ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شبه جزیره قطب جنوب
علمی

دمای قطب جنوب به بالاترین حد در تاریخ رسید

شبه جزیره قطب جنوب یکی از نقاطی است که به سرعت در حال گرم شدن است و دمای آن برای نخستین بار به بیش از ۱۸ درجه سلسیوس رسیده است. «پنین‌سیلا» یا شبه جزیره جنوبگان ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

شبه جزیره قطب جنوب یکی از نقاطی است که به سرعت در حال گرم شدن است و دمای آن برای نخستین بار به بیش از ۱۸ درجه سلسیوس رسیده است.

«پنین‌سیلا» یا شبه جزیره جنوبگان منطقه ای در شمال غربی قطب و نزدیک به آمریکایی جنوبی است که بیشترین ایستگاه های تحقیقاتی را میزبانی می کند. بر اساس داده های ایستگاه تحقیقاتی آرژانتین دمای هوای این شبه جزیره به ۶۴.۵ درجه فارنهایت (۱۸.۳ سلسیوس) رسیده که تا کنون سابقه نداشته است. محققان هنوز داده های دما سنج ایستگاه تحقیقاتی آرژانتین را به شکل کامل بررسی نکرده اند اما به گفته آنها تمامی شواهد و قراین حاکی از درست بودن این داده ها است.

پیش از این بالاترین رکورد ۶۳.۵ درجه فارنهایت بود که در سال ۲۰۱۵ ثبت شد. این افزایش ۱.۵ درجه ای چندان دور از انتظار نیست چرا که زمین مدتی قبل گرمترین ژانویه تاریخ را تجربه کرد و ۲۰۱۹ هم در فهرست گرم ترین سال ها رتبه دوم  را دارد.

شبه جزیره قطب جنوب

به گفته سازمان هواشناسی جهانی شبه جزیره قطب جنوب یکی از مناطقی است که دمای آن به سرعت در حال افزایش است. طی نیم قرن گذشته دمای این ناحیه ۳ درجه سلسیوس افزایش یافته است. تاثیر این تغییرات زمانی بهتر مشخص می شود که بدانیم طی کمتر از چهل سال (از ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۷) میزان جدا شدن یخ ها از پهنه یخی قطب جنوب شش برابر بیشتر شده است.

این روند نامطلوب و مخرب احتمالا به همین شکل ادامه خواهد یافت چرا که سرعت گرمایش بیش از آن چیزی است که قبلا تصور می شد. افزایش دما تنها مشکل این شبه جزیره نیست و توسعه فعالیت های انسانی در آن نگرانی از هجوم جانوران غیر بومی و به خاطر افتادن زیست بوم پنین‌سیلا را به همراه داشته است.

 

تماشا کنید: ثبت اولین ویدیو از اقیانوس زیر لایه های یخی قطب جنوب

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • هیراد
    هیراد | ۲۰ بهمن ۱۳۹۸

    انسان داره با طبیعت چیکار میکنه؟
    کشورها رقابت سنگینی برای توسعه صنعت دارن و اگر اینجوری پیش بره فاجعه زیست محیطی رخ خواهد داد.
    سازمان ملل کششششک
    کنسوانسونهای زیست محیطی کشششششک

مطالب پیشنهادی