ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نمونه خون
علمی

ساخت ربات خونگیر برای تهیه نمونه خون با دقت بالا

بدترین اتفاقی که ممکن است در حین تهیه نمونه خون برایتان رخ دهد، این است که در اولین تلاش رگ‌هایتان پیدا نشده و پزشک مجبور شود چندین و چند بار برای پیدا کردن رگ شما، ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

بدترین اتفاقی که ممکن است در حین تهیه نمونه خون برایتان رخ دهد، این است که در اولین تلاش رگ‌هایتان پیدا نشده و پزشک مجبور شود چندین و چند بار برای پیدا کردن رگ شما، دستتان را سوزن بزند. به همین دلیل محققین رباتی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند با نرخ موفقیت بالایی رگ‌های پنهان شما را پیدا کند تا دیگر نیاز نباشد برای خون گرفتن، درد زیادی را تحمل کنید.

تهیه نمونه خود از بیمارانی که رگ‌های معلوم دارند، امر ساده‌ایست. مشکل اصلی بیشتر با افرادی است که رگ‌های پنهان داشته یا این که بدنی نحیف و استخوانی دارند. در شرایط اینچنینی، پزشکان از دستگاه‌های اولتراسوند استفاده می‌کنند تا رگ‌ها را بهتر پیدا کنند. این ربات اما یک راست به سراغ تکنولوژی اولتراسوند رفته و از این طریق می‌تواند از افراد خون بگیرد.

نمونه خون

سیستم کامل این ربات علاوه بر سنسور اولتراسوند، از ماژولی برای نگه‌داری نمونه‌ها و آنالیزور سانتریفیوژ خون تشکیل می‌شود. نرخ موفقیت این دستگاه در تهیه نمونه خون از افرادی با رگ‌های معلوم، ۹۷ درصد و در کل ۸۷ درصد ارزیابی شده است. اگر این رقم را با درصدی بین ۲۷ تا ۶۰ برای پزشکان و پرستاران مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که بسیار بهینه‌تر از انسان‌ها عمل می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد که این دستگاه، نرخ موفقیت کمتری نسبت به پزشکان در پیدا کردن رگ‌های نهان دارد.

این ربات یک نسخه اولیه بوده و به همین دلیل احتمال توسعه و پیشرفت آن در آینده وجود دارد.در آینده می‌توان انتظار داشت که از این ربات در آمبولانس‌ها و کنار تخت بیمارستان‌ها در مراکز اورژانس برای سوند‌های وریدی، دیالیز و فنرهای آنژیو استفاده کرد. یکی از توسعه‌دهندگان این ربات می‌گوید:

دستگاهی مانند این ربات، در کلینیک‌ها بسیار کاربردی است و به پزشکان اجازه می‌دهد در سریع‌ترین زمان و امن‌ترین حالت ممکن از بیماران نمونه خون تهیه کرده و از پیچیدگی‌های معمول این کار جلوگیری کند. این کار هم از سوزن زدن‌های بی‌مورد به بیماران جلوگیری کرده و هم درد کم‌تری را به آن‌ها وارد می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی