ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۲۱ کارمند نخست گوگل اکنون چه می‌کنند؟

در حال حاضر که این مقاله نوشته می‌شود، تنها برخی از نخستین کارمندان گوگل همچنان در این شرکت غول اینترنتی مشغول به کار هستند؛ حتی لری پیج و سرگئی برین هم که موسسان کمپانی بودند ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

در حال حاضر که این مقاله نوشته می‌شود، تنها برخی از نخستین کارمندان گوگل همچنان در این شرکت غول اینترنتی مشغول به کار هستند؛ حتی لری پیج و سرگئی برین هم که موسسان کمپانی بودند دیگر در آن حضور ندارند.

در سال ۲۰۱۵ یکی از کاربران وب‌سایت Quora لیستی از نخستین کارمندان گوگل و اینکه مسیر شغلی هرکدام به کجا منتهی شده تهیه کرد. برخی از آن کارمندان اکنون خود به کارآفرین تبدیل شده‌اند، برخی سرمایه‌گذاران فرشته هستند و خوش‌شانس‌ترین‌ها هم حالا مدیریت دیگر کمپانی‌های برجسته حوزه فناوری را برعهده دارند. تعداد کمی هم البته بازنشسته شده‌اند.

در این مقاله به ۲۱ کارمند نخست گوگل می‌پردازیم و اینکه اکنون مشغول چه کاری هستند.


ماریسا میر

به عنوان مهندس نرم‌افزار به گوگل پیوست و بعدا مدیرعاملی یاهو را برعهده گرفت.

دوران استخدام در گوگل:‌ ژوئن ۱۹۹۹ تا جولای ۲۰۱۲

آخرین سمت در گوگل: نایب رییس سرویس‌های محلی، مپس و لوکیشن

فعالیت فعلی: میر از جولای ۲۰۱۲ تا ژوئن ۲۰۱۷ به عنوان مدیرعامل یاهو فعالیت می‌کرد و بعد از تکمیل فروش یاهو به ورایزن از این شرکj جدا شد. امروز میر ماجراجویی تازه‌ای برای خود یافته: استارتاپی به نام لومی لبز که روی ساخت اپلیکیشن‌های افزایش بهره‌وری متمرکز است.


کندرا دیجیرولامو

به عنوان هماهنگ‌کننده فروش‌های تبلیغاتی به گوگل پیوست و سه سال پیش از سهامی عام شدن شرکت از آن جدا شد.

دوران استخدام در گوگل: ژوئن ۱۹۹۹ تا مه ۲۰۰۱

آخرین سمت در گوگل: هماهنگ‌کننده فروش‌های تبلیغاتی

فعالیت فعلی:‌ دیجیرولامو اخیرا به عنوان تحلیلگر ارشد سیستم‌های تجاری در شرکت Driscoll فعالیت کرد: یک شرکت فعال در زمینه مرزعه‌داری توت.


لری شوییمر

یکی از نخستین مهندسین نرم‌افزار گوگل بود. او Snippets را به این شرکت آورد، سیستمی برای افزایش بهره‌وری که به گوگل کمک کرد در دوران رشدش قادر به مدیریت بهینه‌تر کارمندان خود باشد. او ضمنا مدیریت پروژه Google Moon را برعهده داشت که درست مانند سرویس گوگل ارث، تصاویر ماهواره‌ای از ماه را به نمایش درمی‌آورد.

دوران استخدام در گوگل: ۱۹۹۹ تا حداقل ۲۰۰۵ (بازه دقیق مشخص نیست)

آخرین سمت در گوگل: مهندس نرم‌افزار

فعالیت فعلی:‌ نامشخص


جیم ریز

یکی از مهندسین گوگل بود. او یک بار به خاطر برخورد یک تیرچه فلزی در یکی از دیتاسنترهایی که گوگل مشغول ساختش بود بی‌هوش شد.

دوران استخدام در گوگل: ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵

آخرین سمت در گوگل: مهندس ارشد عملیات‌ها و همینطور «مدیر جراحی‌های عصبی» - او پیش از پیوستن به گوگل پزشک بود و در لینکدین خود به شوخی نوشته که صرفا صبح روزهای سه‌شنبه، در گوگل جراحی مغز انجام می‌داده است.

فعالیت فعلی: ریز در حال حاضر یکی از اعضای هیئت مدیره «برنامه اسپارک» است - برنامه‌ای در راستای شناسایی مشاغل دوران بزرگسالی برای دانش‌آموزان دبیرستانی. او یکی از اعضای هیئت مشاوره در واحد انفورماتیک زیست‌پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد نیز هست.


جرالد اِینر

به گوگل آورده شد تا هزینه‌های تامین ملزومات گوگل را مدیریت کند. او حالا در لندن به عنوان متخصصی در زمینه اینترنت فعالیت می‌کند.

دوران استخدام در گوگل:‌ ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶

آخرین سمت در گوگل: اینر دفتر زوریخ گوگل را در سال ۲۰۰۴ تاسیس کرد و بنابر اطلاعات درج شده در لینکدینش یکی از اعضای ارشد گوگل بوده. او به صورت خاص مدیریت دیتاسنترها و مذاکره بر سر خطوط اینترنت را برعهده داشت و به طراحی سخت‌افزار، مانیتورینگ شبکه و بهینه‌سازی پرفورمنس نیز می‌پرداخت.

فعالیت فعلی: اینر خودش را در لینکدین به عنوان یک «متخصص مستقل در زمینه اینترنت» معرفی می‌کند که در لندن سکونت دارد. او ضمنا مشاور Maxeler Technologies نیز هست که یک شرکت پشتیبانی فنی کامپیوتر در لندن به حساب می‌آید.


سوزان ووجیتسکی

همچنان در گوگل فعالیت دارد و در سال ۲۰۱۴ به عنوان مدیرعامل یوتوب انتخاب شد.

دوران استخدام در گوگل: آپریل ۱۹۹۹ تا به امروز

ووجیتسکی شانزدهمین کارمند گوگل بود و بعد از نهمین کارمند گوگل، یعنی سالار کمانگر، به عنوان مدیرعامل یوتوب برگزیده شد. در سال ۱۹۹۸، قبل از اینکه ووجیتسکی اصلا شروع به کار در کمپانی کند، همراه با همسرش گاراژ خانه را در ازای ۱۷۰۰ دلار به صورت ماهانه به اعضای تیم گوگل اجاره داد.

سمت فعلی در گوگل:‌ مدیرعامل یوتوب از سال ۲۰۱۴ تا امروز. قبل از آن، ووجیتسکی نایب رییس ارشد محصولات و تجارصت بود و بعد هم نایب رییس ارشد یوتوب.


جون بردی

مدیریت همکاری‌های گوگل در زمینه محصولات را برعهده دارد.

دوران استخدام در گوگل: ۱۹۹۹ تا به امروز

بردی مدیر همکاری‌های گوگل در زمینه محصولات است و در هیئت مدیره استارتاپ زیست‌شیمیایی Profusa نیز فعالیت دارد. شریل سندبرگ، مدیر ارشد مالی فیسبوک در کتاب خود به نام «Option B» می‌گوید بردی بود که به او یاد داد چطور در مذاکرات متقاعدکننده‌تر ظاهر شود.

سمت فعلی در گوگل: بردی قبلا به عنوان نایب رییس سرویس‌های جستجوی گوگل فعالیت می‌کرد و حالا نایب رییس همکاری‌های گوگل بر سر محصولات مختلف است.


کریس اسکاراکیس

توسعه تجارت گوگل را تا ماه مه سال ۲۰۰۵ میلادی برعهده داشت. او سپس Blip.fm را تاسیس کرد.

دوران استخدام در گوگل: از ماه مه ۱۹۹۹ تا ماه مه ۲۰۰۵

آخرین سمت در گوگل: مدیر توسعه تجارت

فعالیت فعلی: اسکاراکیس موسس Blip.fm و هم‌موسس Fuzz Artist است که به عنوان نایب رییس اجرایی در آن فعالیت می‌کند. اسکاراکیس قبلا در هیئت مدیره بنیاد کانیه وست نیز بود که در سال ۲۰۱۱ تعطیل شد.


ریچل چمبرز

کارش در Netscape را رها کرد تا در ماه مه ۱۹۹۹ به عنوان دستیار اجرایی به گوگل بپیوندد.

دوران استخدام در گوگل: مه ۱۹۹۹ تا اکتبر ۲۰۰۰

آخرین سمت در گوگل: چمبرز به عنوان دستیار اجرایی استخدام شد و به عنوان هماهنگ‌کننده فروش‌های تبلیغات، گوگل را بدرود گفت.

فعالیت فعلی:‌ چمبرز مدیر استراتژی و برنامه‌ریزی در سیسکو است. قبل از آن مدیر برنامه سیسکو در Cisco Customer Strategy and Success بود.


استیو شیمل

سیزدهمین کارمند گوگل بود و توسعه تجارت این کمپانی را بر عهده داشت. 

دوران استخدام در گوگل: ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴

آخرین سمت در گوگل: توسعه تجارت

فعالیت فعلی: شیمل حالا یک سرمایه‌گذار فرشته است. از جمله استارتاپ‌هایی که او روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده می‌توان به HireAthena ،Crowdrise ،Roozt و همینطور Guide اشاره کرد. او در هیئت مدیره Airspace Systems نیز حضور دارد که استارتاپی متخصص در زمینه پهپادها به شمار می‌آید. مدیریت بنیاد جوزف کمپل هم از دیگر فعالیت‌های شیمل است که به مطالعه روی اساطیر می‌پردازد.


امید کردستانی

برای تقریبا ۱۶ سال در گوگل مشغول به کار بود و سپس به توییتر پیوست.

دوران استخدام در گوگل: ژانویه ۱۹۹۹ تا آگوست ۲۰۱۵

آخرین سمت در گوگل: مدیر ارشد تجارت و مشاور ارشد

فعالیت فعلی: کردستانی در سال ۲۰۱۵ از گوگل جدا شد تا به عنوان رییس هیئت مدیره توییتر فعالی کند. او در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۲ میلیون دلار از سهام توییتر را خریداری کرد.


سالار کمانگر

او قبلا مدیرعامل یوتوب بود.

دوران استخدام در گوگل: ۱۹۹۹ تا به امروز

کمانگر تا ماه فوریه سال ۲۰۱۴ مدیرعامل یوتوب بود و سپس از این سمت کناره گرفت تا چالش‌هایی تازه در گوگل برای خود بیابد. سوزان ووجیتسکی جایگزین او شد.

سمت فعلی در گوگل:‌ نایب رییس ارشد یوتوب و ویدیو


ژرژ هریک

به عنوان مهندس نرم‌افزار به گوگل پیوست و یکی از سه عضو ابتدایی کمیته استخدام مهندس گوگل بود.

دوران استخدام در گوگل:‌ ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵

آخرین سمت در گوگل: هریک در آخرین سمت خود مسئولیت مدیریت محصولات را برعهده داشت. هریک یکی از ۱۰ کارمند نخست گوگل بود و استراتژی‌های پیرامون جیمیل، گوگل تاک، گوگل ویدیو، پیکاسا و چند سرویس‌ دیگر را تعیین می‌کرد. او ضمنا مدیریت AdSense و سیستم AdWords Online را برعهده داشت و بر Googlettes، یک استارتاپ درون مرکز رشد گوگل نظارت داشت.

فعالیت فعلی: هریک هم‌اکنون هم‌موسس اپلیکیشن پیام‌رسان imo.im، هم‌موسس hslabs و یک سرمایه‌گذار فرشته است. او قبلا به شرکت GV، بازوی تجاری آلفابت هم مشاوره می‌داد.


یورس هولزل

دوران استخدام در گوگل: ۱۹۹۹ تا به امروز

سمت فعلی در گوگل: هولزل نایب رییس ارشد زیرساخت‌های فنی است و یعنی بر طراحی، نصب و عملیات سرورها، شبکه‌ها و دیتاسنترهای گوگل نظارت دارد. قبل از اینکه به گوگل بپیوندد، هولزل یک پروفسور علوم کامپیوتری در دانشگاه سانتا باربارا بود. او ضمنا عضو هیئت مدیره بنیاد حیات وحش جهانی نیز هست.


امیت پاتل

یکی از برجسته‌ترین مهندسین گوگل بود و ایده پرداز شعار غیر رسمی گوگل، یعنی «شرور نباش».

دوران استخدام در گوگل: ۱۹۹۹ تا زمانی نامشخص

آخرین سمت در گوگل: اگرچه راهی را برای تشخیص آخرین سمت پاتل در گوگل وجود ندارد، کتاب In the Plex جزییات جالبی را درباره او مطرح می‌کند. در این کتاب آمده او در ارزش‌گذاری لاگ‌های جستجوی گوگل شخصیتی مهم بوده. او ضمنا بعد از پیوستن اریک اشمیت به عنوان مدیرعامل گوگل، از او پرسیده که آیا امکان استفاده مشترک از دفترش وجود دارد؟ و اشمیت پاسخ مثبت داده چون با خود فکر کرده که پاسخ منفی، کاری بسیار «غیر گوگلی» است.

فعالیت فعلی: نامشخص


هری چئونگ

نخستین مهندس گوگل بود.

دوران استخدام در گوگل: ژانویه ۱۹۹۹ تا دسامبر ۲۰۰۴

آخرین سمت در گوگل: چئونگ به عنوان مهندس نرم‌افزار در گوگل فعالیت می‌کرد. او قبلا با لقب «اسپایدرمن» شناخته می‌شد چون بر روند بهبود «عنکبوت»‌های گوگل که وب را ایندکس می‌کردند نظارت داشت.

فعالیت فعلی:‌ این روزها چئونگ یک سرمایه‌گذار فرشته روی استارتاپ‌های مختلف نظیر Caviar ،Qwiki ،Badgeville و PrePay است. او Roostify را نیز تاسیس کرده که استارتاپی فعال در زمینه اجاره منازل به حساب می‌آید.


ری سیدنی

مهندس نرم‌افزار گوگل بود و ۱۸ ماه پیش از عرضه اولیه سهام این شرکت از گوگل جدا شد.

دوران استخدام در گوگل:‌ ژانویه ۱۹۹۹ تا مارس ۲۰۰۳ - او حدودا ۱۸ ماه پیش از عرضه اولیه سهام از گوگل جدا شد که همین او را بسیار ثروتمند کرد.

آخرین سمت در گوگل: مهندس نرم‌افزار

فعالیت فعلی: سیدنی صاحب اقامتگاه‌های Dove Mountain هتل Ritz-Carlton است و همینطور مدیر Big George Ventures که توسعه‌‌دهنده‌ای در امور مشاوره املاک به حساب می‌آید. او وزشکار و خلبانی آماتور نیز هست و یکبار ۱ میلیون دلار صرف راه‌اندازی سرویس حمل و نقل عمومی در نزدیکی دریاچه تاهو کرد.


هثر کرنز

مدیر منابع انسانی گوگل

دوران استخدام در گوگل:‌ ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵

آخرین سمت در گوگل: کرنز مدیر منابع انسانی بود و ۲۰۰ کارمند نخست گوگل را شخصا استخدام کرد.

فعالیت فعلی:‌ کرنز قبلا یک سرمایه‌گذار فرشته بود که روی کمپانی‌هایی که توسط زنان مدیریت شده و اهداف اجتماعی داشتند سرمایه‌گذاری می‌کرد. در لیدنکدین او آمده که حالا مدیر Coastal Streest، یک کمپانی کوچک توسعه مشاوره املاک در ماساچوست است.


کرگ سیلورستاین

نخستین کسی بود که توسط لری پیج و سرگئی برین استخدام شد.

دوران استخدام در گوگل: ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۲

آخرین سمت در گوگل: سیلورستاین روی چندین پروژه کار کرد، از جمله برنامه آموزش مهندسین و ضمنا مدیر تکنولوژی نیز بود. به عنوان سومین کارمند گوگل او کمک شایانی به توسعه موتور جستجوی این شرکت کرد.

فعالیت فعلی:‌ سیلورستاین حالا به عنوان مدیر زیرساخت در Khan Academy کار می‌کند. او و همسرش اعلام کرده‌اند که اکثر ثروت خود در تمام عمرشان را به خیریه خواهند بخشید.


سرگئی برین

هم‌موسس گوگل و کسی که تا دسامبر ۲۰۱۹ مدیریت آلفابت، کمپانی مادر گوگل را برعهده داشت.

دوران استخدام در گوگل: ۱۹۹۸ تا دسامبر ۲۰۱۹

سمت فعلی در گوگل: گذشته از وظایف هم‌موسسین، سرگئی برین بر Google X هم نظارت داشت که «کارخانه جاه‌طلبی‌های گوگل» به حساب می‌آمد. بعد از تغییرات اساسی در ساختار گوگل و آلفابت، برین تبدیل به مدیر آلفابت، کمپانی مادر گوگل شد. در ماه دسامبر ۲۰۱۹، برین از سمت خود در آلفابت کناره گرفت. او هنوز یکی از اعضای هیئت مدیره کمپانی است.


لری پیج

هم‌موسس گوگل و مدیرعامل آلفابت تا ماه دسامبر ۲۰۱۹

دوران استخدام در گوگل: ۱۹۹۸ تا به امروز

سمت فعلی در گوگل:‌ پیج در تاسیس گوگل نقش داشت. بعد از تغییرات ساختاری در گوگل، پیج به مدیرعامل کمپانی جدید، یعنی آلفابت تبدیل شد. در ماه دسامبر ۲۰۱۹، پیج همراه با برین از سمت خود کناره گرفت. او هم‌چنان در هیئت مدیره شرکت است اما مسئولیت مدیرعاملی را به ساندار پیچای، کسی که مدیرعامل گوگل نیز هست واگذار کرده.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Abolfazl
    Abolfazl | ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

    اریک اشمیتشون چی شد؟

  • ali_mlk
    ali_mlk | ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

    واقعا متاسفم، اسم منو چرا توی این متن نیاوردین؟ کسی که لقب مغز متفکر گوگل بهش داده بودن

مطالب پیشنهادی