ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرم های شب تاب
علمی

نور خیابان ها و منازل عامل گمراهی کرم های شب تاب؛ خطر انقراض در پیش است

طبق پژوهشی که نتایج آن در نشریه Bioscience منتشر شده هم اکنون بالغ بر ۲۰۰۰ گونه مختلف کرم شب تاب روی زمین وجود دارد اما جمعیت این حشرات به خاطر آلودگی نور مصنوعی، استفاده بی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

طبق پژوهشی که نتایج آن در نشریه Bioscience منتشر شده هم اکنون بالغ بر ۲۰۰۰ گونه مختلف کرم شب تاب روی زمین وجود دارد اما جمعیت این حشرات به خاطر آلودگی نور مصنوعی، استفاده بی رویه از آفت کش ها و کاهش محدوده سکونت شان رو به کاهش است.

تیمی از محققان دانشگاه Tufts نظرسنجی جامعی را در رابطه خطرات پیش روی کرم های شب تاب از دانشمندان و طرفداران محیط زیست سراسر دنیا انجام داده اند. براساس نتایج این نظرسنجی یکی از اصلی ترین تهدیدهای پیش روی کرم های شب تاب در شرق آسیا و آمریکای جنوبی نور مصنوعی است. لامپ های خیابانی و نور منازل ظاهرا ساعت طبیعی بدن این حشرات و عادات جفت گیری شان را مختل کرده است.

کرم های شب تاب که از راسته سخت بال پوشان محسوب می شوند برای جذب جنس مخالف از خود نور ساطع می کنند اما این حشرات به راحتی با نور ایجاد شده توسط بشر گمراه می شوند و لامپ ها را با جفت احتمالی خود اشتباه می گیرند. از آنجایی که عمر کرم های شب تاب بالغ از چند روز فراتر نمی رود این مساله می تواند پیدا کردن جفت را برای آنها دشوار و در پاره ای از موارد غیرممکن کند.

کرم های شب تاب

خطراتی که انسان متوجه زیستگاه طبیعی حشرات می کند نیز عامل دیگری است که انقراض این موجودات را تسریع می کند. کرم شب تاب مالزیایی در طول دوران شفیره ای خود در بوته های حاشیه رودخانه ها زندگی میکند که غالبا به خاطر فعالیت های انسانی آلوده هستند یا اشغال شده اند.

در اروپا نیز گونه ای از این حشره به نام کرم شب تاب Lampyris iberica به خاطر رشد شهرسازی در مناطقی که زمانی زیستگاه طبیعی شان بود برای پیدا کردن غذا با مشکل روبروست. اما هیچ پژوهشی در مورد کاهش جمعیت حشره ها بدون اشاره به اثرات آفت کش ها حق مطلب را ادا نمی کند.

طبق این پژوهش اورگانوفسفات ها و neonicotinoidها که برای کشتن حشرات موذی طراحی و ساخته شده اند گاهی باعث مرگ حشرات مفید هم می شوند که این مساله جان کرم های شب تاب را هم به خطر انداخته است.

در این پژوهش به اثرات تغییرات اقلیمی، توریسم، حشرات مهاجم و آلودگی آبها نیز اشاره شده است. در انتها پژوهشگران دست اندرکار این تحقیق از کشورهایی که جمعیت کرم های شب تاب در آنها در خطر قرار دارد درخواست کرده اند تا اقدامات لازم برای حفظ زیستگاه ها، کاهش آلودگی نوری و کم کردن استفاده از آفت کش ها را در نظر بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی