی و خط تولید این خودرو امروز طی مراسمی رسما افتتاح شد.
عرضه دنا پلاس اتوماتیک در حالی رخ می دهد که این خودرو نسخه فیس لیفت و به روز رسانی شده دنا بوده و جالب اینجاست که دنا ایران خودرو منسوخ نشده و همچنان خط تولید آن وجود دارد.

دنا پلاس از ظاهر بروز تری برخوردار بوده و استقبال قابل قبولی هم از این خودرو در بازار شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی جامع داشته باشیم بر نسخه پیشرفته تر این خودرو یعنی دنا پلاس اتوماتیک:

طراحی خارجی

چه نسخه اصلی دنا و چه پلاس آن، طراحی خوبی دارند. با کمی واقع بینی متوجه می شویم که دنا در طراحی ظاهری یک سر و گردن از سایر اعضای خانواده ضعیف و کوچک ایران خودرو و حتی باقی محصولات ساخت داخل بالاتر قرار دارد. گرچه همین جمله به خودی خودش غم انگیز است، اما در هر صورت دنا را به روز تر می دانیم. اکنون کمی بیشتر دقت می کنیم:

طراحی خوب دنا بیشتر در نمای روبه روی آن متمرکز می شود. بدنه دنا در نمای قائم جلو، از بالا، با انحنای خوب کاپوت شروع می شود، به نقطه عطف آن یعنی جلوپنجره و چراغ ها در وسط می رسد و تا به سپر و چراغ های زیر سپری ختم می شود. انحنای کاپوت همخوانی خوبی با سایر اقلام نمای روبه روی آن دارد و دنا را کمی فربه تر نشان می دهد. چراغ ها، به لطف جزئیات و پرداخت با سلیقه تری از طراحان در سطح خوبی قرار دارند که در نسخه پلاس دی لایت ها باعث زیبایی بیشتر آن می شود. البته این تغییرات فقط در جنبه ظاهری خلاصه نمی شوند بلکه شاهد بهبود نوردهی دنا در شب نیز هستیم. در ارتباط سپر و جلوپنجره هم اضافه می کنیم که فرم ذوزنقه ای انتخاب خیلی خوبی است و جای بحث زیادی را در نمای روبه رو باقی نمی گذارد جز اینکه دنا از جلو، به نسبت خودش زیباست.

ساخت خودروهای داخل به منزله سخن از هر دری است و صحبت در مورد اصالت و کانسپت به مثابه شوخی بی مزه ای است که متاسفانه همچنان ادامه دارد. اما حداقل انتظار داریم علی رغم بی ارتباطی محصولات خودروهای داخلی به هم، در یک محصول شاهد ارتباط اجزای مختلف آن با همدیگر باشیم! دنا در نمای جانبی اصلا در حد چهره روبه روی آن نیست و ساختار طراحی خود را خیلی زود میبازد. از زاویه جانبی، دنا پلاس اتوماتیک بیشتر شبیه به محصولات سایپا است تا ایران خودرو. در کهن الگوهای سمند و پژو، شاهد بودیم که بدنه از نمای جانبی کشیده تر و کم ارتفاع تر بود یا حداقل اینطور به نظر می رسید اما دنا با احتساب رینگ های بسیار معمولی آن، در نمای جانبی هیچ جذابیت خاصی ندارد، حتی ساختار استخوانی تر برادران پیرش را هم از دست داده است. گرچه در نسخه پلاس، خط جدیدی به چشم می خورد که به قولی چهره دنا را به روز تر کرده، اما متاسفانه باز هم با کمی دقت، متوجه سخنی تازه از در جدیدی میشویم. از هر زاویه ای به خط جانبی دنا پلاس اتوماتیک بنگرید، نمی توانید ارتباطی به دست آورید. حداقل می توانست این خط از گلگیر یا چراغی شروع، یا به گلگیرهای جلو ختم شود، یا مثلا از دستگیره های درب عبور کند و یا به هر طریقی ارتباطی با طراحی کلی خودرو داشته باشد. اما ظاهرا دستور به چپاندن بوده و بس.

به نمای انتهایی خودرو می رسیم. از این زاویه ترکیبی از طراحی خوب و بد را شاهدیم. نکته منفی ارتباط با نمای جانبی و نکته مثبت شباهت به نمای جلوست. همچنان دنا پلاس از پشت مشابه منظر کناری کمی با ارتفاع به نظر می رسد. شاید اگر سپر کمی به پایین تر ادامه میافت مشکل تا حدی برطرف می شد. با این وجود طراحی چراغ ها خوب است و مهم تر از آن، قوس پایین چراغ ها، دقیقا با قسمت متناظر آن در جلو هماهنگی دارد. ذوزنقه جلوپنجره را به خاطر دارید؟ وارونه آن را در انتها دنا یعنی محل قرار گیری پلاک می بینیم که اتفاق مثبت و خوشحال کننده ای است.

در حالت کلی و به عنوان یک محصول کامل با توجه به قیمت، ظاهر خارجی دنا پلاس و در نسخه کامل تر آن یعنی پلاس اتومات، نمره ی متوسطی می گیرد، اما اگر نگاهی به سایر محصولات تولید داخل بیندازیم، متاسفانه باید دنا را به دلیل پیشرفت قابل توجه اش تشویق هم کنیم و آن را خودرو ای زیبا بدانیم.

فضای داخلی دنا پلاس اتوماتیک

با ورود به کابین دنا پلاس، اول از همه پس از نشستن بر صندلی ها (که چرم نیستند)، راحتی آن ها جلب توجه می کند که نکته مثبتی است. نفوذ صدا به داخل کابین از مشکلات دنا بوده که در نسخه پلاس، تا حدی بر طرف شده و در نسخه اتومات نیز بهبود وضعیت ادامه یافته است. به غیر از آن تغییرات کمی در پلاس به چشم می خورد. البته هموطنان عزیز ثابت کرده اند که به سانروف علاقه ویژه ای دارند که متاسفانه این آپشن با توجه به مشکلات اخیر صنعت خودروسازی نیز برداشته شده و نه تنها در نسخه اتومات که در نسخه معمولی دنا پلاس نیز دیگر خبر از سانروف نیست. همچنین متریال و کیفیت تجهیزات داخلی پایین نیست و در حد قابل قبولی قرار دارد. در کل کابین پلاس هم خوب است هم معمولی. پیشرفت محسوسی در طراحی کلی داشبورد و اقلام وابسته به آن نظیر نمایشگر وسط (و اضافه شدن دوربین عقب)، پشت آمپر و نورپردازی زیر آن دیده می شود. ازین جهت این پیشرفت را در محصولات داخل، مثبت ارزیابی می کنیم. اما معمولی چون هنوز به عنوان محصول مستقل تا رسیدن به نقطه ی جذابیت فاصله قابل توجهی دارد و همه چیز متوسط ولی کافی است.

بد نیست به تریم چوب هم اشاره شود. اینکه انتخاب رنگ چوب که هیچ ارتباط و ترکیبی با سایر قسمت های کابین ندارد باعث زیباتر شدن نمای داخلی شده یا خیر، را به خودتان میسپاریم و یادآوری می کنیم که ممکن است با همین همرنگی اندک، بیاد تجربه رانندگی با سمند یا خانواده پژو پارس بیافتید، که باز هم دلپذیر بودن یا نبودن آن را به خودتان واگذار می کنیم. اما باورتان بشود یا نه، قرار بوده همین چند تکه رنگ نشان از اصالت و میراث سنگین سمند و ایران خودرو باشد.

اکنون نگاهی به فضای سرنشینان عقب و جلو میاندازیم. متاسفانه نتیجه مطلوبی به دست نمی آید. جالب است بدانید که فاصله دو محور دنا پلاس اتوماتیک 2671 میلی متر است یعنی 41 میلی متر بیشتر از تندر پلاس، با این وجود فضای سرنشینان هم در عقب و هم در جلو، به شکل عجیبی ناکافی و نامساعدتر است. جای تامل دارد که طراحان دنا چطور به چنین دستاوردی رسیده اند. صندوق عقب دنا 500 لیتر گنجایش دارد که باز هم از صندوق تندر 90 پلاس کوچک تر است. اما فضایی کافی برای مسافرت و مصرف خانوادگی است.

قوای محرکه دنا پلاس اتوماتیک

دنا پلاس در نسخه معمولی مجهز به موتور EF7 است. قوه محرکه ای که تجربه قرارگیری درون کاپوت محصولات مختلفی را داشته است. صرفا جهت یادآوری، EF7 مجهز به چهار سیلندر با آرایش خطی با 16 سوپاپ است، که حجم دقیقِ 1646 سی سی از مخلوط سوخت و هوا را منفجر می سازد. دستاورد آن 113 اسب بخار توان و 155 نیوتن متر گشتاور است. با چنین ارقامی با احتساب جرم 1258 کیلوگرمی خودرو می توان به شتاب صفر تا صد حدود 14 ثانیه یا بیشتر رسید که این عدد توسط ایران خودرو 12 ثانیه اعلام شده است. همچنین حداکثر سرعت دنا پلاس 190 کیلومتر بر ساعت برآورد شده است. اعداد فنی دنا و دنا پلاس که کاملا مشابه اند، اصلا روی کاغذ جذاب نیستند.
نسخه توربو دنا پلاس مجهز به موتور EF7 TC بوده که حجم دقیقی برابر با 1650 سی سی دارد. حداکثر توان این موتور توربو 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن نیز 215 نیوتن متر در 2200 - 4800 دور در دقیقه است. حداکثر سرعت دنا پلاس در نسخه توربو افزایش یافته و به عدد 205 کیلومتر بر ساعت رسیده است.

گیربکس چینی در سینه دنا پلاس اتوماتیک

در خصوص ویژگی متمایز کننده این خودرو با دیگر محصولات لاین دنا یعنی جعبه دنده آن باید گفت که بنا بر ادعای ایران خودرو، یک گیربکس اتوماتیک عادی یا AT شش سرعته دنا پلاس اتوماتیک را همراهی می کند. انتظار می رفت با توجه به مشکلات اخیر کشور در حوزه صنعت خودروسازی، ایران خودرو موفق به عرضه این مدل نشود اما این فعال خودروسازی با همکاری کمپانی پانچ بلژیک، دنا پلاس اتوماتیک مجهز به موتور تنفس طبیعی را در خرداد ماه 98 پیش فروش کرده است.

پس از وضع تحریم های یکجانبه آمریکا به نظر می رسد که گیربکس این خودرو توسط یک شرکت چینی تامین شده باشد.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

مطابق اندازه گیری های صورت گرفته، دنا پلاس اتوماتیک می تواند در کمتر از 10 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. شش سرعته بودن و بهینه بودن نسبت دنده ها، از مزایای این گیربکس در مقایسه با انواع چهار سرعته قدیمی است که تاکنون در محصولات پژو شاهد بودیم. مبدل گشتاور به روز و مدرن استفاده شده در گیربکس اتوماتیک شش سرعته، ظرفیت شتاب گیری مناسب، شیب پیمایی قوی و قابلیت کشش بالایی را در دنا پلاس اتوماتیک ایجاد کرده است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

ایران خودرو عنوان می کند که گیربکس شش سرعته در نظر گرفته شده برای دنا پلاس اتوماتیک، مناسب شرایط آب و هوایی ایران توسعه داده شده و کالیبراسیون مجدد در سطح خودرو و موتور، سبب ارتقای بیشتر بازدهی و همچنین کاهش مضاعف مصرف سوخت شده است. در این جعبه دنده اتوماتیک، مبدل انتقال حرارت روغن به آب گیربکس 8 سرعته به کار رفته که ظرفیت بالاتری دارد و بهتر می تواند قطعات گیربکس را در تعامل با روغن گیربکس نگه دارد. طراحی مناسب سیستم تعویض دنده و استفاده از سردسته دنده زیبا به منظور افزایش جذابیت ظاهری کابین این خودروی لوکس اتوماتیک از دیگر ویژگی‌های این محصول است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

در انتهای این بخش توصیه می شود که اگر تمایل به خرید این خودرو در نسخه مجهز به موتور EF7 دارید حتما پیش از خرید در مورد وضعیت تعمیرات این موتور تحقیق کنید. استهلاک سریع و پیشبینی نشده، روغن ریزی، مشکلات دسته موتور، مشکلات متعدد برق رسانی، طفره رفتن مکانیک ها از تعمیر موتور و مسائل اینچنینی از جمله نقل قول های رایج صاحبان موتورهای EF7 است.

تجهیزات ایمنی رفاهی دنا پلاس اتوماتیک

سانروف، سیستم مالتی مدیا جدید، دوربین دید عقب و آنتن کوسه ای اصلی ترین تغییرات دنا در نسخه فیس لیفت شده خود یعنی دنا پلاس بوده و در بخش ایمنی هم برای سر نشینان جلو 4 عدد ایربگ در نظر گرفته شده است که دو عدد به صورت جانبی عمل خواهند کرد. اما متاسفانه ایران خودرو در بیانیه های اخیر خود خبر از حذف بسیاری از آپشن ها و تجهیزات دنا پلاس داده و بر همین اساس فعلا خبری از فرمان کمکی برقی، کیسه های هوای جانبی جلو، سیستم کنترل پایداری و سانروف به صورت فابریک در دنا پلاس اتوماتیک نیست.

به پاس اهمیت دادن سازندگان داخلی به تجهیزات رفاهی برای اولین بار در تاریخ خودروسازی کشورمان، تجهیزات دنا پلاس اتومات که فعلا در دسترس علاقه مندان این خودرو است را با جزئیات لیست می کنیم:

استاندارد آلایندگی یورو 4
ترمز "ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو دیسکی خنک شونده - ترمز عقب دیسکی"
کیسه هوای ایمنی  ایربگ 2 عدد (راننده و سرنشین جلو)
فرمان "هیدرولیک - مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث موبایل و کروز کنترل"
سیستم تهویه "تنظیم اتوماتیک - کانال تهویه برای سرنشینان عقب"
سیستم صوتی "دارای مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS) و بلوتوث موبایل - بلندگوهای جلو و عقب - تیوتر"
چراغها "چراغ جلو دارای لامپ LED و طرح نئون و چراغ روز (Day Light) - چراغ جلو و عقب جدید - چراغ مه شکن جلو و عقب - چراغ نقشه خوان - چراغ خطر سوم - چراغ داخل داشبورد - چراغ ‏های سقفی جلو و عقب - چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام سوار و پیاده شدن - تنظیم زاویه نور چراغ ‏های جلو از داخل"
آینه‌ها "طرح جدید آینه های جانبی - آینه های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک - آینه چراغ دار روی آفتابگیر سمت شاگرد"
شیشه ها تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی
تزئینات تریم تک رنگ (مشکی) - قطعات دکوراتیو طرح چوب - دستگیره های درب ها به رنگ کروم - نوار کرومی دور شیشه درب ها - تودوزی مخمل - کف پوش موکتی
تجهیزات ایمنی "سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) - سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز - دوربین دید عقب - هشداردهنده موانع عقب - سیستم عیب یابی هوشمند ( مالتی پلکس ) - قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی - کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع "
رینگ و لاستیک آلومینیومی 15
صندلی "جابجایی صندلی راننده و سرنشین جلو بصورت تمام برقی (8 حرکته) - امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (Isofix) - پشت سری صندلی های جلو با تنظیم ارتفاع و زاویه - دسترسی به صندوق عقب از داخل _ زیر آرنجی جلو و عقب"
سایر تجهیزات تغییر استایل جانبی خودرو(درب‌ها به همراه شیشه لچکی عقب، دستگیره‌ها، گلگیرها و آینه ‏های جانبی)، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم کنترل بخار بنزین

لازم به ذکر است که تجهیزاتی از این خودرو که حذف شده اند در جدول بالا حضور ندارد.

قیمت و شرایط فروش دنا پلاس اتوماتیک

شرایط فروش و قیمت دنا و دنا پلاس در نسخه های تنفس طبیعی و توربو در طی چندماه گذشته بارها تغییر کرده است. ایران خودرو 18 خرداد 1398، پیش فروش «دنا پلاس اتوماتیک» را آغاز نمود.

بر اساس بخشنامه فروش ایران خودرو، دنا پلاس اتوماتیک از فروردین ۱۳۹۹ به دست مشتریان می رسد. همچنین برای ثبت نام این سدان اتوماتیک به ۸۰ میلیون تومان پیش پرداخت نیاز است.

پیش فروش دنا پلاس اتوماتیک ۱۸ خرداد ۹۸

جمع بندی و رقبا

دنا حرکت بر روی مرز امید است. دنا در ظاهر و امکانات از تندر رقابت را خواهد برد و نسبت به رقبای چینی ای همچون برلیانس H330 تجهیزات بیشتری دارد و فراموش نکنید که در زمان فروش بدون شک افت قیمت کمتری نسب به چینی ها خواهد داشت. هرچند کاملا برایمان روشن است که دنا و دنا پلاس نسخه های تقریبا شکست خورده جایگزینی سمند هستند، چرا که اکثر اقدامات افزایش سطح امکانات و ارتقای ظاهر با مهندسی ضعیف، در بعد فنی، اثر سوء گذاشته اند که بقدر کافی به آن پرداخته شد. با وجود این همچنان دنا پلاس به خصوص در نسخه اتومات می تواند تبدیل به محبوب ترین محصول تولید داخل شود؛ نه برای ظاهر بروز و سطح امکانات آن، بلکه، به امید اندکی که ایجاد می کند. امیدی که می توانست حداقل با تداعی معنی فیس لیفت و حذف دنا و سمند، یا حداقل با قیمتی کمی منطقی تر، زنده بماند.

دنا پلاس اتوماتیک

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • GHAEM
    GHAEM | ۲۳ بهمن ۱۳۹۸

    اصلا ارزش خرید نسبت به قیمت نداره فقط ظاهر داره باطنش ناامید کنندس

مطالب پیشنهادی