ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بلک بری
تکنولوژی

بلک بری Z10؛ شروع تازه برای شرکتی که به بن بست خورد

نام کمپانی بلک بری با کیبورد گره خورده است. حتی الان هم که گوشی هوشمند مدرنی با کیبورد به بازار عرضه می‌شود، می‌توان مطمئن بود که نام بلک بری روی آن است. اگر به پیشینه ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۱:۳۰

نام کمپانی بلک بری با کیبورد گره خورده است. حتی الان هم که گوشی هوشمند مدرنی با کیبورد به بازار عرضه می‌شود، می‌توان مطمئن بود که نام بلک بری روی آن است. اگر به پیشینه این کمپانی کانادایی نگاهی بیندازید، به پیجر‌های قدیمی بر می‌خورید که ۲۴ سال از معرفی آن‌ها می‌گذرد. اولین گوشی این کمپانی اما در سال ۲۰۰۰ به بازار عرضه شد که ۱۳ سال درخشان بعدی آن را کنار بگذاریم، باقی دستاورد‌های این شرکت محبوب، جایی برای خوشحالی باقی نمی‌گذارد. با ما همراه باشید تا نگاهی بیندازیم به تولد مجدد نافرجام یکی از محبوب‌ترین سازندگان تلفن‌های همراه.

این کمپانی در ابتدا با نام ریسرچ این موشن یا همان (RIM) فعالیت خود را آغاز کرد ولی از سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت تا نام بلک بری را برای خود انتخاب کند. تغییر بنیادی دیگری که در این شرکت کانادایی ایجاد شد، فراموش کردن سیستم‌عامل BB OS و روی آوردن به سیستم‌عامل بهینه‌شده بلک بری ۱۰ بود. این سیستم‌عامل برای نمایشگر‌های لمسی بهینه شده بود و بلک بری قصد داشت تا عقب‌افتادگی خود در این زمینه را جبران کند.

بلک بری

از همین رو این شرکت دو گوشی را به عنوان پرچمداران سیستم‌عامل جدید خود برگزید. بلکبری Z10 و Q10 که اولی مشابه دیگر گوشی‌های لمسی بود و دومی رگه‌هایی از گذشته و اصالت این کمپانی را همراه داشت. همین دو گوشی باعث اختلاف میان بالارده‌های این کمپانی در تبلیغات شد. مدیرعامل وقت این کمپانی علاقه داشت بلک بری Q10 به عنوان چهره اول این کمپانی انتخاب شود، در حالی که باقی اعضای هیئت مدیره و مدیران بازاریابی علاقه داشتند تا گوشی معقول‌تر بلک بری Z10 در صف اول سیستم‌عامل جدید قرار گیرد.

با این حال بلک بری Z10 نیز در تبلیغات خوب عمل نکرد و حتی باعث شد تا مدیرعامل جدید این کمپانی برخی از اعضای بازاریابی را اخراج کند. در آن سوی تغییر و تحولات بلک بری، سیستم‌عامل جدید قرار داشت که تماما توسط ژست‌های حرکتی هدایت می‌شد. اما از آن‌جایی که سیستم‌عامل جدید تغییر رادیکالی برای این کمپانی حساب می‌شد، بسیاری از کاربران قدیمی را سردرگم می‌کرد. از طرفی هم چون این سیستم‌عامل جدید بود، تمام کاربران نیز جدید به حساب می‌آمدند و در نتیجه کار با آن برای هر کسی سخت بود.

بلک بری

در هر صورت اگر می‌توانستید ژست‌های حرکتی این سیستم‌عامل را در نمایشگر بزرگ ۴.۲ اینچی (نمایشگر بزرگتر نسبت به Q10) یاد بگیرید، به قهرمان مولتی تسکی تبدیل می‌شدید که هیچ کس جلودار‌تان نبود. اگر بخواهیم این ژست‌های حرکتی را برایتان توضیح دهیم، بهتر است سیستم‌عامل iOS در آیفون X به بعد را مثال بزنیم. به زبان ساده‌تر، می‌توان اینگونه گفت که ژست‌های حرکتی iOS به نوعی الهام گرفته شده از ژست‌های حرکتی بلک بری ۱۰ است.

یکی دیگر از نقاط قوت این سیستم‌عامل مربوط به بلک بری هاب می‌شود. این بخش مکانی برای تجمیع تمامی پیام‌های دریافتی کاربر اعم از ایمیل، پیامک‌ها، پیام‌های خصوصی شبکه‌های اجتماعی و به بیان ساده‌تر تقریبا هر نوع پیامی که یک شخص می‌تواند دریافت کند، بود که بلک بری به بهترین نحو آن را مدیریت می‌کرد. یکی از ویژگی‌های بلک بری هاب، این بود که کاربر می‌توانست با کشیدن پیامی به جهت دلخواه، گزینه‌هایی برای پاسخ، بازنشر یا هر عمل دیگری مشاهده کند که مدیریت آن‌‌ها را بسیار ساده می‌کرد.

بلک بری

مهمترین مشکلی که پیش روی هر سیستم‌عامل نوپایی قرار می‌گیرد، ترغیب توسعه‌دهندگان به ساخت برنامه است. همان‌طور هم که دیدید، بلک بری ۱۰ هیچگاه از نظر شمار برنامه‌های درست و درمان به پای همتایان خود نرسید. به همین دلیل این کمپانی تصمیم گرفت تا امولاتور اندروید ۲.۳ را داخل این سیستم‌عامل تعبیه کند تا کاربران بتوانند برنامه‌های اندروید را نیز روی گوشی‌های این کمپانی تجربه کنند. به دلیل قدیمی بودن امولاتور، هیچ کس علاقه نداشت تا برنامه‌های خود را به بلک بری اپ ورلد (معادل گوگل پلی) بیاورد. به همین دلیل حتی پس از آپدیت شدن امولاتور به نسخه ۴.۳، باز هم کیفیت برنامه‌های اختصاصی بلک بری بهتر بود.

شاید بتوان در کنار بلک بری هاب، از بلک بری مسنجر نیز به عنوان یکی از برترین ویژگی‌های این سیستم‌عامل یاد کرد. سال‌ها پیش از این که پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام اوج بگیرند، این بلک بری مسنجر بود که بازار را در دست داشت. با تغییر استراتژی این کمپانی، در‌های مسنجر کمپانی محبوب به روی دیگر پلتفرم‌های باز شد و حتی تا سال ۲۰۱۵ نیز توانست ۱۹۰ میلیون کاربر را به خود جذب کند.

بلک بری

حذف کیبورد نیز مسئله دیگری بود که کاربران به آن خورده می‌گرفتند، اما بلک بری نشان داد که در زمینه کیبورد با کسی شوخی ندارد و همچنان یکه‌تاز بازر است. کیبورد روی صفحه این کمپانی که برای سیستم‌عامل بلک بری ۱۰ توسعه‌داده شده بود به قدری در پیش‌بینی کلمات خوب عمل می‌کرد که اگر به آن عادت می‌کردید، نمی‌توانستید با کیبورد دیگری کار کنید.

با تمام این اوصاف، بلک بری در فصل اول سال ۲۰۱۳ توانست یک میلیون دستگاه Z10 به فروش برساند و حتی به سوددهی نیز برسد، ولی اوضاع به همین منوال پیش نرفت و این کمپانی تنها چند ماه بعد، یک میلیارد دلار ضرر داد. تولد مجدد نافرجام این کمپانی با فروش آخرین گوشی طراحی شده توسط مهندسینش به پایان رسید و از آن پس هم شاهد گوشی‌های ساخته و پرداخته شده توسط برند TCL بودیم.

اوضاع برای کمپانی محبوب کانادایی خوب پیش نرفت و قراردادی هم که با TCL بسته بود اواسط شهریور امسال تمام می‌شود و این گونه که پیداست، بعید به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک شاهد برند بلک بری روی گوشی هوشمند باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • MojtabaHere
    MojtabaHere | ۲۲ بهمن ۱۳۹۸

    " به زبان ساده‌تر، می‌توان اینگونه گفت که ژست‌های حرکتی iOS به نوعی الهام گرفته شده از ژست‌های حرکتی بلک بری ۱۰ است. "

    • MojtabaHere
      MojtabaHere | ۲۲ بهمن ۱۳۹۸

      نه خیر؛ ژست‌های حرکتی iOS از سیستم عامل MeeGo الهام گرفته شده.

مطالب پیشنهادی