ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی کوتاه: روح سامورایی در کالبد تویوتا کمری TRD مدل 2020

از سال 1982 میلادی که در آن برای نخستین بار از تویوتا کمری رونمایی شد، موارد زیادی درباره این خودرو تغییر کرده است و تویوتا کمری دیگر مضحکه عام و خاص قرار نمی‌گیرد؛ به ویژه با ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

از سال 1982 میلادی که در آن برای نخستین بار از تویوتا کمری رونمایی شد، موارد زیادی درباره این خودرو تغییر کرده است و تویوتا کمری دیگر مضحکه عام و خاص قرار نمی‌گیرد؛ به ویژه با وجود نسخه XSE و پیشرانه V6، تویوتا کمری به یک سدان میان-سایز مهیج برای افراد غیرحرفه‌ای بدل شده است.

با این وجود، در صورت رانندگی با نسخه TRD هیجان کار دوچندان خواهد شد. البته باید بدانید که  تویوتا کمری TRD به پیشرانه‌ای قدرتمندتر مجهز نشده است، بلکه مهندسان در این خودرو به سراغ بدنه و سیستم تعلیق رفته‌اند تا علاوه بر ایجاد ظاهری متفاوت، سواری اسپرت‌ و دقیق‌تری را به آن اعطا کند.

ظاهر تویوتا کمری TRD 2020 نسبت به سایر رقبا خشن‌تر و تهاجمی‌تر به نظر می‌رسد. رینگ‌های 19 اینچی TRD، جلوپنجره با ادوات مشکی براق و تزیینات فضای داخلی قرمز رنگ، از جمله به روز رسانی‌های ظاهری صورت گرفته در نسخه TRD تویوتا کمری به شمار می‌آید. اسپویلر عقب نیز گرچه چندان زیبا و مناسب به نظر نمی‌رسد اما با این حال، شمایل اسپرت و مهیجی را برای خودرو رقم زده است.

فضای داخلی کمری TRD نیز دستخوش تغییراتی شده که ارتقا کلی کیفیت ساخت، صندلی چرمی با تزیینات و دوخت قرمز رنگ و همچنین لوگوی TRD بر روی پشت‌سری‌ها، از جمله این تحولات به شمار می‌روند.

البته صندلی‌های کمری TRD چندان راحت نیستند و احساس می‌شود که فقط بر روی آنها نشسته‌اید و نه درون آنها؛ با این وجود، به طور کل باید اذعان کرد که کابین تویوتا کمری TRD از متریال بسیار با کیفیت ساخته شده و مرغوبیت آن را بالات رفته است.

در بخش فنی تویوتا به جای آنکه به سراغ پیشرانه‌های توربوشارژ با حجم کمتر برود، ترجیح داده همان موتور v6 حجم 3.5 لیتری را در نسخه TRD نیز به کار بگیرد.

این پیشرانه که در مدل‌های XSE و XLE نیز موجود است، قادر به تولید 301 اسب بخار قدرت و 362 نیوتن متر گشتاور خواهد بود. یکی گیربکس 8 سرعته اتوماتیک نیز نیروی حاصل را به سوی چرخ‌های جلو انتقال خواهد داد.

شتاب صفر تا صد 5.9 ثانیه و غرش گوش‌نواز اگزوز هیجان رانندگی با کمری TRD را به نحو مطلوبی بالا برده و سیستم تعلیق متحول شده (تعلیق جلو 44 درصد و تعلیق عقب 67 درصد سفت‌تر شده) به همراه کمک فنرهای ویژه TRD و کاهش ارتفاع 0.6 اینچ، موجب افزایش چسبندگی جانبی خودرو شده است.

با این تفاسیر تویوتا کمری TRD برای عبور پرسرعت از جاده‌های پر پیچ و خم کاملا آماده بوده و اینجا دیگر از آن تکان‌های عرضی بدنه و هندلینگ نه‌چندان اسپرت نسخه‌های عادی اثری دیده نخواهد شد.

تویوتا کمری TRD در مسیرهای مستقیم بسیار چالاک و در پیچ ها کاملا استوار عمل می‌کند. دیسک ترمزهای 12.9 اینچی (1 اینچ بزرگتر از معمول) به همراه کالیپر ترمزهای دو پیستون وظیفه خود را با دقت تمام به انجام می رسانند و خودرو را سر موقع از حرکت باز می‌دارند.

تویوتا کمری

البته گرچه تویوتا کمری TRD با سامانه انتقال نیروی دیفرانسیل‌ جلو به خوبی برخی رقبای دو-دیفرانسیل و یا دیفرانسیل عقب عمل نمی‌کند، اما با این حال، کارکرد این خودرو اسپرت به ویژه درون پیست بسیار رضایت‌بخش است.

علی رغم وجود تغییراتی در سیستم تعلیق و تمایلات اسپرت آن، در اینجا همچنان با یک تویوتا کمری طرف هستیم که سواری نسبتا ساکت، راحت و متقاعدکننده‌ای را از خود در جاده های شهری به نمایش می‌گذارد؛ حتی در حالت رانندگی اسپرت که سفتی فرمان بیشتر شده و واکنش پیشرانه نسبت به فشردن پدال گاز دقیق‌تر می‌شود نیز سواری کمری نه خشک و نرم به نظر می‌رسد. در حالت اکو و نرمال نیز سفتی سیستم تعلیق کاهش می‌یابد و سواری آرامش‌بخش‌تری را از کمری تویوتا کمری TRD شاهد هستیم.

برخی تجهیزات ایمنی فناورانه نظیر: هشدار برخورد از جلو، دستیار رانندگی بین خطوط، کروز کنترل تطبیق‌پذیر و نوربالای خودکار در این خودرو به کار گرفته شده که امنیت سرنشینان آن را تضمین می‌کند. مصرف سوخت تویوتا کمری TRD نیز در جاده و شهر به ترتیب برابر 7.6 و 10.7 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.

امکان دارد فقدان پیشرانه قوی‌تر در قیاس با نسخه‌های معمولی عاملی باشد که بعضی افراد را نسبت به خرید این خودرو دچار تردید و یا انصراف کند اما باید بدانید که تویوتا کمری TRD تنها سدان اسپرت V6 است که با قیمت 31,995 دلار در این بخش بازار یافت می‌شود.

تویوتا کمری

در پایان باید به اطلاع برسانیم که ارتقای عملکرد سیستم تعلیق مهمترین نقطه قوت کمری TRD به شمار می‌رود؛ همچنین بهبود مواردی همچون: فرمان‌پذیری، ترمزگیری، ظاهر تهاجمی‌تر، سواری نسبتا راحت و ایمنی بالا، از دیگر نکات مثبت تویوتا‌ کمری TRD به شمار می‌روند. در واقع محصول نهاییِ فرایند اسپرت‌سازی تویوتا کمری، یک خودرو سرزنده و شاداب به حساب می‌آید که همچنان ریشه‌های اصلی خود را حفظ کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ali_mlk
    ali_mlk | ۱۸ بهمن ۱۳۹۸

    واقعا افسوس که طراحان تویوتا کمی بد سلیقه هستن و با ظاهر روز جلو نمیرن

مطالب پیشنهادی