با گیاهان آپارتمانی آشنا شوید که برای سلامت ما مفید هستند

با گیاهان آپارتمانی آشنا شوید که برای سلامت ما مفید هستند

فرمالدهید، کربن مونوکسید، تریکلر اتیلن و آمونیاک، سموم خطرناکی هستند که همگی در هر خانه ای پیدا می شوند. اما خوشبختانه ما حامیان بزرگی در کنار خود داریم که همه ی تلاش خود را برای حفظ ما از این سموم می کنند. این حامیان همان گیاهان آپارتمانی هستند که می توانند تا حدود ۹۰ درصد این آلاینده ها و مواد شیمیایی را به خود جذب کنند. در واقع تحقیقات ثابت کرده گیاهان آپارتمانی صرفاً تزئینی و برای زیباتر کردن فضای خانه های ما نیستند.

در ادامه با ۱۵ گیاه آپارتمانی زیبا آشنا خواهیم شد که برای سلامت ما هم بسیار مفید هستند.

۱- گل یاس (Jasmine)

گیاهان آپارتمانی مفید برای سلامت

گل یاس تأثیر زیادی بر سلامت روان ما دارد. از این گیاه ماده ی شیمیایی ای تولید می شود که اضطراب را رفع می کند، نوسانات خلقی را برطرف می کند و کیفیت خواب را بالا می برد. این ماده در مقادیر زیاد، ایمنی بدن را بالا می برد و حتی می تواند میل جنسی را افزایش دهد.

۲- گیاه گندمی (Spider Plant)

گیاه گندمی دشمن سرسخت فرمالدهید، کربن مونوکسید و دیگر ناخالصی های سمی ای است که در هوا وجود دارند. این آلاینده ها می توانند از طریق ساک های کاغذی، کاغذهای مومی، پوشک بچه، تخته های چندلایه و پارچه های الیاف مصنوعی به هوا راه پیدا کنند. اگر به نگهداری از گل و گیاه وارد نیستید، گیاه گندمی بهترین انتخاب برای شما است چون به مراقبت و رسیدگی زیادی نیاز ندارد.

۳- گل صلح (Peace Lily)

گل صلح گیاه بسیار مناسبی برای تزئین خانه است، چون در تابستان ها گل های سفید زیبایی می دهد، اما این تمام کاری نیست که از این گیاه زیبا برمی آید. گل صلح تأثیر زیادی در از بین بردن آلاینده های هوا دارد، به طوری که آمونیاک، فرامالدهید و تریکلر اتیلن را به خود جذب و هوای محیط داخل را تمیزتر می کند.

۴- گیاه زبان مادرشوهر (Snake Plant)

گیاه زبان مادرشوهر برای اتاق خواب بسیار مناسب است چون کیفیت هوای داخل را افزایش می دهد. این گیاه همه ی انواع سموم از جمله تریکلر اتیلن، فرمالدهید، تولوئن، بنزن و زیلین را از بین می برد. برای به حداکثر رساندن کار تصفیه، احتمالاً به بیشتر از یک گیاه نیاز خواهید داشت. گیاه زبان مادرشوهر را یکی از راحت ترین گیاه ها از نظر مراقبت و رسیدگی می دانند. این گیاه نور غیر مستقیم را دوست دارد.

۵- رزماری (Rosemary)

رزماری را بیشتر به عنوان یک گیاه دارویی می شناسند که باعث بهبود تمرکز و حافظه می شود. از این گیاه برای تسکین درد عضلات و تقویت دستگاه ایمنی و سیستم های گردش خون هم استفاده می شود. شما می توانید از برگ تازه ی این گیاه در غذاهای خود استفاده کنید.

۶- پاپیتال (English Ivy)

پاپیتال تا ۹۰ درصد از قارچ های موجود در هوا را از بین می برد که می توانند باعث آلرژی شوند. این گیاه به افراد مبتلا به آسم هم کمک می کند شب ها بهتر نفس بکشند و خواب آسوده تری داشته باشند. مراقب باشید که بچه ی کوچک یا حیوان خانگی تان آن را نخورد چون پاپیتال در صورت خورده شدن گیاهی سمی است.

۷-  اسطوخودوس (Lavender)

اسطوخودوس _ گیاهی که از خاصیت خوشبوکنندگی برخوردار است – کمک زیادی به رفع اضطراب و بی خوابی می کند و بی قراری، عصبیت، اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد.

۸- آلوئه ورا (Aloe vera)

آلوئه ورا به تأثیرات شفابخشش معروف است، پوست تحریک یافته را تسکین می دهد و مرطوب می کند و سوختگی، آفتاب سوختگی، سرمازدگی، پسوریازیس و حتی تبخال را درمان می کند.

۹- پوتوس (Golden Pothos)

پوتوس تأثیر زیادی در حذف مواد شیمیایی ای مثل تریکلر اتیلن از هوا دارد، ماده ای که بیشتر در چسب، رنگ و مواد شوینده وجود دارد. پوتوس از آن دست گیاهان جان سخت محسوب می شود، به همین دلیل اگر هنوز به نگهداری از گل و گیاه وارد نشده اید، پوتوس گزینه ی خوبی برای شروع محسوب می شود.

۱۰- فیکوس (Rubber Plant)

گیاه فیکوس هر چه بیشتر رشد می کند اندازه ی بزرگ تری پیدا می کند، گرچه رسیدگی به آن کار دشواری نیست. برگ های بزرگ این گیاه همه ی مواد سمی موجود در هوا را به خود جذب می کنند، به همین دلیل پاک کردن گرد و غبار برگ هایش را نباید فراموش کنید.

۱۱- بروملیاد (Bromeliads)

گیاه بروملیاد تا حدود ۹۰ درصد از مواد شیمیایی سمی موجود در هوا مثل بنزن را به خود جذب می کنند. این گیاه باید در مکانی پرنور و آفتابی نگهداری شود.

۱۲- ژربرا (Gerbera)

تحقیقات نشان داده گل ژربرا بهترین گیاه برای حذف بنزن از هوای داخل و تولید اکسیژن در طول شب محسوب می شود. این مسأله به کسانی که از بی خوابی و مشکل وقفه تنفسی در خواب رنج می برند کمک می کند.

۱۳- سرخس بوستون (Boston Fern)

سرخس بوستون را یک رطوبت ساز طبیعی هوا می دانند. این گیاه به تصفیه شدن هوا و مقابله با فرمالدهید و دیگر سموم موجود در آن کمک می کند. رسیدگی به سرخس های بوستون بسیار ساده است و آن ها نور غیر مستقیم خورشید را ترجیح می دهد. تنها کاری که باید انجام دهید است که خاک گیاه را هر روز بررسی کنید تا از مرطوب بودن آن مطمئن شوید.

۱۴- آزالیا (Azalea)

آزالیا علاوه براینکه یک گل رنگارنگ و زیبا است، با جذب مواد شیمیایی مضر، کیفیت هوای داخل را بهبود می بخشد. از مرطوب ماندن خاک آزالیا مطمئن شوید چون این گیاه محیط های مرطوب را دوست دارد.

۱۵- فیلودندرون (Philodendron)

فیلودندون به توانایی اش در فیلتر کردن مواد شیمیایی سمی مثل زیلین و فرمالدهید از هوا مشهور است. این گیاه مکان های کم نور را دوست دارد و به مراقبت و رسیدگی زیادی نیاز ندارد. اما اگر توسط کودکان کم سن و سال و حیوانات خورده شود ممکن است خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید:

هوای خانه های ما از هوای بیرون آلوده تر است

۱۱ خطر پنهان در گوشه و کنار خانه که سلامتی ما را تهدید می کند

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • شهروز بهمن ۱۷, ۱۳۹۸

    چند تایی از این گیاهان برای سگ و گربه‌ها کشنده هستند صاحب‌های سگ و گربه‌های خونگی باید بهش توجه کنند لیستش تو نت هست